Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den gigantiske privatisttråden


Anbefalte innlegg

Er det noen som har tatt eksamen i bokmål og fått toppkarakter? Får inntrykk av at dette nesten er umulig. Hva kreves av en sekserstil? Greier ikke helt å fatte hva som skiller toppkarakteren fra 5. Skal opp i både bokmål og sidemål. Hadde derfor vært kjempeflott om noen kunne komme med et par tips.

I klassen leste vi opp en sekserstil, og det var ganske overraskende at eksamenskandidaten fikk den karakteren. Den var ikke så ekstremt god.

 

Du kan kjøpe sekserstiler fra studienett og sammenligne med dine egne eller stiler med lavere karakterer.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Er det noen som har tatt eksamen i bokmål og fått toppkarakter? Får inntrykk av at dette nesten er umulig. Hva kreves av en sekserstil? Greier ikke helt å fatte hva som skiller toppkarakteren fra 5. Skal opp i både bokmål og sidemål. Hadde derfor vært kjempeflott om noen kunne komme med et par tips.

 

 

Nå vet jeg ikke hvor glad du er i å lese (eller lese mer enn nødvendig) - men jeg har fått veldig god nytte av denne boken: http://www.tanum.no/...d=9788245009118. Sensorene i norsk elsker jo når man bruker fagbegreper riktig, og gjerne slenger dem rundt seg (litt overdrivelse - men det har funket bra for meg).

 

Ift nynorsk, så er i hvert fall det jeg sliter mest med selve grammatikken, for skrivingen går greit. Så jeg skal ta det igjen i år, og har kjøpt meg denne boken: http://www.aschehoug...om-sidemal.html. Det er et arbeidshefte som rett og slett går på grammatikk, veldig greit og oversiktlig. Så hvis du er som meg, og sliter litt med nynorsk grammatikk, kan jeg anbefale den. :)

 

Og så har jeg et spørsmål. Jeg har meldt meg opp i naturfag muntlig-praktisk, med en skriftlig multiple-choice prøve. Men den dagen jeg har blitt satt opp til den skriftlige dagen har jeg ikke mulighet til å møte - er det noen mulighet for å få flyttet på denne, eller må jeg rett og slett droppe den eksamen og heller prøve igjen neste år?

 

 

EDIT: Ser ikke ut som linkene virker? Bøkene jeg mente er i hvert fall Litterære grunnbegreper (Tanum) og Nynorsk som sidemål (Aschehoug) :)

Endret av Tropical
Lenke til kommentar

Jeg har meldt meg opp i naturfag muntlig-praktisk, med en skriftlig multiple-choice prøve. Men den dagen jeg har blitt satt opp til den skriftlige dagen har jeg ikke mulighet til å møte - er det noen mulighet for å få flyttet på denne, eller må jeg rett og slett droppe den eksamen og heller prøve igjen neste år?

 

Det skal veldig mye til for å få privatistkontoret til å forandre tidspunktet på eksamenen din, så sjansene er svært små. Enten må du finne tid eller så må du vel bare droppe den regner jeg med... Jeg har også naturfag, forøvrig 8. mai på den skriftlige delen, den begynner 09:00 og varer i 2 timer, så prøven tar jo ikke hele dagen.

Lenke til kommentar

Går VG2 med R1 og skal begynne på VG2 med R2. Hva kan jeg ta opp av mattefag neste år får å få "gratis" karakterer. S1, S2, P2, og T2 er vell de aktuelle. Kan jeg ta opp noen selv om jeg har hatt R1+2?

 

Det jeg har fått beskjed om er at man enten kan ha T-matte på kortet eller P. Det samme gjelder også S- og R-matten. Tror ikke du kan ta begge. Det er i hvert fall det rådgiveren min sa til meg.

Lenke til kommentar

Hei, noen som vet ca når vi får svar på eksamen? Jeg skal ha eksamen som privatist 21.05.2013 og lurer på når jeg kan regne med å ha karakteren klar.

 

Takker :).

 

Dersom dette er en muntlig eksamen vil du få karakteren på stedet. Ellers gjelder følgende:

 

Alle sensorene møtes 19. og 20. juni 2013 for å sette endelige karakterer. Dette kalles fellessensur. Du kan til vanlig få vite karakteren din dagen etter fellessensuren. Kontakt skolen din for å få vite eksamensresultatet ditt. :wee:

Lenke til kommentar

Har meldt meg opp i religionsfaget. Noen som vet hvilken bok jeg bør bruke. Har tidligere lest Tro og Tanke, men den er ikke særlig pedagogisk skrevet. Faget blir så ekstremt abstrakt. Dersom noen vet om noen bedre bøker, så vær vennlige og si i fra ;) På tide å få i gang denne tråden igjen! :green:

 

Jeg har også meldt meg opp i det samme.. Har 5 fra før men prøver meg på en 6er. Jeg brukte tro og tanke på vgs i 2009, men for denne har jeg ringt til skolen jeg tar eksamen på og hørt hvilken bok de bruker. Det var forresten den samme. Jeg syns personlig den er veldig god og jeg får mye ut av den, men fyller på med å lese artikler, se dokumentarer etc for å få litt ekstra å henge på knaggene :)

Lenke til kommentar

Det skal veldig mye til for å få privatistkontoret til å forandre tidspunktet på eksamenen din, så sjansene er svært små. Enten må du finne tid eller så må du vel bare droppe den regner jeg med... Jeg har også naturfag, forøvrig 8. mai på den skriftlige delen, den begynner 09:00 og varer i 2 timer, så prøven tar jo ikke hele dagen.

 

Takk for svar Christiαno. Jeg ser at det kan bli litt vanskelig. Vet du imidlertid om den er helt nødvendig? I og med at det er den muntlige delen som det settes karakter på, og slik jeg har forstått brukes MCQ-en kun dersom man vipper mellom to karakterer? Så i teorien kan man naile muntlig og få en god karakter, uten å ha tatt MCQ? (Jeg er sikkert helt på bærtur, men det skader ikke å spørre :))

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...