Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Lurer litt på begrunnelsen til at du sier dette.

Er det skadepotensialet du mener er så høyt at det ikke er forsvarlig, eller f.eks en konflikt mellom psykodynamikk og nevrobiologi, hvor det hele bare blir en rusmiddeltrip som vil gi mersmak og skape narkomane ?

En av argumentene er at det er vanskelig å bygge en god alianse med noen som konstant er i ptsd-frykt, noe MDMA løser (for) raskt. Mener du her at annen mildere medisin er bedre egnet til dette i et langsiktig perspektiv?

Lenke til kommentar

Dette er propaganda uten motforestillinger.

Ingen i Norge vil med seriøsiteten i behold, kunne si at dette er noen farbar vei om en vil komme over PTSD eller ut av rusmisbruk.

 

Jo, det vil de...

 

Blant annet psykolog og forsker ved NTNU, Pål-Ørjan Johansen

 

Og det har han god grunn til, om man skal se på forskningen som er gjort på området...

 

Linker til pubmed:

 

...
Og abstract fra siste, som blant annet er skrevet av Johansen:

Exposure therapy is known to be an effective treatment for anxiety disorders. Nevertheless, exposure is not used as much as it should be, and instead patients are often given supportive medications such as serotonin reuptake inhibitors (SSRIs) and benzodiazepines, which may even interfere with the extinction learning that is the aim of treatment. Given that randomized controlled trials are now investigating a few doses of +/-3,4-methylenedioxymethamphetamine (MDMA, 'ecstasy') in combination with psychotherapy for treatment-resistant anxiety disorders, we would like to suggest the following three mechanisms for this potentially important new approach: 1) MDMA increases oxytocin levels, which may strengthen the therapeutic alliance; 2) MDMA increases ventromedial prefrontal activity and decreases amygdala activity, which may improve emotional regulation and decrease avoidance and 3) MDMA increases norepinephrine release and circulating cortisol levels, which may facilitate emotional engagement and enhance extinction of learned fear associations. Thus, MDMA has a combination of pharmacological effects that, in a therapeutic setting, could provide a balance of activating emotions while feeling safe and in control, as described in case reports of MDMA-augmented psychotherapy. Further clinical and preclinical studies of the therapeutic value of MDMA are indicated.

 

Jeg orker ikke å ramse opp alle her :)

 

Og noen random artikler som omtaler det:

 

MDMA could be effective in treating post-traumatic stress disorder – study

Studies ask whether MDMA can cure PTSD

Studies Reveal Major Breakthroughs in Treating PTSD with Ecstasy

 

Det er også planlagt studier i Norge (som i, de vil gjenomføres) men jeg kan ikke si noe særlig mer enn det. Resultatene blir selvfølgelig publisert, når de er klare...

Endret av pifler
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ikke holdepunkt for å si at MDMA er effektiv som medisin mot psykiske vansker. Det finnes ikke forskning eller seriøse forskere som går god for en slik påstand.

At jeg mener youtube-snutten er propaganda skyldes at det er et ukritisk syn som kommer frem; kun det de mener er positivt blir trukket frem - mens ingen motforestillinger kommer til orde.

 

LSD ble i sin tid lansert med likende argument, og viste seg å gi store skader på mange pasienter.

Norge var heldigvis restriktive på å godkjenne LSD, men Modum bad brukte det ut fra samme teori som her: middelet ga lettere tilgang til traumene/føeelsene/underbevisstheten. I Danmark hadde de for en del år siden en rekke erstatningssaker der pasienter utsatt for LSD-behandling og som har fått erstatning.

 

Pål-Ørjan Johansen er en enslig svale i Norge og må tåle mye motbør for sine kontroversielle synspunkt.

Han regnes ikke som seriøs og er ganske alene om sine synspunkt.

Lenke til kommentar

Det er ikke holdepunkt for å si at MDMA er effektiv som medisin mot psykiske vansker. Det finnes ikke forskning eller seriøse forskere som går god for en slik påstand.

At jeg mener youtube-snutten er propaganda skyldes at det er et ukritisk syn som kommer frem; kun det de mener er positivt blir trukket frem - mens ingen motforestillinger kommer til orde.

 

LSD ble i sin tid lansert med likende argument, og viste seg å gi store skader på mange pasienter.

Norge var heldigvis restriktive på å godkjenne LSD, men Modum bad brukte det ut fra samme teori som her: middelet ga lettere tilgang til traumene/føeelsene/underbevisstheten. I Danmark hadde de for en del år siden en rekke erstatningssaker der pasienter utsatt for LSD-behandling og som har fått erstatning.

 

Pål-Ørjan Johansen er en enslig svale i Norge og må tåle mye motbør for sine kontroversielle synspunkt.

Han regnes ikke som seriøs og er ganske alene om sine synspunkt.

 

Alle med kontroversielle synspunkter må tåle mye motbør. Det er litt av greia med "kontrovers".

 

Dette er ikke en tråd om LSD, men om MDMA, og det potensielle potensialet det har innen behandling av PTSD.

 

Å si at det ikke finnes forskning som støtter dette blir veldig svakt, når du svarer på et innlegg som faktisk linker til forskning. Du har også misforstått om du tror at det er meningen at MDMA skal brukes som "medisin". Det er et verktøy for å få folk til å åpne seg, og på den måten kunne bearbeide traumer som de ellers ville hatt problemer med å snakke om, ikke noe man gir daglige doser av.

 

Har du noe som helst belegg for å si at det IKKE virker? Kan du vise til forskning som viser at det tilsvarer placebo i effekt? Jeg har lagt frem forskning og kilder, hvor er dine? Det burde være en lett oppgave å finne seriøs forskning som avviser dette?

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Anekdoter regnes ikke som vitenskaplig forskning. Det er den som setter frem en påstand som har bevisbyrden, ikke den som er skeptisk.

 

Det er best å være forsiktig og ikke foreslå at personer som sliter bør bruke illegale midler for å få det bedre. Det kan fort gå galt.

 

Det kan godt være at MDMA virker, det vet ikke jeg, men jeg tviler på effekten. Det handler om min generelle skepsis til psykofarmaka og i alle fall sånn som her hvor dette fremstilles som en mirakelkur.

 

Så lenge det ikke er vist at dette virker mot PTSD så bør folk holde seg unna.

Lenke til kommentar

Riktig forstått, Tåkelur.

For å vite om et middel virker, må det sammenliknes med noe annet. Det vanligste er å sammenlikne med ingenting, dvs placebo.

At noen synes at noe virker er ikke nok for å å si at middelet virker, for da har vi ingen kontrollgruppe. Vi må veie opp mot, eller rettere sagt trekke fra,de som ikke har fått noe, men som likevel synes at 'ikke noe' virker.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Anekdoter regnes ikke som vitenskaplig forskning. Det er den som setter frem en påstand som har bevisbyrden, ikke den som er skeptisk.

 

Det er best å være forsiktig og ikke foreslå at personer som sliter bør bruke illegale midler for å få det bedre. Det kan fort gå galt.

 

Det kan godt være at MDMA virker, det vet ikke jeg, men jeg tviler på effekten. Det handler om min generelle skepsis til psykofarmaka og i alle fall sånn som her hvor dette fremstilles som en mirakelkur.

 

Så lenge det ikke er vist at dette virker mot PTSD så bør folk holde seg unna.

 

 

Nr. 1, her jobber små folk mot staten og store industrier om å prøve å gjøre stoffet legalt, sånn at sånne som deg godtar at det testes. Om det er legalt eller ikke har da ikke noe å si for om personer bør bruke det eller ikke, om det funker bør ha noe å si. Legalitet bør ikke være en del av en seriøs debatt.

 

Nr. 2, tror du virkelig MDMA er placebo når andre psykoaktive stoffer virker? Det er en grunn til at markedsverdien er såpass høy for ekte vare.

Lenke til kommentar

Vi bør ikke bruke forbudte stoffer, i alle fall ikke mot psykiske plager. Da kan en lett få flere problem enn færre. Det er mye som funker, men som ikke bør brukes bare av den grunn. Nytteperspektiv er ikke det eneste som må legges til grunn.

 

Hva jeg tror er ikke avgjørende.

Det som gjelder i denne saken er hva som er vitenskaplig bevist å virke mot spesifikke sykdommer. Da faller TS helt igjennom. Så lenge vi ikke vet utfallet, eller det hefter usikkerhet ved en behandling, bør vi vise stor varsomhet med å ta middelet i bruk.

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Helt enig at vi ikke bør bruke forbudte stoffer, for da risikerer vi å få bøter eller bli satt i fengsel. Det vi burde gjøre er å legalisere stoffene, slik at de som blir anbefalt dem, eller de som har lyst kan bruke dem innenfor trygge rammer, riktig dosering og uten er kriminelt marked.

 

Jeg må få stille deg et personlig spørsmål, drikker du alkohol?

Lenke til kommentar

Om jeg bruker alkohol er ikke relevant. i denne tråden.

 

Jeg reagerer på at det anbefales å bruke illegale rusmidler mot tildels alvorlige psykiske plager, og at det ikke kommer frem motforestillinger mot det.

 

Det er ikke bevist at E er til nytte ved PTSD, og derfor bør det heller ikke brukes.

Det er ikke, og skal heller ikke være, slik at pasienten bestemmer etter eget forgodtbefinnende hva som er beste behandling.

Det er mye som er nyttig som like ikke skal tilbys, nyttehensyn alene er ikke tilstrekkelig.

Og det er mye pasienter kan ønske seg som de likevel ikke skal ha.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-182691

Om jeg bruker alkohol er ikke relevant. i denne tråden.

 

Jeg reagerer på at det anbefales å bruke illegale rusmidler mot tildels alvorlige psykiske plager, og at det ikke kommer frem motforestillinger mot det.

 

Det er ikke bevist at E er til nytte ved PTSD, og derfor bør det heller ikke brukes.

Det er ikke, og skal heller ikke være, slik at pasienten bestemmer etter eget forgodtbefinnende hva som er beste behandling.

Det er mye som er nyttig som like ikke skal tilbys, nyttehensyn alene er ikke tilstrekkelig.

Og det er mye pasienter kan ønske seg som de likevel ikke skal ha.

 

Men over og feil-medisinering skjer jo hele tiden og hver dag i norsk helsevesen. Hvordan er dette noe værre? På tide med utredning av MDMA som psykiatrisk medisin i det minste :) enig?

Lenke til kommentar

Anekdoter regnes ikke som vitenskaplig forskning. Det er den som setter frem en påstand som har bevisbyrden, ikke den som er skeptisk.

 

Det er best å være forsiktig og ikke foreslå at personer som sliter bør bruke illegale midler for å få det bedre. Det kan fort gå galt.

 

Det kan godt være at MDMA virker, det vet ikke jeg, men jeg tviler på effekten. Det handler om min generelle skepsis til psykofarmaka og i alle fall sånn som her hvor dette fremstilles som en mirakelkur.

 

Så lenge det ikke er vist at dette virker mot PTSD så bør folk holde seg unna.

 

 

Anekdoter? Er du morsom? Det er linket til forskning, som er peer-reviewed og publisert på pubmed. Troller du eller klarer du ikke å skille anekdoter fra forskning? Det er faktisk allerede gjennomført kliniske studier på dette, og surprise surprise, alt tyder på at det virker!

 

Det at du i det hele tatt presterer å servere slik svada når jeg IGJEN presiserer at dette er publiserte studier, får meg til å lure på om du vet hva forskning er og hvordan den vitenskapelige metode fungerer...

 

Det er all grunn til å være skeptisk til det meste av psykofarma, men noen ganger er det det beste av to onder, og nødvendig. SSRI er et godt eksempel på noe som knapt har påvisbar effekt hos andre enn de aller tyngst deprimerte, og det deles ut som godteri. Det er forsåvidt en helt annen diskusjon, men jeg er enig i at man generelt skal bruke så lite psykofarma som mulig...

 

Den første setningen jeg uthevet over motsier seg selv, og den andre faller på sin egen urimelighet, da jeg faktisk har vist til forskning og kliniske studier som viser at det faktisk virker (eller har effekt om du vil). Det vil heldigvis komme mange flere slike studier i fremtiden, slik at det forhåpentligvis kan hjelpe pasienter om ikke alt for mange år.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...