Gå til innhold

Den pittelille Lenovo Thinkpad Tablet-tråden


krister461

Anbefalte innlegg

Lenovo Thinkpad Tablet

 

lenovoTablet.jpg

2011-09-12%20Thinkpad%20tablet.jpg

 

Spesifikasjoner

Formfaktor: Nettbrett

Størrelse: 25,84 x 18,17 x 1,4 centimeter

Vekt: 730,5 gram (med 3G) eller 713,5 gram (uten 3G)

Skjerm: 10,1 tommer, 1280 x 800 piksler, LCD, kapasitiv, Gorilla Glass

Operativsystem: Android 3.1 Honeycomb

Brikkesett: nVidia Tegra 2 T20 A04

Arbeidsminne: 1 GB

Lagringsplass: 16, 32 eller 64 GB

Internett: GPRS, Edge, UMTS, HSPA+ , Wi-Fi

Kamera: 2 megapikslers frontkamera, hovedkamera på 5 megapiksler

Tilkoblinger: Fullstrørrelse USB, Micro-USB, kortleser (SD, SDHC, MMC), Mini-HDMI, krybbekontakt, Bluetooth 3.0

Batteri: 3250 mAh, skal gi mellom 7 og 8 timer brukstid, og hviletid på 5 døgn

Fra Amobils sniktitt

 

Filmer

 

Uboxing

Viser utseendet, knapper, tilkoblinger etc.

http://www.youtube.com/watch?v=Csx2NOZkEwI

 

First start

Viser hvordan den ser ut når man starter første gang

http://www.youtube.com/watch?v=nXCLvu7fgV0

 

Hands on

Viser tilkoblinger + keyboard Folio

http://www.youtube.com/watch?v=V0-rsh07i2w

 

Enda en hands on

Viser mer av GUIet

http://www.youtube.com/watch?v=3RGf86dpyOw

 

 

Hvordan tegne med brettet

http://www.youtube.com/watch?v=moAGgO7Wuo0

 

Durability test - Thinkpad Tablet vs Ipad

http://www.youtube.com/watch?v=CYsBoHpsmBs

Ipad-delen starter rundt 4:13.

 

 

Tilbehør

 

Keyboard Folio Case

thinkpad_tablet_folio_400x316.jpg

 

Folio Case

ThinkPad-Tablet-Folio-Case-resized.jpg

http://www.youtube.com/watch?v=naFnPV3ALdc

 

 

 

Tester

Amobils sniktitt

Slashgears grundige test

Laptopmags test

Engadgets test

Android Centrals "first look"

Mobileburns "hands on"

Tysk test (Tabtech) (Oversatt til norsk)

Laptopmags test

The VAR Guys 30 seconds review

The droid guy oppsummerer: Thinkpad Tablet er deres favoritt for praktisk bruk

 

Prisguide

Lenovo Thinkpad Tablet 16GB

Lenovo Thinkpad Tablet 32GB

Lenovo Thinkpad Tablet 64GB

Endret av krister461
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mine erfaringer med Lenovo Thinkpad Tablet - oppdatert etter nesten 2 måneder bruk.

 

 

Bakgrunn

Hovedargumentene for min del var full-størrelse USB samt SD-kortleser da jeg kommer til å bruke dette til foto.

 

Lading via USB, fysiske knapper og en skikkelig stylus pen teller også positivt. Jeg var spent på om den pennen kom til å kunne brukes til fotoredigering en gang i fremtiden... :)

 

Update: Fremtiden er her med Photoshop Touch. :)

 

 

Positivt

  • Skjermen ser veldig bra ut (bare litt reflekser)
  • Den klarer å mounte en Maxtor OneTouch Mini 320GB uten ekstra strøm!!
  • Når jeg kobler til SD-kort så mounter det automatisk og gir tilgang til alle filer
  • Når jeg kobler til mitt Canon 50D så får jeg raskt browset og importert JPG-bilder
  • Den fungerer med en USB-hub så man kan koble til flere enheter samtidig
  • Den fungerer med en USB-Compact Flash-kortleser
  • Stylusen er super for notater og fotoredigering i Photoshop Touch
  • Hardware-knapp for å toggle skjermrotering er gull verdt når man browser bilder
  • Kan fungere som live-view og full fjernkontroll av kamera vha DSLR Controller Beta

 

 

Mindre positivt

  • Den mounter ikke minnekort når jeg kobler til kamera - dvs ingen måte å få ut RAW-filer uten å ta minnekortet utav kamera (felles for alle Android-nettbrett)
  • Har opplevd å miste 3G-dekning samtidig som telefon har fungert fint når jeg var på lang kjøretur, ikke vært et problem ellers.
  • Batteriet bruker lang tid på å lade uten docking og holder ikke alltid en hel dag med mye bruk.
  • Fungerer ikke med alle USB-ladere, bare de få som gir nok strøm. :)

 

 

Tilkoblinger

Det er her tableten skinner, og USB-tilkoblingen har fungerte over forventning.

 

Den klarer å mounte en Maxtor OneTouch Mini 320GB uten ekstra strøm. Den må riktignok være formatert til FAT32.

 

Når jeg kobler til SD-kort så mounter det automatisk og gir tilgang til alle filer. SD-kort leseren fungerer også som veldig billig utvidbart minne.

 

Når jeg kobler til mitt Canon 50D så får jeg raskt browset og importert JPG-bilder, men ikke RAW-filer. Tar gjerne imot tips om det er noe som kan gjøres her.

 

Koblet til en USB-hub uten ekstra strøm og koblet videre til både trådløs mus og en USB-pen. Begge deler fungerte utmerket!

 

Skjerm

Skjermen er klar og fin med veldig bra innsynsvinkel. Auto-skjermstyrke fungerer sånn passe, men sålenge jeg har nok strøm så kjører jeg maks. Det er litt reflekser i skjermen og jeg har ikke fått testet i sollys enda. Har bestilt og venter på anti-glare skjermdeksel.

 

Batteri og lading

Usikker på hva jeg synes her. Den holder langt lengre enn en laptop og ser ikke ut til å bruke mye strøm når skjerm er slått av.

 

Men, den er veldig treig å lade med medfølgende lader, spesielt om man bruker den mens man lader. Dette løses vanligvis med å lade hver natt, og jeg tror dockingstasjonen kommer med en egen mer effektiv lader.

 

Den fungerer ikke med alle USB-ladere da mange leverer for lite strøm. Men har funnet en ekstra billader fra ebay som funker.

 

Programvare

Denne kjører fortsatt v3.1. Aner ikke når 3.2 eller ICS kommer, men Lenovo har ihvertfall sagt at de har planer om å levere ICS.

 

Denne ble nylig oppdatert med noen få fikser, deriblandt at det er mindre delay fra den starter opp til du kan låse den opp.

 

Ellers kommer tableten kommer med litt diverse Lenovo-endringer og apps - det er få av de jeg faktisk bruker.

 

De har riktignok lagt på task-killer på listen over kjørende tasks - og denne er genial!!

 

Docs to go er nyttig office-verktøy som integrerer fint med Google docs - riktignok er det litt tiltak å bytte mellom kontoer.

 

Notes mobile virker nyttig for å ta notater med stylusen - og skriftgjenkjenningen virker bra. Men, har ikke brukt denne så mye enda.

 

Av andre programmer finnes det mye bra:

  • DSLR Controller fungerer med tableten og gir deg live view og full fjernkontroll mulighet av speilrefleks kamera.
  • SketchBook Pro er gull for de som vil tegne med stylusen.
  • Opera er blitt min favoritt nettleser.
  • Files er blitt min favoritt filbrowser.
  • Zinio fungerer fint til å kjøpe og lese blader.
  • Swiftkey Tablet X fungerer bra som keyboard.
  • ADWLauncher EX er en super homescreen! (se vedlegg for mitt oppsett)
  • Quill er veldig bra notatprogram laget spesifikt for denne Thinkpad Tablet. Har flere bakgrunner, og kan eksportere til PDF, PNG eller de fleste andre programmer.
  • ezPDF Reader er veldig bra for å notere direkte på PDF-filer / fylle ut PDF-skjemaer.
  • Photoshop Touch er kommet og fungerer supert med en trykksensitiv stylus. Stylusen er gull når man skal gjøre nøyaktige selections, og trykksensitiviteten er super når man gjør dodge/burn. :)
  • MyScript Stylus fra Lenovo App Shop har jeg ikke testet selv, men skal være genial for å bruke håndskrift i etthvert program.

 

Tilbehør

Ikke så mye å velge i her - enda ihvertfall.

 

Jeg har gått for Lenovos Folio Case (uten keyboard) og er passe fornøyd. Det ser bra ut, og landskapsmodusene fungerer greit. Men, f.eks. Spotify lar seg ikke rotere slik at man bare kan bruke ene landskapsmodusen. (Tror det finnes apper for å tvinge rotering) I ene modusen er USB-tilkoblingen lite tilgjengelig - i den andre er av/på-knappen litt knotete plassert.

 

Har også testet en anti-glare-skjermbeskytter. Denne ga liten anti-glare effekt, og fikk samlet mye støv på feil siden under montering - til tross for at jeg var veldig forsiktig. Tror egentlig at skjermen er såpass solid at jeg klarer meg uten skjermbeskytter fremover. :)

 

 

Generelt

Er stort sett fornøyd. Veldig morro med tablet og jeg digger tilkoblingsmulighetene. Noen ting er riktignok fortsatt enklest med en PC, f.eks. å skrive og editere dette innlegget. :)

post-8809-0-49260200-1320444300_thumb.png

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Jeg er usikker på om jeg kommer til å kjøpe meg en tablet i år, men hvis det blir kjøp heller jeg veldig mot AT200 eller denne fra Lenovo. Prisen på 4800 for 16GB, 5200 for 32GB og 5900 for 64GB er jo absolutt riktig. En liten tusenlapp for å gå opp til 64GB lagring er jo ypperlig.

 

Lading fra USB er også bra, samt stylus og bra med tilkoplingsmuligheter etc. Liker denne tablet'en.

Lenke til kommentar

Takk for link.

 

Er litt overrasket over at flere klager på hardware-knappene. For meg fungerer de perfekt. De er tydeligvis designet for at man må trykke de ned litt sideveis inn mot skjermen - for å unngå at de skal bli trykket ned når man bærer rundt på brettet.

 

Ellers er det også rart at de anbefaler Transformer om man ønsker full USB-port. Denne blir jo dobbelt så tung med docking + at den mangler 3g - to viktige grunner til at jeg ikke valgte den.

 

Skal ellers komme tilbake med egne erfaringer over helgen en gang. :) Er ganske så fornøyd så langt...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

spennende å høre om dine erfaringer på Thinkpad. Jeg ha i min jobb veldig mye bruk for å kunne tegne opp og notere ned mål på tegningene. Og har derfor sett litt på HTC Flyer. Men jeg vil gjerne ha større skjerm, og det interesserer da men Thinkpad. På Flyer kan man lage et notat og legge ved feks et bilde ved notatet og lenke dette opp til en avtale i kalenderen. Vet du om dette går på Thinkpad? Har du noen erfaringer i forhold til notatblokka og slikt?

Lenke til kommentar

Jeg har ikke sett noen mulighet for å koble notater til kalender-avtaler.

 

Men, det finnes en rekke gode notatblokk-apper med forskjellige styrker:

  • Notes Mobile - er innebygd og har ganske bra skriftgjenkjenning (uten at jeg bruker det noe særlig). Kan importere bilder og eksportere til en rekke programmer.
  • Writepad stylus - et bra alternativ som har mulighet for "palm rejection" og eksport til pdf.
  • Quill - helt fersk app som utvikles spesielt til Thinkpad Tablet. Veldig rask og presis og funksjonalitet legges til daglig.

 

Ellers finnes det flere programmer som fungerer bra til PDF-annotation, deriblandt ezPDF Reader.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-Z9Cy2AAy

Dere som har erfaring med denne, hvordan opplever dere det å holde tablet'en over lengre tid? Jeg kunne tenkt meg denne hovedsaklig til å kunne lese fagbøker i PDF format når jeg er ute og reiser. Jeg ser at andre tablet'er er en del lettere, men jeg har ikke sett noen andre der stylus er en mulighet som er noe jeg vil kunne ha behov for.

Lenke til kommentar

Har da lekt med denne i en uke, da vi har kjøpt inn slike til jobb for og teste om det er noe vi kan bruke.

Min fine jobbe er da og lære meg alt med den så når noen spør har jeg svaret.

 

Og mine erfaringer er gode ennå.

Elsker full usb og minnekort, venter ennå på tastatur docken.

 

I bruk, er den grei, nå kan jo ikke noen nettbrett måle seg med laptop som jeg kan se det, alt er bare mere tungvindt.

F.eks orker jeg ikke skrive dette på nettbrettet det tar bare for lang tid.

 

Hadde med meg nettbrettet ut i jobb og levnet pc hjemme, bare for og ha det gjort.

 

Hva jeg bruker nettbrettet til:

 

VNC styring av server på kontoret

FTP overføring av dokumenter til server

Office dokumenter, redigering

Mail

Surfing

Levere dags-rapporter og avik via nett basert system.

 

Alt dette fungerer den kanon bra til, med untak av office dokumenter, den leser alt, men er ikke så mange redigerings muligheter for office dokumentene.

 

Litt som vi skal bruke den til:

 

Presentasjoner via HDMI med f.eks kartiskolen.no, bilder og dokumenter

Overføring av bilder fra sd kort i fra kamera og over til usb minnepenn og levering til kunde.

Fylle inn ferdig lagde rapporter i exel.

 

Og sikkert mere ettervert....

 

Mine favoritt apper i jobb bruk:

-File manager HD

-Note Everything

-AndFTP

-VNC Viewer

-Norgeskart

-Opera

-Documents to go

Tar gjerne i mot tips på andre gode apper og gjerne en bedre office app.

Finnes det noen tråd for gode apper til nettbrett?

 

 

Lenke til kommentar

Da har jeg endelig fått meg et nesten ubrukt ThinkPad nettbrett.

Jeg klarte heldigvis å la være å kjøpe Packard Bell til kr 1999 på Elkjøp, fordi jeg visste at jeg egentlig ønsket meg ThinkPad. Har iPad 1 fra før, pluss Nook Color og et 7" kinabrett.

 

Det er praktisk at med Android-telefon fra før slipper jeg å kjøpe samme app to ganger fra Market, det er bare å laste ned på nytt.

 

Si fra hvis noen finner en god nakkestøtteholder for bruk i bilen.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...