Gå til innhold

Vurdering av ytelse på bærbare - Race to the bottom?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

sitter på en over tre år gammel bærbar pc fra HP som jeg kjøpte på tilbud - og dengang var det ikke en spesielt dyr pc heller.

 

Jeg har oppgradert den med SSD og RAM men merker at CPU sliter litt med å vise ting i full hd i nettleseren. Når jeg så får spørsmål fra folk om anbefaling av kjøp av bærbar så pleier jeg å se på cpubenchmark.net - som bruker passmark benchmark - og jeg ser at veldig mange av de rimelige pc'ene som selges idag fortsatt er treigere enn den jeg har eller iallefall så er det ikke mye høyere score. 

 

Et annet eksempel er en bærbar pc som jobben kastet i søpla, det er fire år gammel i7 2xxx og den er mye raskere enn mye som man finner på elkjøp ifølge samme benchmark.

 

Lurer derfor på om den benchmarken er misvisende å bruke når det gjelder å vurdere om en pc ytelsesmessig  vil være bra eller ikke til hverdagsbruk (ikke gaming) ?

 

En annen ting jeg føler er at det virker ut som det er en slags "race to the bottom" - istedet for at de rimeligste maskinene hvert år blir raskere og raskere så blir de egentlig mer og mer treige ved at man bruker dårligere og dårligere prosessorer.

 

Og i og med at Intel mer eller mindre eier markedet for bærbare prosessorer - og de nå er på fjerde eller femte generasjon med i3/i5/i7 så er det ikke blitt slik at de rimeligste bærbare blir like raske som "forrige generasjon", istedet holdes prisene på disse prosessorerene på et høyere nivå - eller er det bare jeg som føler det slik?

Endret av radisson
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal man surfe på nettet og slik er de "billigmaskinene" helt ok. Skal man ha en grei allroundmaskin så bør man koste på seg en maskin med core i3/i5/i7 da får man grei CPU ytelse.

 

Prosessorene i billigmaskiner er billigere å produsere enn i tilsvarende billigmaskiner for noen år siden, derfor prisene kan holdes lave. Ytelsen er dog lik prosessorer man fant i flere billigmaskiner for noen år siden ja.

 

Har selv en gammel Acer 3820TG (beste maskin acer har laget!) fra 2010 ved siden av senga og denne er også langt kraftigere enn billigmaskiner som de store kjdene pusher til 2-3k nye i dag.

 

Som en grunnregel: Skal du ha en grei allrounder, kost på deg en maskin med core i CPU, prisøkningen er vel verdt det i opplevd ytelse.

 

Det sier seg selv at hvis man kjøper en 15.6" maskin  til 2k inkludert OS (eks: http://www.netonnet.no/art/data/barbar-data/skjermstorrelse/15-16-tommer/lenovo-b50-30mca26mx/211746.3003/) så er det spart inn på mye for å klare en slik pris, spesielt med tanke på at krona er svak vs dollar nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...