Gå til innhold

[Løst] Bærbar til programmering


zh44

Anbefalte innlegg

Til informatikkstudier trenger jeg en bærbar-pc som jeg får med meg i sekken, da min Asus 17" blir litt i største laget.

 

Krav:

 

God prosessor (i5, i7)

 

God byggekvalitet

 

Batteri som varer minst 4 timer+

 

Godt tastatur

 

Størrelse: helst 14", men kan godta en kompakt 15,6" pga labert utvalg av 14"

 

Pris: høyest 11 000,-

 

 

Noen forslag?

Tar gjerne i mot innspill fra noen med programmeringserfaring og.

Endret av zh44
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva skal du programmere? Standard Java-applikasjoner krever ikke så grusom sterk prosessor, så da kan du heller prioritere byggekvalitet over maskinvare.

 

Jeg vil anbefale Lenovo Thinkpad T- eller X-serien. Jeg vil også anbefale å installere SSD selv, istedet for å betale for en SSD ved kjøp.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hva skal du programmere? Standard Java-applikasjoner krever ikke så grusom sterk prosessor, så da kan du heller prioritere byggekvalitet over maskinvare.

 

Jeg vil anbefale Lenovo Thinkpad T- eller X-serien. Jeg vil også anbefale å installere SSD selv, istedet for å betale for en SSD ved kjøp.

Helt enig med Gavekort. Lenovo lager muligens de beste tastaturene - de er av ypperst kvalitet når det gjelder Thinkpad-seriene. Er ikke så godt kjent med Apple sine Macbook PCer, men vil tro de også har gode tastatur.

Endret av Nado
Lenke til kommentar

Takk for svar. Starter med helt basic programmering i C, men vil bli mer krevende etterhvert. Ble anbefalt å gå for en i7-prosessor av universitet. Pluss at jeg gjerne vil spille noen enkle spill som Football Manager og Civilization, men som ikke krever et dedikert grafikkort.

 

SSD kan jeg selvfølgelig sette inn selv ja.

 

Utdanningen varer i fem år så det vil være kjekt om den hadde holdt ut hele studietiden, så godt poeng med god byggekvalitet.

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å forutse hvor mye datakraft du trenger. Men jeg ser på det som urimelig å måtte trenge en i7 prosessor, med mindre du skal drive med tunge kalkuleringer i sanntid. Jeg har gått gjennom mitt studie med en laptop fra 2008, og mitt studie har ofte dreiet seg om svært tunge problemer, slik som man ofte finner innenfor AI f.eks.

 

Etter min vurderingen så er det typ i5 du har lyst på. Gå for all del for en i7 om du har plass i budsjettet, men om primærbruket ditt er lette spill, diverse programmering av lett og tung kalkulering og en del kompilering så klarer du deg fint med en i5.

Lenke til kommentar

Det er ikke lett å forutse hvor mye datakraft du trenger. Men jeg ser på det som urimelig å måtte trenge en i7 prosessor, med mindre du skal drive med tunge kalkuleringer i sanntid. Jeg har gått gjennom mitt studie med en laptop fra 2008, og mitt studie har ofte dreiet seg om svært tunge problemer, slik som man ofte finner innenfor AI f.eks.

 

Etter min vurderingen så er det typ i5 du har lyst på. Gå for all del for en i7 om du har plass i budsjettet, men om primærbruket ditt er lette spill, diverse programmering av lett og tung kalkulering og en del kompilering så klarer du deg fint med en i5.

 

Ok, da skal jeg vurdere i5. Blir en totalvurdering som avgjør til slutt. Tastatur, byggekvalitet og batteri virker som det jeg setter høyest akkurat nå.

Lenke til kommentar

Pass på å få god oppløsning på skjermen, du skal ha mye tekst der. Det er ikke dumt å vurdere en mindre maskin og en ekstern skjerm i tillegg. 

 

Der jeg jobber sitter 75% av programmererne med Macbook Pro, resten med Thinkpads (alle får velge maskin selv innenfor rimelighetens grenser). 

Endret av Audun_K
Lenke til kommentar

Skal se om jeg finner mer ut av programvare i løpet av morgendagen.  God skjerm med god oppløsning vil være en fordel ja. Er nok ingen fan av Mac, så Thinkpad virker som et mer sannsynlig valg for meg for øyeblikket.

Takk for innspill folkens :)

Lenke til kommentar

Jepp. Du slipper også all crapwaren som Lenovo hiver på forbruker-maskinene sine.

 

Hva med denne? Du trenger ikke å kjøpe den på komplett.

https://www.komplett.no/product/836840/pc-nettbrett/brbar-pc/pc-er/lenovo-thinkpad-t450-14-hd#productinfo

 

Minne kan oppgradere for en 500-lapp om du kan installere selv.

 

Den ser grei ut ja, litt i smertegrensa på pris, men er litt usikker om TN-skjermen er bra nok. Er forskjellen veldig merkbar mellom ips og TN?

 

Har uansett et par uker på å finne meg en PC så håper det dukker opp et tilbud snart. T450-serien ligger rundt 1500,- høyere i pris enn de gjorde i mai, mulig pga kronekursen.

 

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...