Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Psykiske traumer


dag1234

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er jeg enig i, Dag, det var derfor jeg påpekte at vi trenger mer forskning, mye mer.

 

Det finnes jo tause terapiformer allerede, for eksempel Tankefeltterapi og Eye Movement Desensitization and Reprocessing (EMDR), sistnevnte brukes i traumebehandling av psykologer også i Norge. Men jeg har ikke inntrykk av at disse er veldig vitenskapelig basert. Jeg etterlyser mer forskning, som vil gi bedre metoder, kanskje også evidensbaserte tause metoder.

Lenke til kommentar

Man sitter selvsagt ikke og mimer til terapeuten, men det er nok av behandlingsformer som kan hjelpe psykisk syke der det å prate om det ikke er et mål i seg selv, eller der det å analysere er uttalt å være uviktig. Det sier seg selv at disse er mindre kjent blant de som arbeider med å snakke om det. De har også det ved seg at de har lite til ingen forskning bak seg.

 

* TFT/EFT

* EMDR

* Bioenergetic analysis

* Core Transformation

* Reparenting

 

* Meditasjon (mantra, vanlig)

* Mindfulness

* Massasje

* Varmelampe (leste om dette i en gammel bok)

* PanicAway

* Automatskrift

* Lightning Process

* Gupta Amygdala Retraining ART

* Progressiv muskelavslapning

* Qi Gong

* Tai chi

 

I tillegg kan mange metoder bli "stumme" ved at "terapien" går ut på at terapeuten lærer bort en metode som pasienten skal bruke på seg selv. Litt banalt, nye måter å snakke til seg selv på. Følgende kan egne seg for dette:

* Kognitiv terapi

* Metakognitiv terapi

* Validering

Lenke til kommentar

TFT regnes ikke som psykoterapi, og bør ikke tilbys i offentlig helsevesen.

 

EMDR er dårlig vitenskaplig underbygget. men er på ingen måte en taus terapiform. Pasienten skal fortelle om sine traumer. Jeg har kurs.

 

Kognitiv terapi (i alle dets avarter) er på ingen måte en taus terapi. Har vært på kurs i det og.

 

Alt som virker kan ikke betegnes som psykoterapi, da blir begrepet helt utvannet og mister sin mening.

Lenke til kommentar

Alt som virker kan ikke betegnes som psykoterapi, da blir begrepet helt utvannet og mister sin mening.

Horten Market sa altså terapi, ikke psykoterapi. Terapi betyr behandling. Så bedriver du "moving the goalposts".

 

Som jeg sier, så må man selvsagt snakke med pasienten, men det er en forskjell på om man går aggressivt i dybden for å komme til bunns i alle grenene av problemet og gjennomsnakke dem eller ikke.

 

Selv om jeg også til en viss grad er enig med deg i utvanningen. Jeg har lest denne boka her: http://www.amazon.com/Metacognitive-Therapy-Anxiety-Depression-Adrian/dp/1593859945

 

De kaller det terapi, men det er bare noen enkle teknikker. Boka er 316 sider, men jeg kunne fint fått det samme ned på 10 sider. Snakk om utvannet. Det kan være en del av terapi, men stående alene er det for tynt.

 

Kognitiv terapi (i alle dets avarter) er på ingen måte en taus terapi. Har vært på kurs i det og.

Kognitiv terapi gitt som moodgym eller ecouch er i aller høyeste grad taus (Edit: sett fra behandlers synspunkt, det er mulig du misforsto, vi snakker altså om at behandler skal slippe å høre, ikke at pasienten ikke skal høre på seg selv).

Endret av Tåkelur
Lenke til kommentar

I en tråd om psykiske traumer, snakker jeg selvsagt om psykoterapi. I medisin og de andre terapidisiplinene som fysioterapi, kiropraktikk, osv trenger en gjerne ikke snakke så mye, i alle fall ikke etter at en er ferdig med undersøkelsene. Men i psykoterapi er selve ordene den måten behandlingen blir formidlet gjennom.

 

Det er mange teknikker innen de enkelte terapiretningene der terapeuten ikke sier så mye, og kanskje heller ikke pasienten. Men da snakker vi om teknikker, om spesifikke intervensjoner på mikronivå, og ikke om selve terapiene som sådan.

Lenke til kommentar

Det er ikke sirkulær argumentasjon Det er å definere hva som menes med psykoterapi og hva som skiller denne type terapi fra f eks farmakologisk terapi, somatisk behandling, meditasjon, avslappingsøvelser og alt mulig slags hokuspokus som kastes inn i diskusjonen.

 

Det er mange, kanskje de fleste psykoterapimetoder som ikke innebærer å snakke i dybden, hva nå du mener med det.

 

I grunnen er det kun de psykoanalytiske terapiene som med rette kan kalle seg dybdepsykologiske. De andre metodene som eksistensialistisk, læringsteoretiske og for ikke å glemme de kognitive terapiene er alle fasadeflikkere til sammenlikning.

 

Hvor dypt en går i samtalen avgjør ikke om det er en psykoterapi eller ei, men hvilke metoder - at det er gjennom ordene terapien utføres - det viser om det er en psykoterapi eller noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...