Gå til innhold

Test: Fujifilm FinePix X10


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser bra ut ja, men det er vel ikke noen særlig forbedring samenlignet med G12. Bortsett fra at det ikke er laget i plast. Hadde håpet på bedre resultater på høy ISO. Virker som det ikke er vesentlig bedre enn min S90. Synes også at test med jgp bilder ikke er relevant. Bør bruke RAW. Det er jo software med kameraet?. Hvorfor kunne ikke testen sagt noe om det ? Følger med spenning hva Canon vil komme med på nyåret. Savner ellers en X100 med mindre feil og med IS. Gjelder forsåvidt X1 også. Digger den retro stilen.

Lenke til kommentar

Fordi SilkyPix suger rompe, rett og slett. Det gir ikke filer som ser ut som de bør i det hele tatt. Jeg kjørte en haug med bilder gjennom kameraets innebygde RAW-konverter, med støyfjerning på minimum og oppskarping på hard (noe som for øvrig var litt for mye), og det ble en del bedre. Det ble vurdert å bruke disse bildene i testen, men jeg fant ut det bare ville være forvirrende å bytte dem ut med "skikkelige" filer senere, så placeholders ble tingen.

 

Simen1: Ouchie! Me fix, om laptopen min husker passordet mitt til publiseringssystemet. (jeg er på besøk hos svigers på sørlandet nå)

Lenke til kommentar

Ja det var jo et interessant kamera.

 

Ad selve den nye visning af testen, så ved jeg ikke om det er i denne tråd I vil have feedback på denne, eller?

 

Det ser jo generelt stadig fint ud, men sektions-dropdowns viker ganske vist med Chrome og IE, men ikke FireFox, så det skal jo rettes før det bliver anvendeligt. Edit: Min fejl, skulle give tilladelse til ASPNETCDN.COM

 

Men generelt synes jeg det er tungt at skulle folde op og i. :nei2:

Teoretisk er det fint HVIS man skal bruge testen som et opslagsværk, og vil ind for at undersøge hvordan det specifikt var mellem kamera A og B på netop iso XXX.

Men for de der læser testen fra en ende af (og det er vel de fleste?) er det tungt.

 

Hellere tilføj et par links til bookmarks til at springe over, end det der med at forsøge at skjule. (IMHO)

EDIT: Eller simplere, brug den logik i lige har lavet, men lad dem være default udfoldede, man kan så folde dem sammen hvis man vil springe noget over. :new_woot:

 

Et lille forslag ad sammenligningskema på første side:

Tilføj link i bunden: produkt.akam.no/#sammenligne=&ids[]=151033&ids[]=133691&ids[]=150773

til den større sammenligning, og/eller lad klik i skemaet give denne.

 

(I den konkrete test henvises til billeder fra p7000 men skemaet med priser medtager p7100, det er lidt forvirrende...) :confused:

 

Kunne man forestille sig at I fik lavet et visnings-mode hvor man kunne have flere test ved siden af hinanden i hver sin søjle?

Med nuværende knapt 600 pixel i søjle-bredde, kan der jo let være to søjler på praktisk taget alle moderne skærme, og på mange med 1920x1200 tre (og på de større 2560x1600 fire) søjler.

Tanken er så at have testens kamera til venstre, og så kan man vælge et (eller flere) at vise til højre for (med samme sektioner forståes)

Lidt i stil med det DR gør med deres programoversigt her http://www.dr.dk/tv/oversigt. Bemærk at deres header bibeholdes når man scroller (den skal selvfølgelig være langt mindre end deres)

 

På den måde kunne man let sammenligne hvad I havde skrevet omkring fx "Fokus" i test for de kameraer man var interesseret i.

 

Rigtigt elegant ville det være at hver gang i nævnte et andet kamera, så ville et klik på dette sætte det ind som sammenligningssøjlen til højre, så kunne man straks se hvad i mente, hvis man var i tvivl.

 

:)

Endret av EskeRahn
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det ser jo generelt stadig fint ud, men sektions-dropdowns viker ganske vist med Chrome og IE, men ikke FireFox, så det skal jo rettes før det bliver anvendeligt.

 

Testet med IE, Chrome, Firefox, Safari og Opera og det virket overalt, så vidt jeg kan se virker det fortsatt i Firefox. Har du et eksempel på hvor det ikke virker så kan jeg teste igjen. Testet med v4 og v6 nå.

 

Edit: Og V8

Endret av seriksen
Lenke til kommentar

Testet med IE, Chrome, Firefox, Safari og Opera og det virket overalt, så vidt jeg kan se virker det fortsatt i Firefox. Har du et eksempel på hvor det ikke virker så kan jeg teste igjen. Testet med v4 og v6 nå.

 

Edit: Og V8

Har prøvet samtlige på side tre og fire med FireFox 8.0. Og ja jeg har prøvet at slå AdBlock fra.

Den indikerer fint at de er 'klikbare' med finger-ikon, men der sker intet.

Edit: Min fejl, skulle give tilladelse til ASPNETCDN.COM

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

Spennende lesning om det som i anmeldelsen ser ut som et godt kamera, og som blir støttet av mine egne erfaringer. Nå er det gjerne RAW filer vi vil se og dømme etter, så det er bare å håpe at adobe får ut fingeren innen kort tid.

Når det gjelder denne nye malen ser jeg positive og negative sider. Jeg må innrømme at disse dropdown funksjonene gjorde det hele litt uoversiktelig og jeg begynte flere ganger å lure på om jeg hadde klikket slik at jeg fikk lese den ordinære testen videre eller om jeg leste informasjonen satt i spoiler. Som noen nevnte i tråden: ha heller mulighet for å velge bort snarere enn å skulle velge mer :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg er en av de som lenge har ventet på dette kamera. Det ser grisebra ut og jeg vil gjerne ha det som "nr 2 kamera". (Har 7D som hoved)

Var nylig på tur til Hamburg hvor jeg hadde lånt X100 av en kollega og brukte det som eneste kamera for å tvinge meg selv til å teste det skikkelig.

X100 var helt konge!

Ulempen med slike kamera er at man får enormt mye oppmerksomhet. Man har jo tenkt at man skal ha disse streetkameraene nettopp for å fremstå mer anonym enn med svær DSLR men sannheten var at mange kom kom bort å se på det mens min venn med 5D og stor linse ble ignorert.

 

Eneste store - ved siden av prisen på X100 er autofokusen (ja jeg hadde siste firmware 1.11) Synes det var treg og stadig vekk valgt automagien punkter i bakgrunnen dersom jeg var tett på motivet. Jeg endte med å ofte bruke "macro" fokus for å oppnå godt resultat men da ble autofokusen enda tregere. Heldigvis er det greit å fokusere manuelt på X100 siden det er fastobjektiv med fokusring og meget god søker. Det jeg ikke helt forstår er at man må rotere rundt og rundt for å komme fra nært til fjernt. Ble derfor mye rotering... Var ikke klar over trikset med APL /AFL knappene men regner med det også er på X100.

 

Alt i alt likte jeg X100 såpass godt at jeg godt kunne tenke meg det men det er nok for kostbart enda for min del. Derfor har jeg gledet med til X10 i håp om at jeg vil få noe av den samme opplevelsen med det men itl en rimeligere penge.

 

Så takk til AKAM for grundig gjennomgang. Kommer nok til å stå en X10 på årets ønskeliste for min del.

Lenke til kommentar

I testen blir X10 fremstilt som "ikke spesielt lommevennlig", og jeg vet ikke hvilke lommer "tester" tenker på. Jeg var i min søken svært opptatt av akkurat dette, og jeg er positivt overrasket over "lommevennligheten". I en jeans så blir det nok problemer, men i de fleste jakkelommer så går det bra og uten at det følses ubehagelig å ha det i en slik lomme.

 

Akkurat som FredrikV. så har jeg stort sett positive erfaringer så langt. Det er en ting jeg savner som standardutstyr, og det er solblender. At solblender er standardutstyr på f.eks. SONY NEX er ett stort pluss, og det burde være standard på alle objektiver som har gjenger til å montere ett slikt.

 

Når det gjelder selve formatet på testen, så har jeg ingen problemer med måten dropdownfunksjonen er brukt.

Når det gjelder oppsummeringen av styrker og svakheter så burde tester ha "giddet" å skrive punktene helt ut.

Hvis noen går rett på oppsummeringssiden (som jeg av og til gjør i tester) så vil punkt som " ...det varer ikke lenge" og "...uten informasjon, og dekker bare 85%" være noe forvirrende. Det burde ikke være så vanskelig å ta med at punktene gjelder batteri og søker (punktlisten ville kanskje ikke se like "flott" ut da, men....).

Lenke til kommentar

.

.

Hvis noen går rett på oppsummeringssiden (som jeg av og til gjør i tester) så vil punkt som " ...det varer ikke lenge" og "...uten informasjon, og dekker bare 85%" være noe forvirrende. Det burde ikke være så vanskelig å ta med at punktene gjelder batteri og søker (punktlisten ville kanskje ikke se like "flott" ut da, men....).

Ja det gør de af og til, det skal ses som et "men" til samme linie med plus til venstre.

(Jeg er også blevet forvirret af det flere gange, da man naturligt læser det som avisspalter og ikke + - + - + - ... som linier)

Endret av EskeRahn
Lenke til kommentar

.

.

Hvis noen går rett på oppsummeringssiden (som jeg av og til gjør i tester) så vil punkt som " ...det varer ikke lenge" og "...uten informasjon, og dekker bare 85%" være noe forvirrende. Det burde ikke være så vanskelig å ta med at punktene gjelder batteri og søker (punktlisten ville kanskje ikke se like "flott" ut da, men....).

Ja det gør de af og til, det skal ses som et "men" til samme linie med plus til venstre.

(Jeg er også blevet forvirret af det flere gange, da man naturligt læser det som avisspalter og ikke + - + - + - ... som linier)

Joda, ser sammenhengen av at pluss og minus på samme linje gjelder samme "punkt". Opprinnelig så trodde jeg at "...det varer ikke lenge" refererte til batteritid (som ikke er allverden), nå forstår jeg at det gjelder skuddhastighet. :hmm: Det ser ut som at jeg må lære å sette ting i sammenheng :whistle:

Lenke til kommentar

Joda, ser sammenhengen av at pluss og minus på samme linje gjelder samme "punkt". Opprinnelig så trodde jeg at "...det varer ikke lenge" refererte til batteritid (som ikke er allverden), nå forstår jeg at det gjelder skuddhastighet. :hmm: Det ser ut som at jeg må lære å sette ting i sammenheng :whistle:

Jeg vil nærmere sige at det er en dårlig idé fra Akam's side, da man skal 'fortolke' hvad de mener og ikke bare læse det. Måske hvis de hadde tilføjet en eller anden pil mellem punkter der hang sammen på tværs af spalterne. Alts som på denne mock-up

post-132057-0-04088100-1322318303_thumb.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Tja - middels bildekvalitet, middels søker uten info, ikke synlige fokuspunkt, middels skjerm, slapp batterikapasitet, dyrt osv. Sliter litt med å finne nedkokte superlativer. Designet er underordnet resultatene, jeg kjøper ihvertfall ikke et kamera basert på hovedsakelig designet - eller uvanlige løsninger. Dog er zoom på objektivet en ok løsning.

 

Mulig en fremtidig oppdatering av firmwaren kan gjøre noe med bildekvaliteten, dvs dersom sensoren har noe å gå på. Men det blir å spå i en kule jeg ikke har.

 

Selv layouten (artikkelen/testen) var noe rotete, vet ikke hvorfor man har forlatt den enkle, men oversiktelige måten å gjøre dette på - ikke alt bør nødvendigvis fornyes, og ikke alt man fornyer blir mer vellykket enn det som var.

 

Tor

Lenke til kommentar

Ulempen med slike kamera er at man får enormt mye oppmerksomhet. Man har jo tenkt at man skal ha disse streetkameraene nettopp for å fremstå mer anonym enn med svær DSLR men sannheten var at mange kom kom bort å se på det mens min venn med 5D og stor linse ble ignorert.

Forstår ikke helt hvorfor man absolutt må være mest mulig anonym når man tar bilder i gata? Fremmede mennesker er nødvendigvis ikke fritt vilt - hvis disse er målene, og tanken(?) Og - de fleste er såpass oppegående at de ser når noen tar bilder uansett kameratype man bruker.

 

Tor

Lenke til kommentar

Tja - middels bildekvalitet, middels søker uten info, ikke synlige fokuspunkt, middels skjerm, slapp batterikapasitet, dyrt osv. Sliter litt med å finne nedkokte superlativer. Designet er underordnet resultatene, jeg kjøper ihvertfall ikke et kamera basert på hovedsakelig designet - eller uvanlige løsninger. Dog er zoom på objektivet en ok løsning.

 

Mulig en fremtidig oppdatering av firmwaren kan gjøre noe med bildekvaliteten, dvs dersom sensoren har noe å gå på. Men det blir å spå i en kule jeg ikke har.

 

Selv layouten (artikkelen/testen) var noe rotete, vet ikke hvorfor man har forlatt den enkle, men oversiktelige måten å gjøre dette på - ikke alt bør nødvendigvis fornyes, og ikke alt man fornyer blir mer vellykket enn det som var.

 

Tor

Tor, som deg så ser jeg vel på Canon 7D som mitt "viktigeste" kamera, men jeg har en annen (og noe mer positiv) innfallsvinkel når det gjelder X10 enn det du ser ut til å ha. For meg så virker det som at du dømmer kameraet litt for lett basert på denne ene testen (men jeg kan selgsagt ha misforstått deg)

 

Jeg vil gå videre på noen av de punktene du ser ut til å vektlegge negativt og komme med min erfaring så langt. Men først vil jeg si at min innfalsvinkel til kameraet er at jeg er oppmerksom på at dette er ett kompaktkamera (riktig nok noe kostbart) og kan derfor ikke sammenlignes med min 7D. Jeg forventet derfor ikke det samme som jeg forventet av min DSLR.

 

Middels bildekvalitet: Tja jeg har vel en oppfatning som er bedre en den som kommer fram i denne testen (igjen ikke 7D-kvalitet, men likevel meget bra).

 

Middels søker uten info: Her mener jeg at du dømmer kameraet for lett uten noen egen erfaring. Søkeren er ikke perfekt, men den er overraskende bra. Den har sine feil, dekningen burde være bedre enn 87% men når det gjelder anvendelighet og for så vidt også "skarphet" så er den overraskende god. Mangel på info i søker savner jeg heller ikke så mye som jeg trodde. For meg er det viktig å kunne "legge" kameraet opp mot øyet når jeg føler behov, og fordelen her oppveier uten tvil ulempene.

 

Ingen synlige fokuspunkt: Jeg er litt usikker på hva det menes her. Jeg kan velge om "hele søkeren" (altså kameraet velger punkt) skal være fokuspunkt eller om det skal være kun søking i sentrum. Jeg kan også lett ved hjelp av AF-knappen velge et eksakt punkt på skjermen (selvsagt kun ved skjermsøker) som kameraet skal fokusere etter. Dette er faktisk ikke så veldig ulikt punktvalg på 7D (greit nok der har jeg det i "øyesøker").

 

Middels skjerm: Tja, hvis middels er et negativt ladet begrep her så vil jeg kalle skjermen for god. Den er kanskje ikke den aller beste på markedet, men igjen det er ikke såååå dårlig. Ut ifra det jeg har sett generelt på kamera så er det absolutt godkjent.

 

Slapp batterikapasitet: Joda den er ikke den beste, men i slike hus så må man gjøre kompromiss. Større batterikapasitet betyr ofte fysisk større batteri og dermed at huset blir større. Batteriet er fysisk lite, jeg kan faktisk lett ha ett reservebatteri i lommeboken. Reservebatteriene er relativt rimelige på norske nettbutikker, og enda rimeligere på ebay (jeg kjøpte 2 stk for kr 25). Og med unntak av 7D, der jeg kun kjører originalbatteri, så har jeg med hell brukt "ebay-batteri" med god erfaring på mange foto-/videokamera.

 

Dyrt: Ja jeg er helt enig, men selv om jeg hoppet på med det samme det kom i handelen så angrer jeg ikke.

 

Design: Retro! ja om man liker slikt er helt subjektivt og bør ikke tillegges plusser eller minuser i en "objektiv" anmeldelse. Når det er sagt så liker JEG designet.

 

Når man år inn i slike diskusjoner så kan ens subjektive utgangspunkt farge de kommentarer man kommer med. En fanboy vil komme med unyansert positiv ros, en som i utgangspunktet er "skeptisk" vil prøve å finne det negative med produktet. Jeg er nok ikke hverken bedre eller verre en andre i så måte.

 

Jeg er (og forblir nok) "Canon-mann", og vurderte seriøst G- og S-serien til Canon når jeg skulle velge 2. kamera. Jeg var raskt innom Sony NEX, og fant ut at det ikke var noe for meg og solgte det igjen etter et par uker, og når jeg så leste om Fuji's X10 ble jeg nysgjerrig. Jeg tok derfor sjansen med ett "svakt" skeptisk utgangspunkt og kan ikke si annet at jeg er meget fornøyd til tross for visse svakheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Sånn, nå har jeg rettet opp i pluss- og minuspunktene på slutten. Jeg tenkte meg ikke at de kunne misforstås, så slike tilbakemeldinger som dere kom med der er helt nødvendige for å få det bra.

 

Årsakene til at testmalen må omstruktureres er mange, men her er hovedpunktene:

 

1) Tidligere måtte mye skrives flere ganger i hver test. Ved å omstrukturere vil vi kunne bli kvitt unødvendig ekstraarbeid uten at det går ut over kvaliteten.

2) Ved å skjule grafer og sammenligningsbilder gjør vi testene mer tilgjengelige for dem som ikke har spesiell interesse for slikt og bare er interessert i resultat/konklusjon. Samtidig vil de mest interesserte fremdeles kunne få se slikt.

3) Det vil også bli mindre arbeid for oss når en enkel versjon av testene skal deles med andre medier, f.eks VG, TV2 Hjelper Deg, Aftenpoften, etc.

 

Når det er sagt er denne testen bare et første utkast, og jeg hører på deres tilbakemeldinger om at det fremstår som litt uoversiktelig og rotete. Jeg skal se på hva som kan gjøres med det i neste test, og den nye testmalen vil gradvis ta form frem mot neste år, da malen skal låses og alle kameratester skal ha noenlunde samme formen.

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...