Gå til innhold

Jobb? Alder? Lønn? Utdanning? V.2


Anbefalte innlegg

Jeg kjenner èn som tjener 800K, og han kjører tog(!!) men ja, innser at mastergraden min ikke er like mye verdt som fagbrev+sikkerhetskurs. Suply and demand. Bare å akseptere.

 

Thaats right! min bror har doktor grad ved NTNU og ligger på omtrent 450k, eg derimot har knapt nok fullført videregående og har så langt i år hovet inn 560.000, så har alerede passert årsrekneskapet hannes, jobber dog i Internasjonal offshore.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner èn som tjener 800K, og han kjører tog(!!) men ja, innser at mastergraden min ikke er like mye verdt som fagbrev+sikkerhetskurs. Suply and demand. Bare å akseptere.

 

800 edvarder i året er ikke uvanlig for lokkførere og andre som jobber fulltid i NSB. Utdannelsen er også kort, men det blir mange ubeleilige arbeidstider. Grunnlønnen er nok ikke betydelig høyere enn gjennomsnittet, men man får mye tillegg når man jobber natt, helger og helligdager.

Lenke til kommentar

Jeg kjenner èn som tjener 800K, og han kjører tog(!!) men ja, innser at mastergraden min ikke er like mye verdt som fagbrev+sikkerhetskurs. Suply and demand. Bare å akseptere.

 

Thaats right! min bror har doktor grad ved NTNU og ligger på omtrent 450k, eg derimot har knapt nok fullført videregående og har så langt i år hovet inn 560.000, så har alerede passert årsrekneskapet hannes, jobber dog i Internasjonal offshore.

 

Tviler ikke. Folk med Ph.D tjener generelt latterlig lite. En med master eller bachelor tjener ofte betydelig mer. Hvis det er noen som har grunn til å streike, er det folk med Ph.D i det offentlige.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vil nok uansett tro at å være lege er et mer behagelig yrke enn det å være industrihåndverker.

Jeg er ganske fornøyd med karrierevalget mitt, men "behagelig" er ingenlunde et ord jeg vil bruke for å beskrive jobben min. Tenker ofte på hvor flott det ville være å jobbe som snekker eller rørlegger - ha en kompetanse som folk etterspør og er villig til å betale dyrt for, men samtidig slippe å forholde meg til mennesker og deres følelser hele dagen. I studietiden jobbet jeg halv stilling i en dagligvarebutikk, og det er helt klart den mest behagelige jobben jeg har hatt!

 

Mvh Jultomten :)

Lenke til kommentar

Jeg vil nok uansett tro at å være lege er et mer behagelig yrke enn det å være industrihåndverker.

Jeg er ganske fornøyd med karrierevalget mitt, men "behagelig" er ingenlunde et ord jeg vil bruke for å beskrive jobben min. Tenker ofte på hvor flott det ville være å jobbe som snekker eller rørlegger - ha en kompetanse som folk etterspør og er villig til å betale dyrt for, men samtidig slippe å forholde meg til mennesker og deres følelser hele dagen. I studietiden jobbet jeg halv stilling i en dagligvarebutikk, og det er helt klart den mest behagelige jobben jeg har hatt!

 

Mvh Jultomten :)

 

Det spiller jo ingen rolle om folk er villig til å betale mange penger for å få utført arbeid av rørlegger eller snekker når man sitter igjen med en brøkdel av det som betales. Normallønn til håndverkere er latterlig.

Lenke til kommentar

Normallønnen til en fast ansatt elektriker/håndverker/rørlegger/mekaniker/lakkerer/snekker/maler/etc uten eget firma kan være god den også, om man tar med tillegg og overtid og sånt.

 

Heismontører er vel en gruppe som har blitt litt "berømt" for svært gode betingelser, men så kan de jobbe mye også + at de har en sterk fagforening.

 

Og i alle disse yrkene så er det jo alltids muligheter for litt "kompisjobbing" som kanskje eller kanskje ikke blir rapportert inn til skatteetaten...kremt. ;)

 

Har man eget firma og jobber for seg selv, gjerne med mesterbrev, har jeg inntrykk av at det bare handler om hvor mye man orker å jobbe, som definerer lønnen, så fremt det er god etterspørsel etter tjenestene man tilbyr.

 

Men du mente kanskje grunnlønnen, uten overtid og sånt?

Lenke til kommentar

Hva du jobber som: SW/FW Produktutvikler.

Hvor gammel du er: 27

Hva du tjener du: 440 000 i grunnlønn, har rett på overtid. + Kake på fredager

Hvor mye betaler du i skatt? ca 28%

Utdanning: Bachelor Elektronikking.

 

Du har rett til kake på fredager? Hvordan er det formulert i arbeidsavtalen?

 

Jeg vet hva skal be om neste gang det er lønnsforhandlinger.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan vel oppdatere (hadde 131,50kr/timen på fiskebod sist, i 2010):

 

Jobb: Jobber hos en byggevaregrossist, sitter som regel å faktuerer siden dette tar opp mesteparten av dagen, pluss diverse smått når jeg har tid til overs (ting som ikke haster som folk spør om jeg kan ta om jeg har dødtid).

 

Alder: 21 år

 

Lønn: 155,00kr/timen. Jobber som regel 30-40 timer hver uke, har ingen fast arbeidsavtale. I tillegg får jeg kjøpe byggevarer nesten helt ned til kostpris, samt at jeg muligens får litt avslag når jeg evt. skal kjøpe meg leilighet.

 

Skatt: Ja, dessverre. Har forøvrig tabelltrekk.

 

Utdanning: Videregående skole (allmenn).

Lenke til kommentar

Oppdaterer meg selv litt :p

Hva du jobber du som: Industrimekaniker (er faglært, men jobber fremdeles under lærlingkontrakten)

Hvor gammel du er: 20

Hva du tjener du: Ca 135 kr/t. + eventuell overtid og ulempetillegg/smusstillegg. Andre goder er: verktøy og liknende til en latterlig billig pris. Kan få hjelp til problemer i huset av elektrikerene og rørleggerene på jobb. Rabatt i diverse butikker som har eller har hatt en avtale med jobben.

Hvor mye betaler du i skatt? Er ikke helt sikker, skatt etter tabell.

Utdanning: Fullført 4årig TAF, mekanisk.

Endret av stizzen
Lenke til kommentar

 

Hva du jobber som: Lagermedarbeider

Hvor gammel du er: 18år

Hva du tjener du i timen/månedslønn: 132,33 kr pr time

Hvor mye betaler du i skatt? tabell

Utdanning: Snart ferdig med VGS

 

September begynner jeg som lærling

Hva jeg kommer til å jobbe som: Industrimekaniker (Lærling)

Hvor gammel du er: 18 År ( fremdeles)

Hva du kommer du til tjene i timen/månedslønn: 12850 før skatt

Hvor mye betaler du i skatt? tabell+ trekk på 600kr ekstra

Utdanningen vil være: Ferdig med vgs, begynnelse på lærlingtid (2år)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-lQle7N2M

Netopp startet i en ny sommerjobb. Som jeg muligens får beholde som deltidsjobb til høsten.

 

Jobb: Spillprogrammerer

Alder: 21

Lønn: 200 kr/t + overtid

Utdanning: Kunn VGS, planlegger å starte på en CS Bachleor snart. Men er hitill kun selvlært.

Endret av Slettet-lQle7N2M
Lenke til kommentar
Har ATM to jobber.

 

Hva du jobber som: Borelærling Offshore. Kjører 2/4 rotasjon.

 

Hvor gammel du er: 18 år

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Fast månedslønn på ca. 40 000,- Overtid og tillegg kommer i tillegg.

 

Hvor mye betaler du i skatt? Tabell.

 

Utdanning: VG1 Elektrofag

VG2 Data og Elektronikk

 

--

 

Hva du jobber som: Selger i bilrekvesita-butikk

 

Hvor gammel du er: 18 år

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Ca. 8000kr utbetalt i måneden

 

 

Hvor mye betaler du i skatt? Tabell.

 

Utdanning: VG1 Elektrofag

VG2 Data og Elektronikk

 

Jobber i boring selv,har aldri hørt om en lærling med så høy lønn :nei2:

 

jepp, hørtes mistenkelig mye ut :p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Har ATM to jobber.

 

Hva du jobber som: Borelærling Offshore. Kjører 2/4 rotasjon.

 

Hvor gammel du er: 18 år

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Fast månedslønn på ca. 40 000,- Overtid og tillegg kommer i tillegg.

 

Hvor mye betaler du i skatt? Tabell.

 

Utdanning: VG1 Elektrofag

VG2 Data og Elektronikk

 

--

 

Hva du jobber som: Selger i bilrekvesita-butikk

 

Hvor gammel du er: 18 år

 

Hva du tjener du i timen/månedslønn: Ca. 8000kr utbetalt i måneden

 

 

Hvor mye betaler du i skatt? Tabell.

 

Utdanning: VG1 Elektrofag

VG2 Data og Elektronikk

 

Jobber i boring selv,har aldri hørt om en lærling med så høy lønn :nei2:

 

jepp, hørtes mistenkelig mye ut :p

Ikke for å quote ihjel på en post som er 4 !! år gammel, men hvorfor en person som har 40.000 i måneden skulle gidde å jobbe for 8.000 et annet sted i tillegg.. burde begynne å ringe et par bjeller da..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...