Gå til innhold

Trenger tips til ny ultrabook, til reising og diverse.


Nessi

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg har nettop solgt unna min eldre Asus Zenbook ultrabook (den fra 2011) Som ikke ble brukt i det hele tatt på grunn av ytelsen var for dårlig.

 

Jeg og dama har dermed bestemt oss for å spleise på en ny bærbar siden hun har en diger 17" ASUS laptop som er ALT for stor og tung.

 

Har tidligere spurt etter laptop her, men har etter litt tenking fått nye krav.

 

Vi skal om kort tid ut på en lang reise i Asia\Australia\Stillehavet og trenger dermed en OK ultrabook.

 

Jeg bruker kun bærbar når jeg er ute å reise (da i hovedsak til photoshop, gopro studio)

 

Dama bruker den langt oftere, men aldri til noe kraftig arbeid. Hun vurderer nå master i økonomi, så det blir nok hun som bruker den mest til Excel osv.

 

Jeg har også ikke fått testet 4K oppløsning på bærbar data enda, og vet ikke om det er værdt det.

 

Hovedkriterier:

 

Lett (Blir oftest  fraktet i sekk under reiser for å ta backup av både filmer og bilder.

 

Kratig nok til å redigere 4k filmer fra Gopro (Når jeg mener redigere så er det å få de over til pc'en samt kunne klippe sammen korte klipp og se klippene uten lagg (med min eldre zenbook, så var det håpløst å kunne se 4k klippene)

 

Batterikapasitet - I og med at det blir sikkert 50 timer med flyving (samt MYE ventetid på flyplasser)

 

Om det er 13 eller 15 tommer som passer oss vet ikke jeg, men jeg er fan av større skjermer, men da går vel dette utover vekten.

 

Har heller ikke lyst på en DYR macbook. Så windows er nok å foretrekke.

 

Budsjettet har vi ikke snakket så mye om, men siden vi spleiser så er vi litt mer villige til å legge i litt.

 

Over 15k gå vi nok ikke.

 

Har sett en del på disse modellene uten å blitt noe sikkrere:

 

Dell XPS13 og XPS15

Asus Zenbook UX305 og UX501

 

Poenget er at det finnes kanskje "eldre" slanke bærbare som holder for oss. Noen som har tips?

 

Helst 8gb ram, 256GB SSD disk.

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Styr unna UX305 om du er på jakt etter ytelse, den har trolig dårligere CPU ytelse enn din gamle zenbook fra 2011. DVS styr unna alle med Core M CPU om ytelse er viktig for deg. Core M er for god batteritid og lav varmeutvikling (kan brukes i vifteløse maskiner).

 

XPS 13 er en MEGET fin (men dyr) maskin.

 

Du kan også titte på Zenbook UX303 - om du vil spare litt penger og likevel ha en helt ok maskin. Men batteritiden er nok noe kortere enn for en XPS 13. på min zenbook UX32 er rundt 6 timer lett bruk med wifi på ganske normalt, UX303 skal holde litt lenger men er nok ikke snakk om mye.

Lenke til kommentar

Verdt å merke seg at nyere Zenbooks sannsynligvis har hardware-støtte som takler 4k-oppløsning, både encoding og decoding. Utover det, er det vel en del videoredigeringsprogramvare som benytter OpenCL eller lignende for akselerering av effekter og slikt, noe som nyere APU-er burde støtte? Men er enig i at en Core-M sannsynligvis er for veik for slik bruk selv om den skulle ha slik støtte. De ser ut til å være laget for å yte godt på oppgaver som innvolverer veldig korte øyeblikk med høy CPU-bruk, blandet med lav bruk hvor prosessoren får kjølt seg ned igjen. Videoredigering vil jeg tippe krever lengre perioder med høy belastning.

 

Min Zenbook fra 2011/2012, som jeg bruker i dette øyeblikk, mangler hardware-akselerasjon på video over 2048x2048 pikslers oppløsning, men klarer likevel såvidt å dra 4k-video kun i software (med litt hakking innimellom). Tenker på å skaffe en variant av UX305, men så redigerer ikke jeg mye video på den bærbare, har den stasjonære til det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...