Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

[Løst] Engelsk, skriftlig eksamen, Vg1 - 21.Mai 2015


Anbefalte innlegg

Dette er en tråd for de som kommer opp i engelsk skriftlig, eller som har meldt seg opp som privatist til denne eksamenen i år. 


Tips&triks samt råd og gode/dårlige erfaringer i faget er gull verdt i denne oppkjøringsperioden, og jeg håper at vi kan utveksle dette i løpet av den ene uken vi har igjen før det braker løs   :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gyldendal har en powerpoint som har noen gode tips til hvordan du tolker eksamensoppgaven, nærmere bestemt hva forskjellige ord betyr (discuss, present etc)

http://www.engelsk.gyldendal.no/?utm_source=gyldendal-undervisning&utm_medium=Nyhetsbrev&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified#!How-to-answer-the-exam-task/c1tye/6EC17A9B-CAA2-4AA4-8D0A-6A2F99B0

Flott! det trenger jeg, ender alltid opp med å spore av og svare på noe annet enn det oppgaven spørr om...

Lenke til kommentar

Gyldendal har en powerpoint som har noen gode tips til hvordan du tolker eksamensoppgaven, nærmere bestemt hva forskjellige ord betyr (discuss, present etc)

http://www.engelsk.gyldendal.no/?utm_source=gyldendal-undervisning&utm_medium=Nyhetsbrev&utm_content=unspecified&utm_campaign=unspecified#!How-to-answer-the-exam-task/c1tye/6EC17A9B-CAA2-4AA4-8D0A-6A2F99B0C8FE

Flott! Endret av Fearling
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Kompetansemålene er det som læreren skal undervise basert på, så forhåpentligvis er alle de kompetansemålene under kultur, samfunn, og litteratur veldig godt kjent for dere. 

 

Noen tanker generelt:

  • Oppgaver kan gå rett på kompetansemål under samfunnsbiten, f.eks be om å forklare et samfunnsproblem i et engelskspråklig land, slik det er gjort i den ene oppgaven i dokumentet som ble linket av Frabjous
  • Oppgaver kan også gå på mer generelle temaer om livet generelt basert på at de dekkes i litteratur. Eksempelvis den oppgaven i dokumentet over hvor det snakkes om dilemmas and personal choices. Til tider har forberedelsestemaet gått på dette, istedetfor temaer man finner direkte i kompetansemålene
  • Det har vært valg i Storbritannia nå, og et av kompetansemålene er aktuelle nyheter i engelskspråklige land
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

Hvordan er det å ha eksamen i engelsk å være uheldig?

På min tid (9 år siden), så fikk de fleste bedre karakter i engelsk enn norsk. Og norsk var helt forj*vlig. Engelsk bare kos. 

 

daily_picdump_824_640_34.jpg

Lenke til kommentar

Hvordan er det å ha eksamen i engelsk å være uheldig?

På min tid (9 år siden), så fikk de fleste bedre karakter i engelsk enn norsk. Og norsk var helt forj*vlig. Engelsk bare kos. 

På min skole er vg1 delt opp i 6 klasser, tilfeldigvis ble min klasse valgt til å komme opp i engelsk. Og ut av min klasse kom halvparten opp.. Engelsk er mitt verste fag.. uheldig eller hva? I alle fall for meg. Tviler på at veldig mange ønsker å komme opp i eksamen, så

Lenke til kommentar

 

Kompetansemålene er det som læreren skal undervise basert på, så forhåpentligvis er alle de kompetansemålene under kultur, samfunn, og litteratur veldig godt kjent for dere. 

 

Noen tanker generelt:

  • Oppgaver kan gå rett på kompetansemål under samfunnsbiten, f.eks be om å forklare et samfunnsproblem i et engelskspråklig land, slik det er gjort i den ene oppgaven i dokumentet som ble linket av Frabjous
  • Oppgaver kan også gå på mer generelle temaer om livet generelt basert på at de dekkes i litteratur. Eksempelvis den oppgaven i dokumentet over hvor det snakkes om dilemmas and personal choices. Til tider har forberedelsestemaet gått på dette, istedetfor temaer man finner direkte i kompetansemålene
  • Det har vært valg i Storbritannia nå, og et av kompetansemålene er aktuelle nyheter i engelskspråklige landj

Særlig det med nyheter skal jeg prøve å fokusere på disse dagene før vi får vite temaet, ting som skjer rundt om i verden, eller har skjedd den siste tiden. Valget i Storbritannia og kanskje Scottish referendum og midterm elections i USA?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Kompetansemålene er det som læreren skal undervise basert på, så forhåpentligvis er alle de kompetansemålene under kultur, samfunn, og litteratur veldig godt kjent for dere. 

 

Noen tanker generelt:

  • Oppgaver kan gå rett på kompetansemål under samfunnsbiten, f.eks be om å forklare et samfunnsproblem i et engelskspråklig land, slik det er gjort i den ene oppgaven i dokumentet som ble linket av Frabjous
  • Oppgaver kan også gå på mer generelle temaer om livet generelt basert på at de dekkes i litteratur. Eksempelvis den oppgaven i dokumentet over hvor det snakkes om dilemmas and personal choices. Til tider har forberedelsestemaet gått på dette, istedetfor temaer man finner direkte i kompetansemålene
  • Det har vært valg i Storbritannia nå, og et av kompetansemålene er aktuelle nyheter i engelskspråklige landj

Særlig det med nyheter skal jeg prøve å fokusere på disse dagene før vi får vite temaet, ting som skjer rundt om i verden, eller har skjedd den siste tiden. Valget i Storbritannia og kanskje Scottish referendum og midterm elections i USA?

 

Åh ånei, kan ingenting om det. Noen som har notater om dette? Hadde vært flott!

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+89234341

 

 

Kompetansemålene er det som læreren skal undervise basert på, så forhåpentligvis er alle de kompetansemålene under kultur, samfunn, og litteratur veldig godt kjent for dere. 

 

Noen tanker generelt:

  • Oppgaver kan gå rett på kompetansemål under samfunnsbiten, f.eks be om å forklare et samfunnsproblem i et engelskspråklig land, slik det er gjort i den ene oppgaven i dokumentet som ble linket av Frabjous
  • Oppgaver kan også gå på mer generelle temaer om livet generelt basert på at de dekkes i litteratur. Eksempelvis den oppgaven i dokumentet over hvor det snakkes om dilemmas and personal choices. Til tider har forberedelsestemaet gått på dette, istedetfor temaer man finner direkte i kompetansemålene
  • Det har vært valg i Storbritannia nå, og et av kompetansemålene er aktuelle nyheter i engelskspråklige landj

Særlig det med nyheter skal jeg prøve å fokusere på disse dagene før vi får vite temaet, ting som skjer rundt om i verden, eller har skjedd den siste tiden. Valget i Storbritannia og kanskje Scottish referendum og midterm elections i USA?

 

 

Er en fin kobling mellom Scottish referendum og valget nå i forhold til valgresultatet i Skottland. Er jo alltids en mulighet for at devolution blir en oppgave, selv om det høres litt voldsomt ut for vg1

 

edit: denne var grei: http://www.thehindu.com/opinion/lead/dr-gerry-hassan-on-scottish-national-partys-performance-in-uk-elections/article7211101.ece

Endret av Slettet+89234341
Lenke til kommentar

 

 

 

Kompetansemålene er det som læreren skal undervise basert på, så forhåpentligvis er alle de kompetansemålene under kultur, samfunn, og litteratur veldig godt kjent for dere. 

 

Noen tanker generelt:

  • Oppgaver kan gå rett på kompetansemål under samfunnsbiten, f.eks be om å forklare et samfunnsproblem i et engelskspråklig land, slik det er gjort i den ene oppgaven i dokumentet som ble linket av Frabjous
  • Oppgaver kan også gå på mer generelle temaer om livet generelt basert på at de dekkes i litteratur. Eksempelvis den oppgaven i dokumentet over hvor det snakkes om dilemmas and personal choices. Til tider har forberedelsestemaet gått på dette, istedetfor temaer man finner direkte i kompetansemålene
  • Det har vært valg i Storbritannia nå, og et av kompetansemålene er aktuelle nyheter i engelskspråklige landj

Særlig det med nyheter skal jeg prøve å fokusere på disse dagene før vi får vite temaet, ting som skjer rundt om i verden, eller har skjedd den siste tiden. Valget i Storbritannia og kanskje Scottish referendum og midterm elections i USA?

 

 

Er en fin kobling mellom Scottish referendum og valget nå i forhold til valgresultatet i Skottland. Er jo alltids en mulighet for at devolution blir en oppgave, selv om det høres litt voldsomt ut for vg1

 

edit: denne var grei: http://www.thehindu.com/opinion/lead/dr-gerry-hassan-on-scottish-national-partys-performance-in-uk-elections/article7211101.ece 

 

Hva mener du??

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...