Gå til innhold

Føre km/bilkost i Visma Eaccounting


Anbefalte innlegg

Hei

 

Har startet et ENK, og har driftsstart 1.04. Jeg prøver å forberede meg mest mulig før start. Har skaffet nevnte regnskapsprogram i god tid før oppstart for å tørrtrene litt.

Begynner å få kontroll, men klarer ikke helt å finne ut av hvordan jeg skal føre kjørte km. Jeg har planer om å skrive av opptil 6.000 kjørte km på selvangivelsen og har "skattemodul" i Visma som skal ta seg av dette. Eneste spørsmålet er hvordan :)

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skattemodulen i Visma er egentlig bare en "oversetter" fra regnskapet ditt til de rette postene i selvangivelsen.

 

For kjørte kilometer fører du kjørebok (eller kjørelogg, finnes fine apper for sånt). Ta ut en rapport fra kjøreloggen f.eks. en gang i måneden, og før 4,10 kr per kilometer på konto 7140 Reisekostnader ikke oppg.pliktig. Du fører bompenger og ferje mv. på samme konto.

Lenke til kommentar

Visma eAccounting har ikke konto 7080 i sin standard kontoplan, men slik jeg forstår det oversetter skattemodulen til den kontoen for næringsoppgaven.

 

 

Takk for svar! 

Har meld meg på kurs, så jeg regner med at jeg får svar på spørsmål der. Men jeg spør gjerne her og :)

Jeg regner med at det føres debet på konto 7080? Visma mener at det da skal føres kredit mot konto 2055 - innskudd kontanter. Sikkert riktig det, men kan noen forklare logikken? Virker litt rart for meg..

Lenke til kommentar

Her er jeg helt uenig med Visma. Dette har ingenting med innskudd av kontanter å gjøre. Men det er korrekt at du skal føres kredit mot en egenkapitalpost. Mener at posten er 2057, Fradragført bruk av privatbil etter sats.

 

 

Konto 2055 Innskudd kontanter bruker du hvis du har betalt firmaregninger med privat konto/private kontanter. For næringsbruk av privatbil bruker du 2057 - det er den kontoen næringsoppgaven vil du skal bruke. 

 

Min visma har ikke denne kontoen. Regner med at den må legges inn manuelt? Men hvordan vet man at det er den som skal brukes? Bruker man skjønn, og velger den man syntes passer best? Eller er det regler? 

Hvor finner jeg forresten NS kontoplan? har googlet litt rundt, men finner ikke noe som virker riktig..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...