Gå til innhold

Diskusjonstråd: Olympus & Panasonic MicroFourThirds (+ FourThirds)


Anbefalte innlegg

Noen som har noe kvalifisert gjetning på hva 7-14 2.8 kommer til å koste da? Er ikke så god på slikt. Jeg ville tippe et sted mellom 12-40 F2.8 og 40-150 F2.8, men jeg håper nærmere 12-40.

 

AtW

 

Ikke godt å si. Jeg synes Olympus har vært ganske konkurransedyktige på pris sammenlignet med Panasonic, men at de skulle prise den lavere enn Panasonic 7-14mm F4.0 virker optimistisk. Den ligger på rundt 10500 i øyeblikket.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

 

Noen som har noe kvalifisert gjetning på hva 7-14 2.8 kommer til å koste da? Er ikke så god på slikt. Jeg ville tippe et sted mellom 12-40 F2.8 og 40-150 F2.8, men jeg håper nærmere 12-40.

 

AtW

 

Ikke godt å si. Jeg synes Olympus har vært ganske konkurransedyktige på pris sammenlignet med Panasonic, men at de skulle prise den lavere enn Panasonic 7-14mm F4.0 virker optimistisk. Den ligger på rundt 10500 i øyeblikket.

 

 

Hmm, det høres dessverre logisk ut :(

 

AtW

Lenke til kommentar

Etter å ha gjort litt research er jeg litt gladere, panaen er ekstremt dyr i norge, den koster ca 6k på ebay, så den prisen er nok ikke helt "representativ"

 

Du har rett, sjekket B&H nå og der lå den til $950. Dvs at norske priser er godt over 10 gangen på dollar.

Endret av se#
Lenke til kommentar

"Ryktene" i det store utland antyder en pris på ca. USD1800; http://www.dailycameranews.com/2015/03/olympus-7-14mm-f2-8-pro-lens-release-date/

Stemmer dette, så havner den vel på et sted mellom 15-18000 kr (håper jeg tar feil)... :hmm:

 

Får håpe det ja. Den gamle 7-14 var endel av "super high grade"-serien til olympus, det var ekstremt dyre objektiv, alle de andre objektivene i seriene er mye dyrere enn de nårværende pro-objektivene, så jeg håper og tror det vil være tilfellet også her. Men får vel smøre meg med tålmodighet.

 

AtW

Lenke til kommentar

Får håpe det ja. Den gamle 7-14 var endel av "super high grade"-serien til olympus, det var ekstremt dyre objektiv, alle de andre objektivene i seriene er mye dyrere enn de nårværende pro-objektivene, så jeg håper og tror det vil være tilfellet også her. Men får vel smøre meg med tålmodighet.

 

AtW

Ja, har god tid, og imens kan jeg jo bruke den "gamle" 7-14 ....... ;)
Lenke til kommentar

Jeg har Samyang 7.5mm, men sliter med å ønske å bruke det. Hva slags software kan man bruke for å korrigere? Jeg har LR, men har ikke orket/ giddet å sette meg inn i det da FS Image Viewer gjør alt jeg trenger ellers. Denne har imidlertid ingen valg for fisheye-korreksjon, så kanskje jeg må krype til korset og lære meg LR.. Med mindre noe vet om en gratis software som er litt mer lavterskel enn LR?

 

Jeg har og Samyang 7,5mm, har aldri brukt noe for å korrigere det med, hvis man passer på hjørnene kan man (nesten) slippe å gjøre det.

 

9059009653_7cf351be0f_h.jpg

 

9061170490_78bd5174f0_h.jpg

 

9061037254_d47f267920_h.jpg

 

14097343158_5740feda1a_h.jpg

 

14249250940_8b945a1561_h.jpg

 

14249413307_123a1e0e7b_h.jpg

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg har Samyang 7.5mm, men sliter med å ønske å bruke det. Hva slags software kan man bruke for å korrigere? Jeg har LR, men har ikke orket/ giddet å sette meg inn i det da FS Image Viewer gjør alt jeg trenger ellers. Denne har imidlertid ingen valg for fisheye-korreksjon, så kanskje jeg må krype til korset og lære meg LR.. Med mindre noe vet om en gratis software som er litt mer lavterskel enn LR?

 

Jeg har og Samyang 7,5mm, har aldri brukt noe for å korrigere det med, hvis man passer på hjørnene kan man (nesten) slippe å gjøre det.

 

 

 

Wow! Det var imponerende :) Og inspirerende... :) Må jo bare gi det en sjanse til nå! Og selvsagt teste LR-tipset til Rmatt der det trengs litt korrigering :)

Lenke til kommentar

Adapter fra Nikon F til Fft (M4/3)
Jeg har et par tre meget artige og god objektiver for Nikon.
tror det er det de kaller F-fatning - den som hadde en sånn styrepinne fra huset til objektivet.

 

Forsøk 1: Nåvel - jeg prøvde meg på Ebay og fant en som jeg tror passet.
Ufattelig billig - og kom i posten etter kun 14 dager. Meget imponert. 79,- norske kroner!!!
Men det passet dessverre ikke (og jeg ser i ettertid at det var min feil ved bestilling)

 

Forsøk 2: Prøver et tysk firma gjennom eBay - betaling gjennom Paymail - alt virker OK. Kontoen min er belastet.
Dette er ikke dyrt heller - vi snakker om 380,-. Men ikke noe adapter har dukket opp.
Prøvd mail flere ganger. Vel vel - ikke så farlig det

 

Spørsmålet er: Har noen prøvd en slik adapter - fra Nikon F til OLY EM-1.
Hvordan fungerte den? Kan du sende link på produktet.

 

Jan Broder
 

Endret av broder1
Lenke til kommentar

tror det er det de kaller F-fatning - den som hadde en sånn styrepinne fra huset til objektivet.

F-fatningen har vært brukt av Nikon i litt forskjellige varianter siden 1959, men det har skjedd en del forandringer siden da.

 

Det meste av nyere Nikon-optikk har en eller to mekaniske koblinger til kamerahuset. Jeg antar at du med "styrepinne" mener den lille hendelen for å justere blenderåpning. Den er brukt på stort sett all nikon-optikk bortsett fra den aller eldste. I tillegg er det en del autofokusoptikk som har en mekanisk aksling fra en motor i huset for å fokusere.

 

Hvis optikken har betegnelsen AF-I eller AF-S, så har den innebygd fokusmotor. Hvis den bare heter AF, så må den ha autofokusmotor i huset (eller innebygd i adapteren) for å autofokusere.

 

Og så er det noen av de virkelig gamle objektivene (de som gjerne kalles "Pre-AI") som kan skade fatningen på nyere kamerahus (og muligens derfor også adaptere). Vær obs på dette.

Lenke til kommentar

 

tror det er det de kaller F-fatning - den som hadde en sånn styrepinne fra huset til objektivet.

F-fatningen har vært brukt av Nikon i litt forskjellige varianter siden 1959, men det har skjedd en del forandringer siden da.

 

Det meste av nyere Nikon-optikk har en eller to mekaniske koblinger til kamerahuset. Jeg antar at du med "styrepinne" mener den lille hendelen for å justere blenderåpning. Den er brukt på stort sett all nikon-optikk bortsett fra den aller eldste. I tillegg er det en del autofokusoptikk som har en mekanisk aksling fra en motor i huset for å fokusere.

 

Hvis optikken har betegnelsen AF-I eller AF-S, så har den innebygd fokusmotor. Hvis den bare heter AF, så må den ha autofokusmotor i huset (eller innebygd i adapteren) for å autofokusere.

 

Og så er det noen av de virkelig gamle objektivene (de som gjerne kalles "Pre-AI") som kan skade fatningen på nyere kamerahus (og muligens derfor også adaptere). Vær obs på dette.

 

Alle mine objektiver er av den gamle typen fra 60-70 tallet. 105 /2,5 er kanskje noe av det beste de lagde. Alle objektivene er 100% manuelle. Ingen fokusmotor. Har også Novoflex systemet med 400 + 640 mm. Er det noe vits å satse på å finne et adapter til disse objektivene som vil passe til min O-M1.

Jeg har kjøpt 60mm macro, 45mm 1,8 og 12-40/2,8 Pro og 40-150/2,8 PRO til Olympus så lista legges der. en er adapteret billig og funker kunne det vært artig å prøve dette ut

Endret av broder1
Lenke til kommentar

Alle mine objektiver er av den gamle typen fra 60-70 tallet.

 

Så lenge du har helmanuelle objektiv med blenderring på objektivet kan adapter absolutt være verdt et forsøk. Linser fra den perioden er sjelden topp optisk (finnes selvsagt unntak), men morsomt å prøve og det kan jo dekke ting du ikke har for mFT ennå.

Lenke til kommentar

 

 

tror det er det de kaller F-fatning - den som hadde en sånn styrepinne fra huset til objektivet.

F-fatningen har vært brukt av Nikon i litt forskjellige varianter siden 1959, men det har skjedd en del forandringer siden da.

 

Det meste av nyere Nikon-optikk har en eller to mekaniske koblinger til kamerahuset. Jeg antar at du med "styrepinne" mener den lille hendelen for å justere blenderåpning. Den er brukt på stort sett all nikon-optikk bortsett fra den aller eldste. I tillegg er det en del autofokusoptikk som har en mekanisk aksling fra en motor i huset for å fokusere.

 

Hvis optikken har betegnelsen AF-I eller AF-S, så har den innebygd fokusmotor. Hvis den bare heter AF, så må den ha autofokusmotor i huset (eller innebygd i adapteren) for å autofokusere.

 

Og så er det noen av de virkelig gamle objektivene (de som gjerne kalles "Pre-AI") som kan skade fatningen på nyere kamerahus (og muligens derfor også adaptere). Vær obs på dette.

 

Alle mine objektiver er av den gamle typen fra 60-70 tallet. 105 /2,5 er kanskje noe av det beste de lagde. Alle objektivene er 100% manuelle. Ingen fokusmotor. Har også Novoflex systemet med 400 + 640 mm. Er det noe vits å satse på å finne et adapter til disse objektivene som vil passe til min O-M1.

Jeg har kjøpt 60mm macro, 45mm 1,8 og 12-40/2,8 Pro og 40-150/2,8 PRO til Olympus så lista legges der. en er adapteret billig og funker kunne det vært artig å prøve dette ut

 

 

Jeg har også et par Nikkor 105mm, men i LTM fatning. Dersom det optiske designet er det samme kommer du til å like den. Nydelig klassisk tegning og bokeh. :)

 

Jeg har fotografert kun med tilpasset manuell optikk de siste fem årene og er storfornøyd.

Endret av Nordentro
Lenke til kommentar

 

 

 

tror det er det de kaller F-fatning - den som hadde en sånn styrepinne fra huset til objektivet.

F-fatningen har vært brukt av Nikon i litt forskjellige varianter siden 1959, men det har skjedd en del forandringer siden da.

 

Det meste av nyere Nikon-optikk har en eller to mekaniske koblinger til kamerahuset. Jeg antar at du med "styrepinne" mener den lille hendelen for å justere blenderåpning. Den er brukt på stort sett all nikon-optikk bortsett fra den aller eldste. I tillegg er det en del autofokusoptikk som har en mekanisk aksling fra en motor i huset for å fokusere.

 

Hvis optikken har betegnelsen AF-I eller AF-S, så har den innebygd fokusmotor. Hvis den bare heter AF, så må den ha autofokusmotor i huset (eller innebygd i adapteren) for å autofokusere.

 

Og så er det noen av de virkelig gamle objektivene (de som gjerne kalles "Pre-AI") som kan skade fatningen på nyere kamerahus (og muligens derfor også adaptere). Vær obs på dette.

 

Alle mine objektiver er av den gamle typen fra 60-70 tallet. 105 /2,5 er kanskje noe av det beste de lagde. Alle objektivene er 100% manuelle. Ingen fokusmotor. Har også Novoflex systemet med 400 + 640 mm. Er det noe vits å satse på å finne et adapter til disse objektivene som vil passe til min O-M1.

Jeg har kjøpt 60mm macro, 45mm 1,8 og 12-40/2,8 Pro og 40-150/2,8 PRO til Olympus så lista legges der. en er adapteret billig og funker kunne det vært artig å prøve dette ut

 

 

Jeg har også et par Nikkor 105mm, men i LTM fatning. Dersom det optiske designet er det samme kommer du til å like den. Nydelig klassisk tegning og bokeh. :)

 

Jeg har fotografert kun med tilpasset manuell optikk de siste fem årene og er storfornøyd.

 

Jeg tror også bestemt det. Nå gjelder det bare å finne et adapter som passer. Tips mottas med takk.!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...