Gå til innhold

Hvordan hadde det vært om vi ikke hadde betalt skatt i norge?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
And all people in an anarchy obey some voluntary rules because .....what's to prevent criminally insane like Breivik from continuing killing anybody he thinks looks funny?

Breivik angrep et politisk parti. Slike partier vil ikke eksistere i et anarki.

 

De fleste drapene skjer på grunn av at noen er sinte på en stat, eller at staten selv foretar dem.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+56132

Ikke hvis jeg får det som jeg vil :)

Dobbelt statsborgerskap er i ferd med å forsvinne, og Dubai tillater ikke utlendinger faste jobber.

 

Dubai tillater det dersom det er regjerings anliggende, altså arbeid for staten, som kan for eksempel være konsulent arbeid innenfor oljeindustrien. En sivilingeniør innenfor subsea teknologi ville ha gjort seg, når sjeikene må forlate ørkenen og bevege seg ut på havet. Det er her jeg kanskje kommer inn i bildet.

Lenke til kommentar

Ikke hvis jeg får det som jeg vil :)

Dobbelt statsborgerskap er i ferd med å forsvinne, og Dubai tillater ikke utlendinger faste jobber.

 

Dubai tillater det dersom det er regjerings anliggende, altså arbeid for staten, som kan for eksempel være konsulent arbeid innenfor oljeindustrien. En sivilingeniør innenfor subsea teknologi ville ha gjort seg, når sjeikene må forlate ørkenen og bevege seg ut på havet. Det er her jeg kanskje kommer inn i bildet.

Uten NOENSINNE å få arbeidskontrakt over 6 måneder. LYKKE TIL!

 

SELVSAGT er ikke statlige drap "drap". Drap er en kriminell handling, statlige aksjoner er per definisjon lovlige. Og nå går jeg og legger meg. Dere er alle sammen TOTALT uviktige og dere kommer aldri til å bli rike uansett hvilket system dere lever under. La oss håpe dere får noen skikkelig jævlige sykdommer og ikke blir dekket av det norske systemet slik at dere dør i ventesalen til et sykehus!

 

Snakkes!

Lenke til kommentar

Vårt demokrati er ikke demokrati, det er sosialdemokrati vi har i dette drittlandet.

Sløser vekk penger på bistand, veldferd, høye skatter, massiv overvåkning, byråkrati, lange ventetider, elendig utdanningssystem, strengere straffer for økonomiske forbrytelser, enn ved drap og voldtekt, og bare politikk - men ingen handlinger...

Dette er et postulat fra meg, og det er min personlige mening angående dette drittlandet.

Helt enig. Noen har dessverre den oppfatningen at staten må detaljstyre livet vårt fra vugge til grav, for vi er ikke i stand til å styre dette selv. Sosialister og Sosialdemokrater er noe av det verste som har hjemsøkt landet vårt, og det kommer til å bli verre enn pest viss det ikke snart skjer noe drastisk.

Lenke til kommentar

Ja, det er barnemishandling å røyke hasj i samme hus som barn befinner seg... :roll:

Det er mange gode poenger i den tråden her, selv om formen av og til er litt simpel (ikke myntet på dette innlegget)

Sosialdemokratiet kan godt sies å være en slags lovløs tilstand. Lover skapt av et demokrati er i prinsippet ikke annet enn en oppskalert versjon av lover skapt av en privat mafiagruppering.

Det vil alltid eksistere folk som går rent etter sine materielle egeninteresser som Tofagerl beskriver, og som ikke lar seg kue av de sosiale kodene i samfunnet rundt.

Det betyr allikevel ikke at en annen samfunnsdynamikk hvor det ikke er parlamentarisme, kunne vokst fram og skapt f.eks en ytterligere levestandardsøkning.

Det er mye tull som opprettes i dag fordi forandringer må skje sentralt, og dynamikken i demokratiet er slik at stemmen din teller null og niks, og av de niks, så spiller de store temaene størst rolle, de små tingene du måtte ha peiling på, de drukner.

Lenke til kommentar

For å svare tittelen: Renta hadde blitt satt opp for å ikke overhopphete økonomien.

Seriøs?

Jepp :) Vel og merke styringsrenta..

Du er klar over at hvis vi ikke hadde betalt skatt i norge så ville jo renten vært en annen i utganspunktet. Dessuten skal det godt gjøres å tape de titusener/hundretusen kroner nordmenn hadde vunnet økning i renter.

Hvis vi ikke hadde betalt skatt hadde staten hatt mindre insentiver til å mikrostyre økonomien og rentene hadde vært friere vil jeg tro.

Lenke til kommentar

Nei, de fleste drapene skjer fordi en mann blir sint på sin kone. Din uvitende ignorante og utrolig irriterende forumbruker!

Magnusjs har rett her. I USA så var det ca 800 som ble drept av sin kone eller mann. http://bjs.ojp.usdoj.gov/content/homicide/family.cfm Vanskelig å si hvor mange som blir drept av narkotikakriminalitet. Men det er trolig rundt 30%. Det er 4500 drepte. For at din påstand skal være korrekt, så må bare 4% av alle drap være på grunn av narkotikahandel.

 

Men aller flest har blitt drept av staten. Enten fra kriger, f.eks, andre verdenskrig drepte 70 millioner mennesker. Eller statlig politikk. I Kina så drepte Mao 40 millioner mennesker. I Soviet så drepte Stalin 20 millioner mennesker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke hvis jeg får det som jeg vil :)

Dobbelt statsborgerskap er i ferd med å forsvinne, og Dubai tillater ikke utlendinger faste jobber.

 

Dubai tillater det dersom det er regjerings anliggende, altså arbeid for staten, som kan for eksempel være konsulent arbeid innenfor oljeindustrien. En sivilingeniør innenfor subsea teknologi ville ha gjort seg, når sjeikene må forlate ørkenen og bevege seg ut på havet. Det er her jeg kanskje kommer inn i bildet.

Uten NOENSINNE å få arbeidskontrakt over 6 måneder. LYKKE TIL!

 

SELVSAGT er ikke statlige drap "drap". Drap er en kriminell handling, statlige aksjoner er per definisjon lovlige. Og nå går jeg og legger meg. Dere er alle sammen TOTALT uviktige og dere kommer aldri til å bli rike uansett hvilket system dere lever under. La oss håpe dere får noen skikkelig jævlige sykdommer og ikke blir dekket av det norske systemet slik at dere dør i ventesalen til et sykehus!

 

Snakkes!

 

kitt_troll.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Men ikke i Norge :) I stedet har vi langt bedre ytelse per arbeidstime enn USA og ingen fattigdom.

Nei, jasså? Hva er disse tiggerne som snart har oversvømmet alle de store byene i landet? Hva med alle de som bor på gata i dette landet? Fattigdommen blir ikke borte, selv om man holder seg for ørene og lukker øynene.

 

 

 

I dag hadde denne personen blitt overkjørt av først politiet, og etterpå militæret dersom nødvendig. Faen folk er så dumme!

På samme måten som Breivik ble overkjørt, mener du?

 

For å svare tittelen: Renta hadde blitt satt opp for å ikke overhopphete økonomien.

Hvorfor sliter ikke Brunei med dette problemet? Hva er det de gjør galt, eller skulle jeg heller si riktig?

 

Selv ville jeg ha formulert det som følger: Din frihet er kun begrenset av andres frihet

Jeg ville sagt det slik: "Din frihet slutter der hvor andres begynner."

Lenke til kommentar

Nico: Vet ikke hvordan Brunei styrer økonomien.

 

cFc: Norges bank er uavhengig av myndighetene, og forutsatt at det fortsetter å være det, vil de reagere ved å sette opp renta. Regjeringen kan ikke (skal egentlig ikke) påvirke NB i det hele tatt.

 

Skatteflyktning: Voldsom trykk av penger vil føre til inflasjon. Inflasjon gjør at Norges Bank setter opp styringsrenta.

 

3 mot 1 er feigt :(

Lenke til kommentar

Oki. Jeg er ikke villig til å søke på interenet etter informasjon, ettersom jeg egentlig leser til eksamen. Spørsmål som kan være verdt å stille seg er om Brunei har en sentralbank, og eventuelt om hva styringsrenta der er. Dessuten, låner folk flest penger fra utlandet? Har de bundet valutaen til noe? I hvor stor grad har de planøkonomi?

 

Slike ting spiller inn. Hvis man fjerner skatt i Norge må man også fjerne andre elementer fra systemet som bygger på at man betaler skatt.

 

Ressonementet bak at renta øker er følgende:

 

Mindre skatt fører til økt konsum. Økt konsum fører til høyere lønninger. Høyere lønninger fører til høyre priser. Høyere priser fører til at flere tar opp høyere lån på hus, ettersom prisene er høyere. Konkurransedyktigheten ovenfor utlandet er svekket (grunnet høye lønninger) og BNP korrigert for PPP synker. Økt arbeidsledighet fører til mer mislighold av fordringer, og lånte penger blir ikke betalt tilbake.

 

Dette vil NB unngå, og setter opp renta først for å unngå økt konsum og økte priser på bolig.

 

Om dette stemmer kan det settes spørsmålstegn ved. For det første er det lenge siden jeg hadde makroøkonomi, og jeg kan huske feil. For det andre er det meste av teorien bak moderne økonomi under press, ettersom man ikke kan forklare en det situasjoner ved å basere seg på nåværende modeller og ligninger.

Lenke til kommentar

Nei, de fleste drapene skjer fordi en mann blir sint på sin kone. Din uvitende ignorante og utrolig irriterende forumbruker!

Magnusjs har rett her. I USA så var det ca 800 som ble drept av sin kone eller mann. http://bjs.ojp.usdoj...cide/family.cfm Vanskelig å si hvor mange som blir drept av narkotikakriminalitet. Men det er trolig rundt 30%. Det er 4500 drepte. For at din påstand skal være korrekt, så må bare 4% av alle drap være på grunn av narkotikahandel.

 

Men aller flest har blitt drept av staten. Enten fra kriger, f.eks, andre verdenskrig drepte 70 millioner mennesker. Eller statlig politikk. I Kina så drepte Mao 40 millioner mennesker. I Soviet så drepte Stalin 20 millioner mennesker.

Ikke motbevis han med fakta da, da blir han så lei at han totalt ignorerer din post og fortsetter med sine ubegrunnete påstander.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Gjest slettet-ld9eg7s96q

Den som sier at det norske helsetilbudet topper verden, må muligens komme seg ut, brekke en arm å så se hvor raskt man kommer inn på sykehus.

 

da får man innblikk i at de private aktørene som kanskje er 200 kr dyrere er det beste valget.

 

Jeg knakk et ben i en trafikkulykke for lenge siden. Jeg endte da sporenstreks på sykehus med en påfølgende 8 timers lang operasjon (veldig komplisert og kraftig brudd) og er i dag helt frisk.

 

I fjor dro jeg på legevakten da jeg har vært plaget med kraftig hodepine. Etter 20 minutters ventetid ble jeg innlagt, det ble kjørt undersøkelser med CT/MR og en nevrolog konsulterte meg hele veien til undersøkelsene stoppet neste dag og jeg ble utskrevet, med en diagnose.

 

Jeg kan forstå at andre folk har vært mye mer uheldig en meg i møte med helsevesenet og jeg har sympati både for situasjonen og synspunktene deres. Men for min del er jeg strålende fornøyd med helsevesenet.

Lenke til kommentar

Oki. Jeg er ikke villig til å søke på interenet etter informasjon, ettersom jeg egentlig leser til eksamen.

 

Mindre skatt fører til økt konsum. Økt konsum fører til høyere lønninger. Høyere lønninger fører til høyre priser. Høyere priser fører til at flere tar opp høyere lån på hus, ettersom prisene er høyere. Konkurransedyktigheten ovenfor utlandet er svekket (grunnet høye lønninger) og BNP korrigert for PPP synker. Økt arbeidsledighet fører til mer mislighold av fordringer, og lånte penger blir ikke betalt tilbake.

Jeg håper du ikke har eksamen i økonomi. Mindre skatt fører til høyere privat konsum og lavere statlig konsum, ja. Derimot, økt privat konsum kombinert med lavere statlig konsum fører ikke til høyere lønninger. Firmaer vil trolig gi høyere lønn om profitt/arbeidstyrke øker. Om du må selge flere produkter, så vil kostnadene per ansatt øke fordi du må investere i høyere produksjon.

 

La oss gå videre. Høyere lønninger fører ikke alltid til høyere priser. Det er helt avhengig om hva som førte til lønnsøkningen og i hvilken sektor det er i. Det kan føre til høyere eksportpriser, men kronekursen kan falle. Ergo, konkurransedyktigheten vil ikke nødvendigvis falle fra en lønnsøkning.

 

Og jeg vet ikke helt hvor påstandene om arbeidsledighet kommer fra. Lavere konkuransedyktighet fører ikke nødvendigvis til høyere arbeidsledighet. Arbeidsledighet er delt opp i to sektorer. En er etterspørsel, og kan bli påvirket over kortsiktig tidsrom. å miste noen eksportjobber, fører ikke til massiv arbeidsledighet. Den andre formen for arbeidsledighet er strukturell, og er et langt større problem for vesten. Strukturell problemer kan hindre vekst av jobber, sånn som i USA nå, og det kan føre til permanent høy arbeidsledighet, sånn som i Europa.

 

For det første er det lenge siden jeg hadde makroøkonomi, og jeg kan huske feil. For det andre er det meste av teorien bak moderne økonomi under press, ettersom man ikke kan forklare en det situasjoner ved å basere seg på nåværende modeller og ligninger.

Du baserer deg på en misforstått versjon av keynesiansk økonomi. Jeg tror ikke din forståelse for økonomisk teori er god nok. Jeg vil foreslå at du dropper økonomiske teorier, og tenker over hva som er fornuftig. Hvorfan vil folk respondere til en skattereduksjon? Er ikke en skattereduksjon bare en overføring fra en sektor (statlig) til en annen (privat).

Endret av Camlon
Lenke til kommentar

Mindre skatt fører til økt konsum. Økt konsum fører til høyere lønninger. Høyere lønninger fører til høyre priser. Høyere priser fører til at flere tar opp høyere lån på hus, ettersom prisene er høyere. Konkurransedyktigheten ovenfor utlandet er svekket (grunnet høye lønninger) og BNP korrigert for PPP synker. Økt arbeidsledighet fører til mer mislighold av fordringer, og lånte penger blir ikke betalt tilbake.

Vi kan jo prøve å snu det litt, da.

 

Hva om vi øker skatten, og dermed sannsynligvis øker offentlige utgifter? På midlertidig basis vil en økning i offentlig utgifter føre til at produksjonen øker og valutaen styrkes (på grunn av økt pengeetterspørsel, og dermed økt rente). Vi vil da få en svekket konkurranseevne som en følge av dette.

Lenke til kommentar

cFc: Norges bank er uavhengig av myndighetene, og forutsatt at det fortsetter å være det, vil de reagere ved å sette opp renta. Regjeringen kan ikke (skal egentlig ikke) påvirke NB i det hele tatt.

Illusjon, du ser vel igjennom den gj;r du ikke?
Skatteflyktning: Voldsom trykk av penger vil føre til inflasjon. Inflasjon gjør at Norges Bank setter opp styringsrenta.

 

Ja, men det vil ta litt tid, først vil rentene antagelig gå litt ned før prisstigningen tar av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...