Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Vitenskap / determinisme


Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har lest noe som jeg gjerne vil høre hva andre her tenker noe om, ettersom jeg ikke er den mest filosofiske typen selv.

Det ble i en artikkel jeg leste tidligere sagt at vitenskap, ekte vitenskap, ikke er forenlig med fri vilje, og at de som tilhørte innen humanismen (med tro på fri vilje) derfor ikke har noen plass sammen med vitenskapelig forskning.

Vil gjerne høre litt forskjellige tanker rundt dette, kan man ikke bedrive vitenskap / vitenskapelig forskning og samtidig ha fri vilje? 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

I forhold til det vi vet så er universet bare atomer i bevegelse. Noen tror/mener dermed at vi ikke har fri vilje siden atomene beveger seg i system, altså at atomene ikke beveger seg tilfeldig og hvis vi klarer å finne ut av bevegelsene til alle atomer så kan vi spå fremtiden og alt som skal skje. Det som er artig er at hvis en spåmann spår så kan han se hva han skal spå i fremtiden :hmm:

 

Dette klarer vi pr. dags dato på større ting, hvis A dulter borti B så skjer C, så vi får se hva svaret blir når vi klarer det på atomskala.

Lenke til kommentar

Dog ikke elektroners eksistens eller bevegelsesmønster i atomer.

 

Slik dette er forklart ser jeg ikke at "alt" er deterministisk.

 

Ikke som vi vet og det er derfor noen mener at alt kanskje er deterministisk :)

Slik er det jo med teorier, tanker og ideèr. Det kan hende at "?" vi prøver å finne ut av det og etterhvert så bevises eller motbevises "?".

 

Det er derfor vitenskapelig filosofi er så viktig, uten spørsmål og nysgjerrighet basert på "tull" så går det ikke fremover.

Endret av SlikGårNoDagan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...