Gå til innhold

enkel bokføring (enkeltpersonforetak)


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har registrert meg i enhetsregisteret nylig, da jeg har en del inntekt fra online reklame på nettsider.

 

Jeg selger ingen produkter, men får en andel når noen kjøper noe etter å ha gått gjennom min link/trykket på en banner på min side.

 

De eneste beløpene jeg vil få inn er det fra to amerikanske affiliatenettverk. Det er penger som blir holdt der frem til jeg når 2500 usd (beløp jeg har valgt, kan sette det opp for å få færre bilag), så blir de overført til min konto i Norge.

 

De enste utgiftene jeg har er domener, webhosting og et par innkjøp av linker på andre sider. Dette er lite i forhold til inntekter.

 

Jeg skal vel ikke foretaksregistreres siden jeg ikke driver med varehandel, og ikke monsregistreres enda i hvert fall. Ingen av salgene mine befatter moms (kommisjon for siden rettet mot amerikansk marked). Må vel kanskje momsregistrere siden omsetningen kommer til å bli over 50 000? Men har det noen konsekvens å ikke gjøre det (å bli skyldig 0 i moms tenker jeg?).

 

Er dette noe jeg kan føre selv? Hva kreves? Hvor mye vil en regnskapsfører ta for dette?

Endret av evtob
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

Jeg har registrert meg i enhetsregisteret nylig, da jeg har en del inntekt fra online reklame på nettsider.

 

Jeg selger ingen produkter, men får en andel når noen kjøper noe etter å ha gått gjennom min link/trykket på en banner på min side.

 

De eneste beløpene jeg vil få inn er det fra to amerikanske affiliatenettverk. Det er penger som blir holdt der frem til jeg når 2500 usd (beløp jeg har valgt, kan sette det opp for å få færre bilag), så blir de overført til min konto i Norge.

 

De enste utgiftene jeg har er domener, webhosting og et par innkjøp av linker på andre sider. Dette er lite i forhold til inntekter.

 

Jeg skal vel ikke foretaksregistreres siden jeg ikke driver med varehandel, og ikke monsregistreres.

 

Er dette noe jeg kan føre selv? Hva kreves? Hvor mye vil en regnskapsfører ta for dette?

 

Hei!

 

Visst du ønsker regnskapsfører så blir det veldig dyrt.

Jeg vil ikke tro dette er nødvendig da du bare har bokføringsplikt som du har nevnt.

Her kan du se fastpris på regnskapsfører: http://www.regnskapshjelp.no/fastpris/

De har også timespris, men fastprisene gir vel en guid til hva årsprisen blir på.

 

Jeg tenker å starte ENK en gang snart, og da kommer jeg til å bruke:

http://www.e-conomic.no/

et nettbasert regnskapsprogram. litt over 200 kroner i måneden.

Det skal være enkelt og for simple bilag som det virker som du har så greier du det sikkert selv.

 

De har også utrolig god support, så du kan sikkert spørre om det meste du lurer på.

Du får også 14 dager gratis bruk, så det er jo bare å prøve om du liker det.

 

Hva kreves for å føre selv?

Du bør jo skjønne hvordan regnskap fungerer.

Kredit, debit, forskjellige kontoer osv...

 

Du finner sikkert stoff på nettet, det er ikke for vanskelig.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Den ser grei ut den onlineløsningen.

 

Nå får jeg ganske få bilag da, tipper vi snakker 4-10 i måneden i år (ser nå at jeg har satt utbetalingsgrensen på $10,000.00 og ikke $2,500.00).

 

Evt. så kan jeg vel føre i Excel? Jeg har hørt at så lenge man har mindre enn 300 billag, kan man føre det oversiktlig i Excel som enkel bokføring (ikke dobbel).

 

Det eneste jeg vil ha på inntekt er betalinger i dollar uten mva. så de skal jeg vel enten sette som mva.fritt salg eller komisjon på en inntektskonto? Det greieste er vel å føre dem opp som beløpet som kommer inn på konto, dvs. at hvis det overfører meg $10,000.00 og jeg får 60-og-noe tusen inn på konto, så tar jeg dette beløpet? Bokfører jeg dobbelt må jeg vel trekke fra på en kundefordringskonto, og skrive opp finanskostander (kostander til overføring) og agiotap/agiogevinst på valuta, men det blir vet litt drøyt når det er så lite omfang som her.

Endret av evtob
Lenke til kommentar

Takk for svar! Den ser grei ut den onlineløsningen.

 

Nå får jeg ganske få bilag da, tipper vi snakker 4-10 i måneden i år (ser nå at jeg har satt utbetalingsgrensen på $10,000.00 og ikke $2,500.00).

 

Evt. så kan jeg vel føre i Excel? Jeg har hørt at så lenge man har mindre enn 300 billag, kan man føre det oversiktlig i Excel som enkel bokføring (ikke dobbel).

 

Det eneste jeg vil ha på inntekt er betalinger i dollar uten mva. så de skal jeg vel enten sette som mva.fritt salg eller komisjon på en inntektskonto? Det greieste er vel å føre dem opp som beløpet som kommer inn på konto, dvs. at hvis det overfører meg $10,000.00 og jeg får 60-og-noe tusen inn på konto, så tar jeg dette beløpet? Bokfører jeg dobbelt må jeg vel trekke fra på en kundefordringskonto, og skrive opp finanskostander (kostander til overføring) og agiotap/agiogevinst på valuta, men det blir vet litt drøyt når det er så lite omfang som her.

 

Excel anbefales ikke, vet ikke om det er lovelig heller.

På excel kan du endre ting hele tiden.

Du skal ikke kunne endre ting etter at du har bokført/registrert det.

 

Tror det beste og rimeligste for deg blir e-conomic.

 

visst du tjener over 50 000 over en 12 måneders peridoe må du MVA registreres ja.

Jeg mener at du ikke skal registrere deg før du faktisk har passert 50 000.

 

det er kronene over 50 000 som er MVA pliktige. visst jeg forstår altinn rett.

https://www.altinn.no/no/Starte-og-drive-bedrift/Registrere/Registrere-mva-plikt/Hvem-er-mva-pliktig/

Lenke til kommentar

Ja, jeg må mvs.registrere meg dersom jeg bikker 50 000, men jeg må ikke betale mva. med mindre jeg har mva.pliktig salg.

 

Excel er lov dersom man har under 300 billag har jeg lest, men det blir nok en annen løsning for meg (f.eks. economic).

Endret av Grusomme Ola
Lenke til kommentar

Ja, jeg må mvs.registrere meg dersom jeg bikker 50 000, men jeg må ikke betale mva. med mindre jeg har mva.pliktig salg.

Du må registrere deg hvis du har en avgiftspliktig(!) omsetning på 50.000. Eller for å være helt korrekt: "omsetning som omfattes av merverdiavgiftsloven". (det finnes bransjer som er innenfor lovens virkeområde, og dermed fradrag for inngående mva, men har såkalt "nullsats" på utgående mva.)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...