Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kroppsøvingskarakter og kroppsøving som privatist.


Anbefalte innlegg

Hei.

 

I hvilket som helst fag er det enten måloppnåelsen din på slutten av året (f. eks. engelsk, matematikk) eller måloppnåelsen du har vist i de forskjellige temaene dere har gått igjennom (dette gjelder hovedsakelig geografi, samfunnsfag, naturfag). I praksis, vil det sistnevnte si at første- og andreterminkarakteren skal telle 50 %. Kroppsøving er i denne kategorien, for det er ikke slik at ferdigheter innenfor ulike sporter bygger på hverandre, slik som i matematikk. Vil det si at førsteterminkarakteren skal telle på andretermimkarakteren? Jeg går VG1, og det har egentlig ingen betydning hva jeg får i kroppsøving (fikk 5 første termin, men regner med 4 nå), annet enn at jeg ikke vil ha en firer på kortet!

 

Videre lurer jeg på å ta opp kroppsøving som privatist: Har hørt læreren si at denne muligheten vil bli avviklet, og hos andre har jeg fått høre at det vil bli både en fysisk og teoretisk test. Hva stemmer?

 

Takk for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Videre lurer jeg på å ta opp kroppsøving som privatist: Har hørt læreren si at denne muligheten vil bli avviklet, og hos andre har jeg fått høre at det vil bli både en fysisk og teoretisk test. Hva stemmer?

 

Dette varierer veldig fra skole til skole. For å kunne ta eksamen som privatist, kan du ikke være elev i faget. Derfor må du først få endret til elevstatus til "deltidsstudent", noe som innebærer at du ikke lenger har kroppsøving på skolen. På mange skoler er dette en ren formalitet, og rektor vil endre din elevstatus til deltidsstudent med en gang du spør. På min skole, derimot, har hele skolens administrasjon vært veldig lite interessert i dette, og jeg vil trenge en legemelding for å komme meg ut av gymtimene.

 

Hvis skolen din er som min, vil det ikke være nok med en legemelding. Du må også møte til en samtale med ledelsen og faglærer, hvor dere skal prøve å tilrettelegge undervisningen til ditt behov. Deretter må du dokumentere at tilrettelegging er umulig, men deretter vil du kun bli vurdert i teoridelen av faget.

 

Lykke til! :)

Endret av w0bni
Lenke til kommentar
Videre lurer jeg på å ta opp kroppsøving som privatist: Har hørt læreren si at denne muligheten vil bli avviklet, og hos andre har jeg fått høre at det vil bli både en fysisk og teoretisk test. Hva stemmer?

 

Om den skal avvikles vet jeg ikke, men min eldre bror fikk 2 i kroppsøvning (grunnet eh.. kraftig benbygning...) og han tok det opp som privatist etter fullført skolegang, og han måtte aldri opp i noen fysisk test - bare teoretisk, noe som fikk han opp til 5ern.

 

Dette er vel et år siden, men har ikke hørt om noen endringer. Vet heller ikke hvordan det blir med karakterene dine. UDIR.no?

Endret av Audun0505
Lenke til kommentar

Videre lurer jeg på å ta opp kroppsøving som privatist: Har hørt læreren si at denne muligheten vil bli avviklet, og hos andre har jeg fått høre at det vil bli både en fysisk og teoretisk test. Hva stemmer?

 

Dette varierer veldig fra skole til skole. For å kunne ta eksamen som privatist, kan du ikke være elev i faget. Derfor må du først få endret til elevstatus til "deltidsstudent", noe som innebærer at du ikke lenger har kroppsøving på skolen. På mange skoler er dette en ren formalitet, og rektor vil endre din elevstatus til deltidsstudent med en gang du spør. På min skole, derimot, har hele skolens administrasjon vært veldig lite interessert i dette, og jeg vil trenge en legemelding for å komme meg ut av gymtimene.

 

Hvis skolen din er som min, vil det ikke være nok med en legemelding. Du må også møte til en samtale med ledelsen og faglærer, hvor dere skal prøve å tilrettelegge undervisningen til ditt behov. Deretter må du dokumentere at tilrettelegging er umulig, men deretter vil du kun bli vurdert i teoridelen av faget.

 

Lykke til! :)

 

Kan en ikke gå opp i kroppsøving som privatist etter videregående? Det er ikke slik at jeg ikke vil delta i timene, men jeg vil ikke ha en firer på vitnemålet (om tre år, vel og merke).

 

Men er det noen som vet om førsteterminkarakteren skal telle 50 %, eller det bare det du har vist i andretermin som skal telle?

Lenke til kommentar

Kan en ikke gå opp i kroppsøving som privatist etter videregående? Det er ikke slik at jeg ikke vil delta i timene, men jeg vil ikke ha en firer på vitnemålet (om tre år, vel og merke).

 

Da tror jeg du får karakteren på et såkalt 2.gangs-vitnemål, og ved inntak på skoler vil du da konkurrere med andre som har 2.gangs. Mange av dine konkurrenter om plassene vil da være personer som har tatt opp massevis av fag som privatist, og som derfor har nærmere 6 i snitt.

 

Frem til en viss alder vil du kunne konkurrere både i 1.gangs- og 2.gangspuljen, men jeg anbefaler på det sterkeste at du prøver å få en solid karakter på førstegangsvitnemålet :)

Lenke til kommentar

Kan en ikke gå opp i kroppsøving som privatist etter videregående? Det er ikke slik at jeg ikke vil delta i timene, men jeg vil ikke ha en firer på vitnemålet (om tre år, vel og merke).

 

Da tror jeg du får karakteren på et såkalt 2.gangs-vitnemål, og ved inntak på skoler vil du da konkurrere med andre som har 2.gangs. Mange av dine konkurrenter om plassene vil da være personer som har tatt opp massevis av fag som privatist, og som derfor har nærmere 6 i snitt.

 

Frem til en viss alder vil du kunne konkurrere både i 1.gangs- og 2.gangspuljen, men jeg anbefaler på det sterkeste at du prøver å få en solid karakter på førstegangsvitnemålet :)

 

Tusen takk for svar, det var til stor hjelp :)

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat vært igjennom dette. Blir ferdig med VG3 i år, og jeg avla kroppsøvingseksamen i fjor vår (VG2) med en tilfredsstillende karakter.

 

Da jeg startet i VG3, søkte jeg derfor om fritak i kroppsøving ettersom jeg allerede hadde fått karakter i faget. Dette nektet skolen meg, og jeg sendte en klage videre til fylkeskommunen. Fylkeskommunen tok (ikke uventet) parti med skolens ledelse, og det jeg da gjorde var å sende en liten klage til kunnskapsministeren, som så videresendte den til fylkesmannen.

 

Saken ble så behandlet, og klagenemnda fatter avslaget fra skolen som ugyldig, ettersom at en elev som allerede har en karakter i faget. Det skrives videre at en elev med en avsluttende karakter, ikke skal være med i de aktuelle timene.

 

Det som er interessant mtp. din situasjon er at hvis du avlegger privatisteksamen i kroppsøving i 2. klasse, vil du (teoretisk sett) ikke ha noen mulighet til å delta i kroppsøvingstimene i 3. klasse. Du vil fremdeles være fulltidselev i 2. klasse, men i 3. klasse vil du ha "fritimer" i kroppsøvingstimene.

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat vært igjennom dette. Blir ferdig med VG3 i år, og jeg avla kroppsøvingseksamen i fjor vår (VG2) med en tilfredsstillende karakter.

 

Da jeg startet i VG3, søkte jeg derfor om fritak i kroppsøving ettersom jeg allerede hadde fått karakter i faget. Dette nektet skolen meg, og jeg sendte en klage videre til fylkeskommunen. Fylkeskommunen tok (ikke uventet) parti med skolens ledelse, og det jeg da gjorde var å sende en liten klage til kunnskapsministeren, som så videresendte den til fylkesmannen.

 

Saken ble så behandlet, og klagenemnda fatter avslaget fra skolen som ugyldig, ettersom at en elev som allerede har en karakter i faget. Det skrives videre at en elev med en avsluttende karakter, ikke skal være med i de aktuelle timene.

 

Det som er interessant mtp. din situasjon er at hvis du avlegger privatisteksamen i kroppsøving i 2. klasse, vil du (teoretisk sett) ikke ha noen mulighet til å delta i kroppsøvingstimene i 3. klasse. Du vil fremdeles være fulltidselev i 2. klasse, men i 3. klasse vil du ha "fritimer" i kroppsøvingstimene.

 

Så du unngikk å informere skolen i forkant av eksamen? Jeg vet at en klassekamerat av meg hadde meldt seg opp til eksamen, men at rektor fikk vite om det og deretter fikk stoppet eksamen.

Lenke til kommentar

Om man går i 2. klasse, så vil du ikke overtre reglen om at du ikke kan være elev i det samme faget, ettersom man avlegger kroppsøvingseksamen for VG3.

 

Så nei, jeg informerte ikke skolen om det, men jeg gjorde det i samarbeid med rådgiveren min på skolen.

 

På hvilken måte kan rektor stoppe en elev som vil gå opp til privatist? Eneste måten jeg kan se det, er at rektor "truet" kameraten din med at han måtte velge mellom enten å gå opp som privatist eller melde seg ut av faget (hvis han skulle avlegge et fag som han allerede var elev i).

Lenke til kommentar

Jeg har akkurat vært igjennom dette. Blir ferdig med VG3 i år, og jeg avla kroppsøvingseksamen i fjor vår (VG2) med en tilfredsstillende karakter.

 

Da jeg startet i VG3, søkte jeg derfor om fritak i kroppsøving ettersom jeg allerede hadde fått karakter i faget. Dette nektet skolen meg, og jeg sendte en klage videre til fylkeskommunen. Fylkeskommunen tok (ikke uventet) parti med skolens ledelse, og det jeg da gjorde var å sende en liten klage til kunnskapsministeren, som så videresendte den til fylkesmannen.

 

Saken ble så behandlet, og klagenemnda fatter avslaget fra skolen som ugyldig, ettersom at en elev som allerede har en karakter i faget. Det skrives videre at en elev med en avsluttende karakter, ikke skal være med i de aktuelle timene.

 

Det som er interessant mtp. din situasjon er at hvis du avlegger privatisteksamen i kroppsøving i 2. klasse, vil du (teoretisk sett) ikke ha noen mulighet til å delta i kroppsøvingstimene i 3. klasse. Du vil fremdeles være fulltidselev i 2. klasse, men i 3. klasse vil du ha "fritimer" i kroppsøvingstimene.

 

Hm, logikken de fører på skolen din var en smule absurd. Men får du kroppsøvingskarakteren din på førstegangs- eller andregangsvitnemålet ditt? Og hva besto eksamenen av? :)

Lenke til kommentar

Om man går i 2. klasse, så vil du ikke overtre reglen om at du ikke kan være elev i det samme faget, ettersom man avlegger kroppsøvingseksamen for VG3.

 

Så nei, jeg informerte ikke skolen om det, men jeg gjorde det i samarbeid med rådgiveren min på skolen.

 

På hvilken måte kan rektor stoppe en elev som vil gå opp til privatist? Eneste måten jeg kan se det, er at rektor "truet" kameraten din med at han måtte velge mellom enten å gå opp som privatist eller melde seg ut av faget (hvis han skulle avlegge et fag som han allerede var elev i).

 

Går VG1, og her var det tydeligvis ikke mulig å gå opp som gymprivatist. Rektor hadde kontaktet de som organiserte eksamenen, og meldt fra om at min kamerat fortsatt var elev i faget.

Lenke til kommentar

Ja, det hele var absurd.

 

Privatisteksamen i kroppsøving er lokalgitt, slik at det er opp til hver enkelt skole hvordan eksamenen skal være (det skal være teoretisk). I mitt tilfelle var det en 5 timers skriftlig eksamen, der det var 5 oppgaver som skulle besvares. Det var alt ifra kapasitetsanalyse til drøfting av hvordan man kunne ta vare på ryggen etter endt vgs. Var ganske åpne oppgaver, slik at det ble krevd en del for å oppnå en god karakter.

 

Det er slik at alle privatisteksamener som avlagt iløpet av VGS skal føres på førstegangsvitnemålet, og det samme blir derfor praktisert på mitt vitnemål.

 

w0bni: Det høres ut som skolen din ikke ønsker et rykte som tilsier at "elever her kan slippe gym" og derfor sier at det ikke er mulig. Det er fullt mulig og lovlig å gå opp til privatisteksamen!

Endret av kimj_
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...