Gå til innhold

Bærbar Pc med knust skjerm, får ikke opp noe på andre tilkoblinger..


Anbefalte innlegg

Heisann! Faren min kjøpte seg for et halvår siden en Tobisha laptop med I7 (4gen dual core) og 6gb ram. Standard maskin.

 

Men siste dagen før avreise til Bali så mistet han den i gulvet, tenkte ikke stort på det da den så fin ut (han mistet den altså^^) men på Gardemoen så vi det var knust skjerm. 

 

Så vil helst få tips til å få koblet til skjerm, når jeg enten kobler i HDMI eller VGA så kommer ikke en dritt opp, maskinen starter fint men vi ser ingen ting. Vi har fysisk koblet ut skjermen, så da burde jo maskinen prioritere neste tilkoblingspunkt mtp skjerm.

 

Noen som har tips?

 

Jeg tenker at enten har en av dere noe som fungrer, eller så kjøper han en ny skjerm.

 

Selve skjermen (altså LCD panelet eller hva det er) koster vel ikke mer enn 1500-2000Kr?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei. Om du legger med eksakt typebetegnelse på PC'en så kan jeg hjelpe deg å finne riktig skjerm. Kan også skifte den for deg dersom du er villig til å betale litt for jobben + frakt begge veier.

 

Valg mellom inten og ekstern skjerm pleier å gå automatisk. Ellers så kan du tvangsstyre det med Alt+F4 (eller Alt+F5), eller via Kontrollpanel.

 

Dersom du ikke får ut signaler på HDMI-porten eller VGA-porten så kan det jo tenkes at det er mer enn bare skjermen som har blitt skadet.

Lenke til kommentar

Det enkleste er nok om du åpner opp å sjekker hvordan skjerm som står i den. For eksempel så kan muligens denne passe: http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=62019511&searchclickthrough=true&searchQuery=15%2C6%22%20LED

 

Den er på 15,6", oppløsning 1366x768, har LED-baklys, 40-pinners kontakt (plassert nede til høyre - sett bakfra), men den har innfesting på noen ører (dersom det ikke bare er en ramme som er skrudd fast i skjermen). Om skjermen er matt eller glanset spiller normalt ingen rolle.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Heisann! Faren min kjøpte seg for et halvår siden en Tobisha laptop med I7 (4gen dual core) og 6gb ram. Standard maskin.

 

Men siste dagen før avreise til Bali så mistet han den i gulvet, tenkte ikke stort på det da den så fin ut (han mistet den altså^^) men på Gardemoen så vi det var knust skjerm. 

 

Så vil helst få tips til å få koblet til skjerm, når jeg enten kobler i HDMI eller VGA så kommer ikke en dritt opp, maskinen starter fint men vi ser ingen ting. Vi har fysisk koblet ut skjermen, så da burde jo maskinen prioritere neste tilkoblingspunkt mtp skjerm.

 

Noen som har tips?

 

Jeg tenker at enten har en av dere noe som fungrer, eller så kjøper han en ny skjerm.

 

Selve skjermen (altså LCD panelet eller hva det er) koster vel ikke mer enn 1500-2000Kr?

 

Finner skjerm på ebay og aliexpress.com, du må se om skjermen din er CCFL single, CCFL dual eller LED, disse er ikke kompatible med hverandre.

 

Du skrur opp skjermen og tar panelet av, den er koblet til en inverter (konverterer strøm fra DC til AC) og skjermledning til hovedkortet.

 

Jeg byttet skjerm fra en 1280x800 til en 1920x1200 skjerm, da trengte jeg en bedre videoledning til hovedkortet for at det skulle virke så det er noe å huske på dersom du skal opp i oppløsning.

 

 

Der er film som viser åpning av l50-A. Det kan være forskjellig på L50-B men er det skruer så kan du som regel skru opp og komme til på innsiden.

 

Lenke til kommentar

Har allerede åpnet maskinen, så den er no problemo å gjøre, fant skjermen skal finne serie nummer til den. :)

 

 

Det er ganske standard størrelser og typer.

 

De beste single ccfl skjermene er laget av LG og har modellnummer LP154WU1-TLA1 og TLA2 (matt og glossy modell) .

Disse er nesten umulig å få tak i, butikkene som fører de har gjerne forfalskninger uten å være klar over det. Altså falske klistremerker og lignende.

Lenke til kommentar

 

Har allerede åpnet maskinen, så den er no problemo å gjøre, fant skjermen skal finne serie nummer til den. :)

 

 

Det er ganske standard størrelser og typer.

 

De beste single ccfl skjermene er laget av LG og har modellnummer LP154WU1-TLA1 og TLA2 (matt og glossy modell) .

Disse er nesten umulig å få tak i, butikkene som fører de har gjerne forfalskninger uten å være klar over det. Altså falske klistremerker og lignende.

 

Jeg trenger ikke kvalitet, da den skal brukes ekstern når ny skjerm blir evt montert serriu.

 

Men i nåværende tilstand vil den ikke vise opp bilde på andre enheter/skjermer.

Lenke til kommentar

Jeg byttet kjølepasta just idag, til noe Gelid Extreme (samme som jeg bruker til vannblokkene mine) 

 

Maskinen starter fint, vifta slår seg av og på avhenging av hvor varmt det er. Men det kommer ikke et jevla bilde opp via hdmi eller dvi. hovedskjerm er koblet ut.. 

 

Er det mulig å få bilde uten å ha en laptop skjerm, men å få signal via dvi osv?

Lenke til kommentar

Jeg byttet kjølepasta just idag, til noe Gelid Extreme (samme som jeg bruker til vannblokkene mine) 

 

Maskinen starter fint, vifta slår seg av og på avhenging av hvor varmt det er. Men det kommer ikke et jevla bilde opp via hdmi eller dvi. hovedskjerm er koblet ut.. 

 

Er det mulig å få bilde uten å ha en laptop skjerm, men å få signal via dvi osv?

 

Hørtes ut som en dårlig rambrikke, eller god rambrikke men defekt ramslot. Tok du utav batteriet når du jobbet med maskinen? Jordet du deg før du jobbet i den?

Ta utav batteri og strømledning og test deretter med 1 brikke av gangen i begge slots. Du har 4 mulige kombinasjoner å prøve:

 

 

TOM SLOT       || RAMBRIKKE 1

 

RAMBRIKKE 1 || TOM SLOT

 

TOM SLOT       || RAMBRIKKE 2

 

RAMBRIKKE 2 || TOM SLOT

Lenke til kommentar

 

Jeg byttet kjølepasta just idag, til noe Gelid Extreme (samme som jeg bruker til vannblokkene mine) 

 

Maskinen starter fint, vifta slår seg av og på avhenging av hvor varmt det er. Men det kommer ikke et jevla bilde opp via hdmi eller dvi. hovedskjerm er koblet ut.. 

 

Er det mulig å få bilde uten å ha en laptop skjerm, men å få signal via dvi osv?

 

Hørtes ut som en dårlig rambrikke, eller god rambrikke men defekt ramslot. Tok du utav batteriet når du jobbet med maskinen? Jordet du deg før du jobbet i den?

Ta utav batteri og strømledning og test deretter med 1 brikke av gangen i begge slots. Du har 4 mulige kombinasjoner å prøve:

 

 

TOM SLOT       || RAMBRIKKE 1

 

RAMBRIKKE 1 || TOM SLOT

 

TOM SLOT       || RAMBRIKKE 2

 

RAMBRIKKE 2 || TOM SLOT

 

Har vært slikl helt siden skjermen knuste, så er nok ikke meg.  Kan dog teste med brikkene, men tviler på det skjer noe annet.

 

Om jeg trykker caps så kommer caps lyset av og på hvorvidt jeg trykker på den, så maskinen har ikke frøset elns

Lenke til kommentar

 

Det er ikke lik skjerm men den skal være kompatibel.

 

Du kan også kjøpe skjerm med oppløsning 1920x1200, de koster omtrent det samme men du må regne med en hundrelapp for en ny display-ledning også.

 

Her kan du se lampetype og ledning til de fleste lcd-paneler.

http://www.panelook.com/

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...