Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

psykisk helse


Ragnar115

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er det evige spørsmål; hva er arv og hva er miljø?

 

Ingen er uenige om at arv spiller en rolle i utvikling av psykiske lidelser, men en er uenig i hva en arver; er det bare gener, eller arver vi gener og en oppvekst og et sosialt miljø?

Og i fall, hvor stor vekt skal hver av disse ha. Ingen er uenige i at miljøet er viktig, men det er ikke enighet om hvor viktig miljøbetingelsene er.

 

For å utvikle en psykiske lidelse må personen ha en sårbarhet, en form for disposisjon. Det kan være genetiske svakheter, mangler i omsorgen, ugunstige sider ved oppvekstsitusjonen og/eller for utfordrende miljøbetingelser.
Så må det i tillegg være noen utløsende faktorer, disse kan også variere sterkt fra person til person. Alle vet at det som sender én person ned i knestående kan andre bare børste av seg som ingenting. Her spiller også personens ressurser eller sterke sider inn. Disse beskytter mot å utvikle psykiske lidelser, og kan selvsagt være både genetiske og miljømessige.

 

Det er altså et relativt komplekst og dymanisk bilde som tegner seg når en går inn og ser nærmere på hva som forårsaker psykiske lidelser. En rekke faktorer må opptre samtidig for å bi syk. Dette kalles sårbarhet-stress-modellen, og er er allmenn akseptert i dag.

 

Det er videre vanlig å hevde at den mest vanlige modellen for forstå mennesker (og dets plager) er å se mennesket som en bio-psyko-sosial organisme, der de ulike faktorene har ulike betydning hos den enkelte.

 

På spørsmål om vi arver eller påføres psykiske lidelser vil de fleste fagfolk i dag si: Ja takk, begge deler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

lurte på om psykiske lidelser kan gå i arv? Eksisterer det form for sykdommer som går på det mentale som kan gå i arv?

For å skille mellom arv og miljø bruker man tvillingundersøkelser, der man undersøker sykdomsforekomsten hos tvillinger som har vokst opp i separate familier.

 

Jeg vet dessverre ikke om noen slike undersøkelser angående psykisk helse. Men enkelte psykiske sykdommer er man arvelig disponert for. Jeg tror at dess mer alvorlig, dess mer er arv involvert. F.eks. virker schizofreni å ha en arvelig komponent:

http://en.wikipedia.org/wiki/Schizophrenia#Genetic

 

En annen måte å skille mellom arv og psykososialt miljø på er å sjekke forekomsten i forskjellige deler av verden. F.eks. er autisme ca like vanlig over alt, dette tolker man som at det er genetisk, skyldes forhold i livmoren, eller andre ting som ikke går på oppdragelse og samfunn.

 

Depresjon er, så vidt jeg vet, ikke like vanlig over alt. Isåfall kan man tenke at det i større grad er miljøbetinget.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Hei,

lurte på om psykiske lidelser kan gå i arv? Eksisterer det form for sykdommer som går på det mentale som kan gå i arv?

 

 

 

Jeg aner ikke, og jeg tror det er litt risikabelt å spørre seg selv sånne spørsmål, og så leve seg inn i egen skapt diagnose. Ikke at man skal slutte å fundere og undersøke, men i de tilfeller der man er i sterk tvil og kanskje sliter litt med å få livet til å fungere, kan det trigge en til å se økt sannsynlighet for egne forestillinger og "viten", og unngå å søke informasjon som avkrefter egne spekulasjoner og frykt.

Lenke til kommentar

Det er riktig at forskerne bruker tvillingstudier når en skal undersøke arvelighet, også av psykiske lidelser. Denne metoden er ikke sikker, det har bl a vist seg at miljøbetbetingelsene hos bortadopterte har vært mer lik enn først en trodde. Korrelasjonsstudier (at noen fenomen opptrer sammen) sier heller ikke mye om årsaker.

 

Det er ikke sikkert at schizofreni er arvelig. Det er én av flere hypoteser som enda ikke er fastslått. Den siste biologiske hypotesen foreslår at schizofreni skyldes infeksjoner i svangerskapet; altså ikke genetikk, med miljøpåvirkning.

Det er også en diskusjon i fagmiljøene om schizofreni er flere ulike sykdommer, med ulike årsaker, men at disse bare likner på hverandre på symptomplanet.

Ca 1% av alle mennesker får en schizofreni-diagnose - uavhengig av hvor i verden en bor. Det styrker hypotesen om en genetisk/biologisk årsak.

 

En generell hypotese er at tendensen psykiske plager er mer representert i visse slekter enn andre, men at hvordan plagene viser seg, hvilke sykdommer den enkelte får, det er mer tilfeldig. Arvegangen og hvilke gener som eventuelt er inne i bildet er ikke klarlagt.

 

Depresjon kan ha arvelige komponenter, men her må vi huske at den voldsomme økningen i depresjoner i Vesten skyldes at mange flere blir diagnostisert, og ikke utelukkende at folk sliter mer enn før.

 

Enn så lenge ser det ut som om det er en viss enighet om at jo alvorligere psykisk sykdom, jo større innslag av arvelighet. Men det er mange unntak fra denne tendensen, og det er enighet om at både arv og miljø må opptre samtidig for å utvikle sykdom.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Når eg sier arv tar vi vekk den "sosiale" faktor (miljø), og tenker bare gener. Eg burde sikkert skrive det i tittelen, viste jo at noen kom til å tenke på miljøet også. Slikt som depresjon og slikt går jo ofte veldig mye på miljøet.

 

Demens og slikt går jo på det psykiske. Eg leste ein artikkel for ein stund siden som sier at mennesker med god utdannelse, ein høy utdannelse som bruker hode mye har mindre sjangs for å få demens.

Om demens går i arv (gjør det?), vil man kunne bli kvitt demens om alle generasjonene i 2 familier får høyere utdannelse. Sånn helt teoretisk, ville jo sikkert aldri gå i praksis.

 

 

Hei,

lurte på om psykiske lidelser kan gå i arv? Eksisterer det form for sykdommer som går på det mentale som kan gå i arv?

 

 

 

Jeg aner ikke, og jeg tror det er litt risikabelt å spørre seg selv sånne spørsmål, og så leve seg inn i egen skapt diagnose. Ikke at man skal slutte å fundere og undersøke, men i de tilfeller der man er i sterk tvil og kanskje sliter litt med å få livet til å fungere, kan det trigge en til å se økt sannsynlighet for egne forestillinger og "viten", og unngå å søke informasjon som avkrefter egne spekulasjoner og frykt.

 

Eg spør ikkje for min egen del, eg spør ikkje fordi eg er redd for å få noko.
Har ingen familie medlemer som sliter med det psykiske så vidt eg vet.

Spør på grunn av ren interesse, synes det er intressant.

 

Men eg ser poenget ditt, om man får vite at ein dødelig sykdom i familien din er arvelig, så vil jo du alltid gå rundt å lure i det sekundet du får vite den er arvelig. Akuratt dette kan testes i i mange tilfeller.

Lenke til kommentar

Demens er så mangt.

 

Det ser ut som om en rekke gener er involvert i utviklingen av psykiske sykdommer, men at ingen enkeltgen kan utløse sykdommen, det er en kombinasjon.

Heller ikke er det tilstrekkelig å arve genene, det må også spesifikke belastninger til for å trigge genets egenskaper.

Samtidig har organismen en rekke homeostatiske mekanismer som vil forsøke å motvirke effekten av genet. Dette er komplekse mekanismer.

 

Dette kan forstås i sårbarhet-stress-modellen, og det blir egentlig meningsløst å skille arv og miljø slik mange gjør. Begge deler er vevd inn i hverandre.

 

Siste Tidsskrift for Norsk Psykologforening har en oppsummering av kunnskapen på dette. Dessverre sperret i 6 måneder på nett, men kan kjøpes i papirutgave.

Lenke til kommentar

Demens er så mangt.

 

Det ser ut som om en rekke gener er involvert i utviklingen av psykiske sykdommer, men at ingen enkeltgen kan utløse sykdommen, det er en kombinasjon.

Heller ikke er det tilstrekkelig å arve genene, det må også spesifikke belastninger til for å trigge genets egenskaper.

Samtidig har organismen en rekke homeostatiske mekanismer som vil forsøke å motvirke effekten av genet. Dette er komplekse mekanismer.

 

Dette kan forstås i sårbarhet-stress-modellen, og det blir egentlig meningsløst å skille arv og miljø slik mange gjør. Begge deler er vevd inn i hverandre.

 

Siste Tidsskrift for Norsk Psykologforening har en oppsummering av kunnskapen på dette. Dessverre sperret i 6 måneder på nett, men kan kjøpes i papirutgave.

Takk du.

Får se om eg ikkje får tak i ein papirutgave

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...