Gå til innhold

Hvordan lage røykbomber


Anbefalte innlegg

Sikkert, men krutt er ganske vanskelig å lage har jeg hørt.

Sort krutt er faktisk ganske enkelt å lage. Husker ikke nøyaktig mengdeforhold, men det du trenger er kull, kaliumnitrat (evt. natriumnitrat e.l.) og svovelsyre. Gjerne også noen dråper alkohol for å dempe støvutviklingen.

 

Dette kan du også lage lunte av, ved å blande krutt med litt vann (ca. peanøttsmør-tykkelse) og "dyppe" en tråd i blandingen.

 

Røykbombe har vi også laget på laben, men vedkommende som sto å varmet opp blandingen fikk seg et lite sjokk når hele blandingen plutselig begynte å ryke. Usikkert om det kom en gnist opp i blandingen, eller om temperaturen rett og slett ble for høy. Men det ble en salig røykutvikling og selv kjemilæreren ble lett på bena :)

Endret av 2bb1
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
Videoannonse
Annonse
Hei, jeg og noen venner tenkte vi skulle prøve oss på en liten film, da lurte vi litt på hvordan vi kunne gjøre denne litt mer profesjonell.

 

Noen idêr er f.eks lage effekter som Røykbomber og små eksplosjoner.

 

Derfor lurte jeg på;

 

1.Hvordan kan man lage en røykbombe, som ikke er giftig.

Er det mulig å lage to forskjellige typer, der den ene varer lenge, menst den andre

er over på et poff? Og synligheten i røyken, (altså hvor tett den er), går det ann å variere denne?

 

2. Hvordan kan jeg lage en ufarlig minieksplosjon (ute i skauen) som i kombinasjon med en røykbombe kan bli litt stilig ¨å se på?

 

Takker for svar, robgar.

 

 

 

 

 

 

 

hei en enkel kan du lage ut av pingpongballer se denne videoen men jeg synes han brukte ett for stort hull hullet skall være på bredelse med en blyant http://www.youtube.com/watch?v=Uzf8xcV2kkk

Lenke til kommentar
Den Krista-K "salpeteren" de selger på FellesKjøpet, er den brukelig?

 

Stemmer prisen; 25kg for 162,-kr?

 

En annen ting, er det mulig å få kjøpt papprør/hylser, som jeg kan støpe blandingen i?

 

 

 

 

du kan lage ut av tomme do ruller og ja jeg tror de stemmer med den prisen men den salpeteren er ikke så gd å lage røykbombe ut av

Lenke til kommentar
Den Krista-K "salpeteren" de selger på FellesKjøpet, er den brukelig?

Krista-k er vanlig salpeter (KNO3), men du må ha lisens for bonde for å kjøpe det på felleskjøpet(http://fert.yara.no/no/products_services/product_range/compound_fertilizers/others/krista.html).

 

For å lage røykbombe er dette en bra link: http://fert.yara.no/no/products_services/p...ers/krista.html

 

For bare å lage eksplosiver er dette en bra video som forklarer hvordan du lager "rocket candy" av salpeter, sukker, sirup og jernoksid: http://www.youtube.com/watch?v=TqWXtjBciTw

 

Har faktisk tenkt å lage den "rocket candyen", onkelen min er bonde, men en lett metode for å utvinne salpeter er kunstgjødsel, som nesten er bare salpeter. Tror du koker det met sukker og fryser det, så får du krystaller på toppen som du kan skjære av og knuse til pulver.

 

For å lage svartkrutt: a mixture of sulfur, charcoal, and potassium nitrate: svovel (apoteket), trekull(lage selv, peisen), og salpeter.

 

Andre linker for gale professorer og pyroteknikere:

http://www.warispeace.co.uk/

http://www.unitednuclear.com/

http://kptnaturfag.no/shop/66022 (butikk)

Endret av Dustegeek
Lenke til kommentar

Har ikke lest hele tråden så jeg vet ikke om det er skrevet før, men her er mitt forslag.

 

50% kno3 og 50% sukker, smelt sukkeret i en kokeplate og bland kno3 inn i sukkeret når det er gyldent og flytene, rør godt om. Når du har gjort dette sitter du igjen med noe som heter KNSU, dette ryker noe veldig og brenner på høy temperatur (rundt 1600*)

Samme oppskriften blir også brukt i rakettmotorer men da med litt annet blandingsforhold.

 

Putt KNSU en i en passende beholder, med beholderen kan du velge hvor mye røyk og hvor lenge den skal brenne.

 

Har du en lang og tynn beholder brenner det lenge og det kommer ikke like mye røyk ut om gangen.

Gjør du det motsatte kommer det veldig mye røyk ut om gangen og den varer ikke like lenge.

 

Kjekt å bruke dyse.

Det kan være litt vanskelig å tenne på, men et tynt lag med svartkrutt på toppen fikser det, eller så får du fyr med ligheter også, men det kan ta litt tid og du får ikke fyr på hele overflaten med en gang. lunte fungerer som regel, men da får du heller ikke tent på hele overflaten med en gang.

 

En annen metode som skal være litt bedre:

 

50% knsu og 50% sukker.

Bland dette sammen uten å smelte det, en pose som du rister på fungerer til dette.

Ta ca 30% stearin (parafinvoks) av den mengden KNSU du har og smelt dette sammen med KNSU i en beholder, lurt å ta litt og litt om gangen.

Mengden stearin kan du endre selv, her gjelder det å eksperimentere med hvilket blandingsforhold som funker best for deg.

 

En enkel og grei beholder som jeg har pleid å bruke er:

 

finn en deodorant spray eller lignende med ønsket størrelse og pakk alufolie rundt, ikke sløs med alu folie og husk og pakk det hardt sammen, rull gjerne beholderen med folien rundt, mot et bord, ganske hart, da blir folien bra pakket.

Når du er ferdig med dette så er det bare å dra beholderen ut også sitter du igjen med en alu beholder som er perfekt å bruke.

 

 

Følger du denne metoden så skal røykbomben så sånn ca ut som denne.

 

DSC00033.jpg

 

DSC00032.jpg

 

Som du ser på det siste bilde så er det en ganske høy kant.

Denne kanten bretter du innover slik at du får en dyse.

Endret av myrdan
Lenke til kommentar
Sikkert, men krutt er ganske vanskelig å lage har jeg hørt.

Sort krutt er faktisk ganske enkelt å lage. Husker ikke nøyaktig mengdeforhold, men det du trenger er kull, kaliumnitrat (evt. natriumnitrat e.l.) og svovelsyre. Gjerne også noen dråper alkohol for å dempe støvutviklingen.

 

Dette kan du også lage lunte av, ved å blande krutt med litt vann (ca. peanøttsmør-tykkelse) og "dyppe" en tråd i blandingen.

 

Røykbombe har vi også laget på laben, men vedkommende som sto å varmet opp blandingen fikk seg et lite sjokk når hele blandingen plutselig begynte å ryke. Usikkert om det kom en gnist opp i blandingen, eller om temperaturen rett og slett ble for høy. Men det ble en salig røykutvikling og selv kjemilæreren ble lett på bena :)

 

 

Blandingsforhold for svartkrutt er:

75% kn03

15% kull

10% svovel

 

Det er latterlig enkelt å lage..

 

Har jo også flash krutt som er like enkelt å lage men enda kraftigere og litt mer ustabilt.

Blandingsforholdet er:

Svovel 30%

Kno3 50%

Aluminium 20%

 

Det brenner så fort at det kan "sprenge" uten at det ligger i en beholder.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Denne oppskriften vill gi deg en røykbombe på ca. 150-200 gram.

Kjemikaliene du treng

60 gram kaliumnitrat - Kan skaffes hos noen gjødselforhandlere, apotek (dyrt), svenskakemi, keten, du kan lage det selv osv…

40 gram sukker - Kan skaffes på alle matbutikker (ellers har du sikkert litt i skapet hjemme)

1 spiseskje bakepulver/natron – Kan skaffes på alle matbutikker og de fleste har også det hjemme.

3-4 spiseskjeer organisk fargestoff i fint pulver – Dette er hovedingrediensen for å lage fargen i røykbomben, dette kan skaffes på hobbybutikker! Det er også noen nettsider som selger dette, for eksempel http://www.kinn.com/es/product/produ...7832&visible=2 mer er ikke 100% sikker på at det stoffet de selger fungerer, men det tror jeg nok. Jeg skaffet det i allefall på min lokale hobbybutikk for XXXX kr for XXXXgram. Oransje og Blå er de fargene som er best å bruke, men prøv gjerne ut andre farger.

 

Utstyr:

En kjele/gryte - Skaffes for under 10kr på loppemarkeder, eller spør moren din og hun har en ekstra til overs.

En skje/rørepinne

En varmeplate – IKKE ÅPEN ILD!

En beholder

Gaffa-teip

Spiseskje (for å måle opp)

Lunte

Penn

Du må ikke ha en beholder, teip og penn. Men jeg bruker dette slik at røykbomben kan være i en beholder og det blir lettere og kulere å fyre den av.

 

Slik gjør du: (Gjør for guds skyld dette ute!)

Ta å smelt sukkeret (40gram for denne røykbombe) og kaliumnitratet (60gram for denne røykbomben) sammen i gryta som står på varmeplaten.

Husk å røre godt hele tiden slik at ikke blandingen går av under produksjon.

Når blandingen er smeltet og blandet helt tar du oppi (ca. 1 spiseskje for denne mengden røykbombe) med bakepulver og rører godt om.

Ta nå oppi (for denne mengden røykbombe ca. 3-4 spiseskjeer) ditt organiske fargestoff i fint pulver og rør godt om slik at alt blander seg godt.

Hell ønsket mengde av ”deigen” oppi beholderen. Stikk en penn nedi midten og la den stå å tørke til den har avkjølt seg (1 time er flott).

Stikk lunten nedi og teip litt rundt men la det være igjen et hull på toppen for røyken.

Sett bomben på et passende sted hvor det ikke er noen ting som kan begynne å brenne i nærheten.

Tenn lunta og fjern deg raskt!

Nyt synet av din flotte hjemmelagde røykbombe med farget røyk!

Her er en film som forklarer det hele: http://www.metacafe.com/watch/704958...ed_smoke_bomb/

Jeg testet dette for noen dager siden og det fungerer perfekt!

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...