Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Fargekoder på ledningene i isdn boksen på veggen


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis du tenker på til bredbånd så er det de samme kablene.

Men du må ha en splitter for å splitte signalet (på frekvens tror jeg)

Den splitteren må stå foran isdn-boksen. (=den med strøm og 2 lys)

 

Med forbehold om at jeg ikke svarer på det du mener, for jeg skjønner egentlig ikke helt hva du spør om...:-)

Endret av claus erik
Lenke til kommentar

hvis det er isdn så består det av tx+ og tx- og rx+ og rx- , hvis det er analog linje så er det bare 1 par.

analog tlf/isdn inn til huset ditt er : blå og blå/hvit (cat5) er det 2par kabel , er normalt tlf farger rød og blå.

 

ETTER NT1 box'en (den hvite) så er det følgende farger på cat 5 kabel: grønn hvit og blå + blå hvit og grønn (aka pinne 3,4,5,6)

Lenke til kommentar

Flott!

Da er det rett hos meg så langt.

 

Er det en fast tildeling innen disse fargene? Jeg mener, er det delt in på tlf og data?

 

For eksempel:

Grønn/Hvit + Grønn = Data

Blå/Hvit + Blå = Telefon

 

Eller motsatt?

 

Grunnen til at jeg spør er at det er strekt ledninger videre i huset, men kun de blå. Vil det si at han som strak kabler kun brukte de til telefon/data?

Lenke til kommentar

Slik ser det ut inni boksen.

 

hvit/blå --- blå --- hvit/orange --- orange --- hvit/grønn --- grønn--- hvit/brun --- brun.

gallery_97_9_206898.png

 

Ledningen har kun koblet to "hele kobber-kordeler" i pluggen.

hvit/blå - blå. I midten(spor 4 og 5).

Er dette data eller telefon? eller er det noe annet?

gallery_97_9_136277.png

Endret av RustyRover
Lenke til kommentar

-Analog linje, ISDN før NT1 og ADSL trenger 1 par. Som oftest hvit/blå eller blå/rød.

 

-ISDN linje etter NT1 trenger 2 par. Fargekoden brukt her varierer, men ofte hvit/blå og hvit/grønn. Evt. blå/rød/grønn/sort eller blå/rød og hvit/rød.

 

-Data (ethernett) trenger 2 eller 4 par. (10/100 2 par, 1000 4 par.) Bruker ved 2 par hvit/orange og hvit/grønn. ved 4 par brukes hele kabelen.

 

Men ved triksing for å føre flere ting i samme kabel er det helt opp til hvordan montøren løste problemet. Så her er det ikke noen fasit på hva som er brukt til hva.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...