Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Den enorme matteassistansetråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hei. Har et sikkert altfor enkelt spørsmål for dere her inne, når ejg ser på hva dere driver med på de andre sidene, men uansett: Har et likningsproblem, hvor jeg føler jeg gjør alt rett, men allikevel får feil svar. Hadde vært ypperlig om noen kunne forklart jhva jeg gjør feil til meg!

Løs likningen

x-1(:2)+x+3(:4)=7

 

Skal selvfølgelig finne fellesnevner, som er 4. Videre derifra multipliserer jeg 2 & -1 med 4, x & 3 med 4 og 7 med 4. Forkorter brøken slik at jeg unngår å ha deletallene 2 og 4 i oppgaven. Videre flyttebytter jeg. Altså blir det til slutt, etter det jeg regnet:

2x-2+x+3=28

2x+x=28+2-3

3x(:3)=27(:3)

x=9

 

Fasiten sier at x=7, og jeg forstår virkelig ikke hva jeg har gjort. Kan eventuelt sende inn et bilde, for oppsettet ovenfor ser jeg er utrolig knølete..
 

Endret av snowik
Lenke til kommentar

Hei. Har et sikkert altfor enkelt spørsmål for dere her inne, når ejg ser på hva dere driver med på de andre sidene, men uansett: Har et likningsproblem, hvor jeg føler jeg gjør alt rett, men allikevel får feil svar. Hadde vært ypperlig om noen kunne forklart jhva jeg gjør feil til meg!

Løs likningen

x-1(:2)+x+3(:4)=7

 

Skal selvfølgelig finne fellesnevner, som er 4. Videre derifra multipliserer jeg 2 & -1 med 4, x & 3 med 4 og 7 med 4. Forkorter brøken slik at jeg unngår å ha deletallene 2 og 4 i oppgaven. Videre flyttebytter jeg. Altså blir det til slutt, etter det jeg regnet:

2x-2+x+3=28

2x+x=28+2-3

3x(:3)=27(:3)

x=9

 

Fasiten sier at x=7, og jeg forstår virkelig ikke hva jeg har gjort. Kan eventuelt sende inn et bilde, for oppsettet ovenfor ser jeg er utrolig knølete..

 

 

Jeg regner med du mener (x-1)/2+(x+3)/4=7? I så fall har du rett og fasiten feil. Det er enkelt å sjekke, bare sett x=9 inn i ligningen, så ser du at venstre og høyre side blir lik, mens det ikke stemmer for x=7.

Lenke til kommentar

Hei. Har et sikkert altfor enkelt spørsmål for dere her inne, når ejg ser på hva dere driver med på de andre sidene, men uansett: Har et likningsproblem, hvor jeg føler jeg gjør alt rett, men allikevel får feil svar. Hadde vært ypperlig om noen kunne forklart jhva jeg gjør feil til meg!

Løs likningen

x-1(:2)+x+3(:4)=7

 

Skal selvfølgelig finne fellesnevner, som er 4. Videre derifra multipliserer jeg 2 & -1 med 4, x & 3 med 4 og 7 med 4. Forkorter brøken slik at jeg unngår å ha deletallene 2 og 4 i oppgaven. Videre flyttebytter jeg. Altså blir det til slutt, etter det jeg regnet:

2x-2+x+3=28

2x+x=28+2-3

3x(:3)=27(:3)

x=9

 

Fasiten sier at x=7, og jeg forstår virkelig ikke hva jeg har gjort. Kan eventuelt sende inn et bilde, for oppsettet ovenfor ser jeg er utrolig knølete..

 

 

(x-1)/2 + (x+3)/4 = 7

 

x = 9

 

Fasiten har feil, eller du stiller opp stykket feil.

Lenke til kommentar

Noen som kan forklare meg hvordan man kan se forskjell på en MA og AR prosess ut fra grafer? Forstår hvordan jeg kan se forskjell ut fra et Correlogram. Da vil jo den som plutselig får en autocorrelasjon på null  være MA og den hvor autocorrelasjonen synker gradvis AR. 

 

attachicon.gifSkjermbilde 2016-11-30 kl. 17.59.43.png

Hvis du ikke trenger svaret før om en stund, så kan jeg trolig komme tilbake til deg. Har økonometrieksamen om et par uker.

Lenke til kommentar

En stund siden jeg sist jobbet med matrise. Noen som kunne ha hjulpet med med disse "oppgavene"/ nøttene

 

*Gitt en 2 x 2 matrise A, der den transporterte = A. Hvor mange lineært uavhengige egenvektorer har A?

* Hvilke reelle egenverdier kan en kvadratisk matrise B ha dersom B^2=I( identitetsmatrisen)

* Er en kvadratisk matrise med null som egenverdi invertibel
 

Lenke til kommentar

Jeg skal tegne fortegnslinjen ut fra grafen i bildevedlegget nedenfor. 

Jeg ser selvfølgelig at nullpunktene er -1 og 3, og at jeg må bruke disse og eventuelt nullpunktformelen. 

Oppgaven er noe annerledes en det jeg har jobbet med ettersom dette også er en egen oppgave delt ut av lærer. 

Men må jeg ikke finne funksjonstuttrykket til funsksjonen? a i andregradsutrykk blir jo brukt i nullpunktformelen, og denne vet jeg jo ikke. 

 

Trenger hjelp/tips! :)

 

 

post-413246-0-60371100-1480861536_thumb.png

Lenke til kommentar

Jeg skal tegne fortegnslinjen ut fra grafen i bildevedlegget nedenfor.

Jeg ser selvfølgelig at nullpunktene er -1 og 3, og at jeg må bruke disse og eventuelt nullpunktformelen.

Oppgaven er noe annerledes en det jeg har jobbet med ettersom dette også er en egen oppgave delt ut av lærer.

Men må jeg ikke finne funksjonstuttrykket til funsksjonen? a i andregradsutrykk blir jo brukt i nullpunktformelen, og denne vet jeg jo ikke.

 

Trenger hjelp/tips! :)

Nå tenker du for vanskelig. Hva skal et fortegnsskjema vise? Endret av the_last_nick_left
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...