Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er det en skam å være overvektig?


Gjest Bruker-292501

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Du skal ikke komme hit og si at du har prøvd å trene bort kiloene eller endret kostholdet og allikevel klart å forbli så feit.

Det er forskjellige årsaker til at folk ikke klarer å spise mindre. Du trenger ikke å forstå hvordan det er for å respektere det.

 

Det betyr ikke at vi skal hylle fedme, eller kritisere de som finner det frastøtende. Jeg mener det er normalt å ikke være seksuelt tiltrukket av feite personer. Det er krenkende om det skal lages føringer på hva man skal tiltrekkes av, enten de er "feitistiske" eller feministiske eller mannsjåvinistiske eller noe annet.

 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-292501

Det er blitt for politisk korrekt i landet på dette punktet. Ansvar for egen kropp og kosthold erstattes med "sykdom". Du skal ikke komme hit og si at du har prøvd å trene bort kiloene eller endret kostholdet og allikevel klart å forbli så feit.

Noen ganger er en spade en spade. Fint for de feite som klarer å vise seg frem og er stolte av kroppen sin, noen vil ha litt flesk på pølsa så kan jeg ta for meg av de andre med den kroppen jeg blir tiltrukket av.

Jeg har det

Lenke til kommentar

Tror bare det så og si aldri hjelper å påføre andre skam for noe, om du vil at de skal endre seg... de fleste overvektige skammer seg mye fra før av, og mange bruker mat som en "quickfix" mot dette - paradoksalt nok. Men det hjelper heller ikke med det som enkelte leger hevder; at det er så og si umulig å gå ned i vekt (permanent). Helt generelt sett, om man ønsker å hjelpe andre til et bedre liv, så gjelder det å dømme mindre, og tenke mer hva som er konstruktivt. Og jeg antar jo at hvis noen kaller en overvektig f.eks. "fettberg", at de ønsker å få vedkommende til å gå ned i vekt.

Lenke til kommentar

Jeg har det

Det å gå opp eller ned i vekt er ren og skjær matematikk.

 

Om du forbrenner mer energi enn du konsumerer, vil du gå ned i vekt. Om du fortsetter med dette i lengre tid, vil du ikke lenger være overvektig. Dette er så og si umulig å unngå.

 

Så når du sier "jeg har det", så tviler jeg på at du har gjort det godt nok.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

 

Jeg har det

Det å gå opp eller ned i vekt er ren og skjær matematikk.

 

Om du forbrenner mer energi enn du konsumerer, vil du gå ned i vekt. Om du fortsetter med dette i lengre tid, vil du ikke lenger være overvektig. Dette er så og si umulig å unngå.

 

Så når du sier "jeg har det", så tviler jeg på at du har gjort det godt nok.

 

 

Fedme skyldes selvsagt at man ikke klarer å fortsette med dette i lengre tid. Årsakene til det er individuelle, og kan være gode eller dårlige. Du bør vente med å dømme atferden til du har årsaken klart for deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-tDbelX

 

Det er blitt for politisk korrekt i landet på dette punktet. Ansvar for egen kropp og kosthold erstattes med "sykdom". Du skal ikke komme hit og si at du har prøvd å trene bort kiloene eller endret kostholdet og allikevel klart å forbli så feit.

Noen ganger er en spade en spade. Fint for de feite som klarer å vise seg frem og er stolte av kroppen sin, noen vil ha litt flesk på pølsa så kan jeg ta for meg av de andre med den kroppen jeg blir tiltrukket av.

Jeg har det

 

 

Men at du indikerer at dette ikke kan brukes som argument, for så å si at du gikk ned 30 kilo og så gikk opp igjen fungerer jo ikke. Da beviser du jo at det fungerer, sett at man faktisk gjør det kontinuerlig, og ikke bare i en periode.

Lenke til kommentar

Hmmm, tror kanskje Adminsa var litt harde med tittelen selv når jeg ser at mange kommenterer det. Det er ingen som har sagt at det er noe skam i å være feit, men å hylle fedmen slik som Tess gjør er og blir feil. Hun forer sine ''undersåtter'' med falske fakta om ''hvorfor det er sunt å være feit'' og prøver å påstå at hun er sunn selv, noe hun kanskje er NÅ, men gi det 5 år til, hvis hun ikke har tatt tak i vekta så ramler hun nok nedi grava ganske snart.
Hvis man kommenterer på hennes side og sier f.eks ''Tess, come on, du er MORBIDLY OBESE (HUN ER IKKE BARE FEIT, hun er SYKT OVERVEKTIG) og det KAN ikke være sunt for deg eller noen i lengden'', så blir man blokkert og oversett.

 

DET er hvorfor Tess er en jævla bitch som kan pelle seg vekk fra scenen, har ingenting med hvor feit eller tynn hun er å gjøre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fordi hun påstår at hun er sunn som bare det, og at det er sunt og flott å være så stor, noe det aldri blir. Hun er ikke lubben, hun er ikke feit, hun veier ikke 20 kilo for mye, men nærmere 200 kilo for mye. Det hun påstår er helsefarlig og setter ALLE hennes fans i fare. Derfor er hun en stor bitch.

Tittelen gjør meg ikke noe, ville bare ikke at noen skulle tro at jeg mener ''DU ER FEIT! SKAM DEG!''. Det er mer ''Ikke promoter usunne idealer!''.

Lenke til kommentar

Meg og mange andre. Jeg bryr meg ikke om hun personlig er stor, det er hennes valg og whatever, men hun er ikke sunn og det å påstå det er å lyve. Hun fører folk bak lyset og gir dem en grunn til å sette seg ned og bare legge på seg kilo etter kilo.. ''Tess er jo vakker og modell også så sunn som hun er da, er sikkert greit at jeg sitter her å stapper ting inn i munnen hele tiden'' - 5 år senere så dør denne personen av hjerteinfarkt eller noe lignende, og veier rundt 250 kilo. De må fjerne veggen for å få ut dette mennesket og kunne gi h*n en verdig begravelse, selv om personen ikke hadde noe verdig liv. Tess Munster blir da medskyldig i dette når dette er en livsstil hun PROMOTERER.

Når du som privatperson går ut og gjør deg selv offentlig så mener jeg at du har ett ansvar ovenfor alle som ser deg, og mest av alt fansen din. De utsetter seg også til å bli kraftig gjennomgått i sømmene, og hun her rakner. Hun er ikke egentlig så kjent heller, men har gjort ett stort nummer ut av seg blant ''fat acceptance'' bevegelsen i USA, så hun er sammenlignbar med en typisk tumblrina:
http://nb.urbandictionary.com/define.php?term=tumblrina

 

Alle som påstår at sykelig overvektige er supersunne er.. ja, ikke tilregnelige, og burde derfor ikke ha ett åpent forum sånn egentlig. Det samme gjelder altfor tynne modeller, de promoterer også usunne idealer, og jeg personlig synes også at de burde enten gå opp i vekt noe, eller bli bedt om å forlate yrket. Så det at Tess er feit er som sagt tidligere en tilfeldighet.

Endret av BuffyAnneSummers
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tess Munster er frontfigur i en bevegelse av "Fat-acceptance" som sprer seg blant Amerikanere og Europeere nå for tiden. De avviser vitenskap og medisin, og sier at man kan være sunn og sexy, selv om man veier over 200 kilo.

 

De er med på å skape enorme helsemessige problemer for samfunnet, og burde bli tvangsforet med brød og vann til de gikk ned til normal vekt, ca under 100 kilo.

Lenke til kommentar

De avviser vitenskap og medisin

Det er en sannhet med modifikasjoner. Studier viser at overvektige (BMI 25-30) og de med mild grad av fedme (BMI 30-34) faktisk har cirka 5% redusert dødelighet sammenlignet med normalvektige (BMI 18-25). Videre så er påstanden om at fedme over dette øker dødeligheten kun basert på en korrelasjon mellom kroppsvekt og dødelighet. Faktorer som fysisk aktivitet og kosthold er det ikke tatt hensyn til. Det er jo klart personer med overvekt som regel har dårligere kosthold og er mindre fysisk aktive enn normalvektige. Det er kanskje mer korrekt å si at "den livsstilen som ofte forårsaker fedme øker dødeligheten", i stedet for "fedme øker dødeligheten".

 

Det står mye om dette i følgende artikkel, men se bort i fra tittelen, den er litt misvisende for innholdet: http://tidsskriftet.no/article/3266646

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...