Gå til innhold

[Løst] beste videoredigeringsprogram


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvilket redigeringsprogram er best for spilleffekter osv.? Har brukt Movie Maker i lang tid nå, og det er ubrukelig. Har hørt at Sony Vegas er bra, men koster ikke det 5000kr? Tenkte på et videoredigeringsprogram til under 2000kr.

Min erfaring med sony vegas har vært svært dårlig, synes det er noe ræl (de versjonene eg brukte, har vel komt noen nye siden det og de er gjerne bedre, men de eg brukte var full i bugs og dritt, helt ubrukelig og mangla ein hau med funksjoner.) Men dette kan eg ikkje seie noko om lengre siden eg ikkje har brukt det på, 2-4 år.

 

Var veldig fornøyd med Adobe (Adobe premiere pro CC + de andre programmene i adobe serien til redigering). Synes det var ganske greie å bruke, funket perfekt og gjore jobben greit.

 

Du får ein god del greie programmer som går innenfor videoredigering i Creative Cloud (der får du også med Adobe Premiere, og om du er intressert i bilderedigering får du photoshop og mye anna artigt). Koster 93 kroner i måneden (om du er student av noe form for slag). Så etter overkant 2 år vil jo det gå over det du sier du vil bruke, men det beste eg kom på. Har vært veldig fornøyd med det selv, og samme har folka er har snakka med. Aldri brukt det "profesjonelt" tho.

 

Det som gjerne er litt tungvindt med å bruke adobe er at du ønsker gjerne å bruke flere av programmene i Creative Cloud (til deres ulike formål) for best resultater, noe som kan være mye fram og tilbake mellom programmene. Men mener i det siste har de gjort det meir lettfattelig å bytte mellom programmer og slikt. Og nå er vel gjerne de ulike programmene som kan brukes til video intrigrert i lag om eg ikkje tar heilt feil (dette er eg litt usikker på, men mener at eg har hørt det).

Endret av Ragnar115
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

 

Hvilket redigeringsprogram er best for spilleffekter osv.? Har brukt Movie Maker i lang tid nå, og det er ubrukelig. Har hørt at Sony Vegas er bra, men koster ikke det 5000kr? Tenkte på et videoredigeringsprogram til under 2000kr. 

Min erfaring med sony vegas har vært svært dårlig, synes det er noe ræl (de versjonene eg brukte, har vel komt noen nye siden det og de er gjerne bedre, men de eg brukte var full i bugs og dritt, helt ubrukelig og mangla ein hau med funksjoner.) Men dette kan eg ikkje seie noko om lengre siden eg ikkje har brukt det på, 2-4 år.

 

Var veldig fornøyd med Adobe (Adobe premiere pro CC + de andre programmene i adobe serien til redigering). Synes det var ganske greie å bruke, funket perfekt og gjore jobben greit.

 

Du får ein god del greie programmer som går innenfor videoredigering i Creative Cloud (der får du også med Adobe Premiere, og om du er intressert i bilderedigering får du photoshop og mye anna artigt). Koster 93 kroner i måneden (om du er student av noe form for slag). Så etter overkant 2 år vil jo det gå over det du sier du vil bruke, men det beste eg kom på. Har vært veldig fornøyd med det selv, og samme har folka er har snakka med. Aldri brukt det "profesjonelt" tho.

 

Det som gjerne er litt tungvindt med å bruke adobe er at du ønsker gjerne å bruke flere av programmene i Creative Cloud (til deres ulike formål) for best resultater, noe som kan være mye fram og tilbake mellom programmene. Men mener i det siste har de gjort det meir lettfattelig å bytte mellom programmer og slikt. Og nå er vel gjerne de ulike programmene som kan brukes til video intrigrert i lag om eg ikkje tar heilt feil (dette er eg litt usikker på, men mener at eg har hørt det).

 

 

Jeg har brukt Vegas i mange år, og har til gode å oppleve bugs. Du bør kanskje få sjekket PCen din? Og hvilke funksjoner "mangler" i Vegas? Jeg har riktignok brukt kun pro-versjonen, men det regner jeg også med at du har gjort, siden du nevner Premiere Pro.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Støtter KDEnlive multicam prosjekter?

 

multicam med livestream? driver du TV studio? Da hadde jeg nok valgt blender (som er helt gratis) eller lightworks (propertiært men gratis i 1080p).

 

Det var veldig uvanlig og mer i retning TV enn videoredigering, men sånn gjør du det i kdenlive:

 

http://www.addlime.com/blog/video/kdenlive-multicam-editing-workflow/

 

...og her demonstreres det i blender, som nok er bedre for en TV kanal:

 

 

Lightworks er mer rendyrket for TV stasjoner og antageligvis beste valg.

Lenke til kommentar

Ikke livestream men har noen kamerater som spiller i band og har for moro filmet de litt.

Har da brukt 3 stk kamera og sydd dette sammen.  

 

Sjekket litt rundt selv i går kveld og det ser ut til at KDEn live på et vis støtter dette. 

 

Uansett så klarer jeg meg fint med Magix Movie Edit Pro som støtter multicam opp til 4 kamera samtidig. 

 

Var bare litt nysgjerrig  :)

Lenke til kommentar

Ikke livestream men har noen kamerater som spiller i band og har for moro filmet de litt.

Har da brukt 3 stk kamera og sydd dette sammen.  

 

Sjekket litt rundt selv i går kveld og det ser ut til at KDEn live på et vis støtter dette. 

 

Uansett så klarer jeg meg fint med Magix Movie Edit Pro som støtter multicam opp til 4 kamera samtidig. 

 

Var bare litt nysgjerrig  :)

 

for all del... jeg bare påpeker at det finnes gratisalternativer der ute. ser folk stadig snakker om at de trenger noe til å redigere feriefilmene sine med og spør hvor de kan kjøpe adobe premiere, vegas o.l mens det er flere knallbra gratisprogrammer der ute som gjør alt de trenger og mye mer. linuxfolk som meg kjenner såklart til det for der er så og si alt gratis og det meste utviklet for og av linuxfolk, men vanlige folk som ikke er så godt orientert har tydeligvis ikke peiling på hva som finnes der ute.

 

blender er jo et gigantisk stykke software, finnes for windows og helt gratis med videoredigeringsmuligheter men er såpass avansert at det blir for vanskelig for folk flest. shotcut er et enklere program som er laget av linuxfolk og portet over til windows og greit nok, men snart kommer som sagt videoredigeringsprogrammet til windows som går for å være det beste som er laget mht videoredigering i gratissjangeren om du tar hensyn til brukervennlighet (der det skorter hos blender) og det er kdenlive, derfor tenkte jeg det var på sin plass å slippe den bomben her.

 

jeg kan ikke se hvorfor jeg skulle bruke penger på eller installere en virusinfisert piratkopi for å anskaffe adobe premiere når kdenlive finnes. davinchi som ble nevnt er skal være bra men der er det jo snakk om at det blir betalingsprogram igjen i fremtiden og da har du lært deg et program som du om noen år sannsynligvis må kjøpe. Kdenlive er open source, engang gratis - altid gratis.

Endret av marius77
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...