Gå til innhold

Bærbar skolepc, solid, budsjett 6000


Aiven

Anbefalte innlegg

Ønsker å kjøpe meg en pc til bruk på skolen. Jeg trenger følgende:

  • God batteritid
  • Solid byggekvalitet
  • Godt tastatur for skriving
  • Må ikke veie altfor mye
  • 14" er maks og bør ikke være veldig tykk.

 

Gjerne også, men ikke nødvendigvis:

 

  • Matt skjerm, for bruk utendørs
  • Ok til å spille spill på
  • Har et bra headsett, vil gjerne ha god lyd fra lydutgang for å spille musikk.

 

Noen som har tips til meg?

Endret av Aiven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For byggekvalitet og godt tastatur synes jeg du skal se etter bedriftsmaskinene Thinkpad, Latitude og Probook/Elitebook, men det er vanligvis noe dyrere. Kan det være et alternativ å kjøpe brukt?

 

Denne er nok det nærmeste jeg finne av de nevnte bedriftseriene. Men det er absolutt billigste Latitude-serie, så selv tastatur og byggekvalitet er blitt ofret her. Det positive er at den har ekstremt god batteritid hvis du kan klare deg med at batteriet stikker ut på undersiden og gjør den veldig upraktisk for frakting i sekk. Skjermen er matt, men har litt svak lysstyrke for utendørsbruk.

 

Thinkpad L440 har nok vesentlig bedre tastatur og byggekvalitet. Men selv om den er 14" er den ganske tykk og tung. Batteriet er heller ikke mye å skryte av hvis ikke du kjøper det ekstra store batteriet som gjør den enda dyrere, større og tyngre. Selv er jeg foretrekker jeg ponting stick fremfor touchpad (knotten mellom g, h og b), og den mangler på Latitude 3340.

Lenke til kommentar

Jeg gikk for denne, da det virket som et godt tilbud, samt at jeg er veldig fornøyd med min nåværende Acer Aspire. Takk for at du tok deg tid kongeskipet, jeg så ikke ditt innlegg før jeg kjøpte. Fikk litt dårlig samvittighet nå, fordi jeg fikk deg til å bruke tid på det – sorry!

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan det skal være et godt tilbud. Som du kan se her har den kostet nøyaktig de samme helt siden november. Grafikken er bare såvidt bedre enn Intels integrerte. Kvaliteten har jeg ikke noe stor tro på. Skjermen er lavoppløst og blank (grunnet touch). Og den er større enn det du ønsket. Du kan få mye bedre kjøp enn dette, så heldigvis har du jo angrerett.

 

Edit: Nå er det jo slik at oppløsning og kvalitet er dårlig på mitt forslag også. Skal du ha noe som passer til kravene dine bør du opp litt i pris.

Endret av Kongeskipet
Lenke til kommentar

Jeg ser ikke helt hvordan det skal være et godt tilbud. Som du kan se her har den kostet nøyaktig de samme helt siden november. Grafikken er bare såvidt bedre enn Intels integrerte. Kvaliteten har jeg ikke noe stor tro på. Skjermen er lavoppløst og blank (grunnet touch). Og den er større enn det du ønsket. Du kan få mye bedre kjøp enn dette, så heldigvis har du jo angrerett.

 

Edit: Nå er det jo slik at oppløsning og kvalitet er dårlig på mitt forslag også. Skal du ha noe som passer til kravene dine bør du opp litt i pris.

 

Blank skjerm pga touch, uffda. Det tenkte jeg ikke på, jeg så på en modell som var tilsvarende uten touch og den var matt. Hvor mye må jeg opp i pris da? :/

Endret av Aiven
Lenke til kommentar

De gode kontormaskinene hvis du skal ha ok oppløsning og batteritid begynner på omtrent 8000kr, litt avhengig av hva du mener med god batteritid.

 

Hvis det kan være et alternativ å kjøpe brukt synes jeg du skal se på denne. Du får en helt ok prosessor, SSD og passe oppløsning i et solid og lett kabinett. Vet ikke hvordan batteritiden er (spesiellt med tanke på alder på batteri), men den kommer med ekstra batteri i stedet for cd-rom som sannsynligvis gjør det mulig å bytte hovedbatteri mens maskinen går på batteristrøm. Her er en test av omtrent samme maskin, men med raskere CPU og GPU og uten ekstrabatteriet.

Lenke til kommentar

Aldri angret på macbook kjøpet, sa heller hade til virus og problemer.

 

Samme her,

 

men vil heller anbefale deg macbook pro TS med retina skjerm enn macbook air, men da må du nok også kraftig opp i pris over 10k faktisk men er verdt det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...