Gå til innhold

Livsopphold - NAV - HJELP!


Duppp

Anbefalte innlegg

Hei.

 

La meg starte med situasjonen min:

 

19 år gammel, færdig med videregående, holder på med noen kurs for å ta opp noen fag for å få fullt vitnemål (fikk Ikke Vurdering i noen fag, som gjør at vitnemålet mitt ikke er verdt noe). Har bodd i tromsø, og leid leilighet med pengene jeg fikk fra stipend. Etter videregående kan jeg ikke gå på universitet eller høyskole, fordi jeg ikke har vitnemål. Får ikke lengre stipend, så for å klare meg, prøvde jeg å få tak i jobb. Etter minst 30 leverte søknader og ikke et eneste svar, ikke engang "nei, vi trenger desverre ikke flere ansatte", var jeg rimelig lei av det hele.

 

Depressjon og selvmords tanker fulgte med, og med dem kom søvn problemene. Helt umulig å få sove om natta. Så ved jule tider flyttet jeg til min far i Porsgrunn for å få litt forandring og kanskje prøve et nytt jobb marked. Tromsø har jo mange studenter og er en liten plass med få jobber. Siden nyttår har jeg søkt på 11 jobber i Porsgrunn og omegn og har fortsatt ikke fått noe svar fra noen. Nå har jeg jo fått folk til å se gjennom søknaden og gjort endringer, jeg endrer søknaden til hver jobb jeg søker på osv. Så nå har jeg gitt opp håp om jobb.

 

Gikk til NAV for å se om det var mulig å få noe støtte fra dem. Mannen jeg snakket med dær sa jeg kunne søke om "Livsopphold", men da måtte jeg ta med meg skjemaet, fylle det ut, og komme tilbake med det og konto utskrifter fra de to siste måneder fra alle konti.

Ringte Sparebank Nord-Norge, og fikk forklart at dette gjorde jeg på nettbanken. Skrev ut hele nettbanken og dro tilbake til NAV.

Nå sier dama i skranken at jeg ikke har konto utskrift fra Januar 2011. Jeg dro hjem igjen, ringte banken og de sa at disse papirene fins ikke. Banken har ikke lagret utskrift fra 2011 ennda, men sa at jeg kanskje kunne ta noen screen shots av det hele. Gjorde det, men det eneste som jeg ikke allerede har tatt med til NAV, er jo konto bevegelsene mine. De viser helt frem til i dag. Men hær står det ingenting om hvor mye jeg har på kontoene, og NAV har da vell ingenting med å se hva jeg bruker pengene mine på?

 

Er nå så lei av alle de grettne folka som jobber i disse offentlige tjenestene, både banken og NAV, og statens veivesen (har ingenting md saken å gjøre) at jeg vil spy. Hva gjør jeg? Virker for meg som om NAV ikke egentlig har lyst til å hjelpe folk. De er ikke dårlig på jobben sin, de er egentlig jævla gode på jobben sin, fordi de tyner folks tolmodighet så mye at folk bare gir opp å få hjelp, og dermed sparer staten penger.

 

Noen som har noen tanker rundt saken, eller noen råd å komme med?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du vært registrert arbeidsledig en periode (det var to måneder da jeg benyttet meg av dette for 6-7 år siden) har du krav på visse tiltak. Akkurat hvordan det fungerer nå til dags er jeg ikke sikker på, men jeg fikk arbeidspraksis veldig enkelt. Du blir ikke rik, men det er en million ganger bedre enn å ligge hjemme og stirre i taket.

Lenke til kommentar

Så lenge du bare er registrert arbeidsledig og ikke mottar noen stønad trenger du ikke levere kort.

For min del betød arbeidspraksis at jeg fant meg et sted jeg hadde lyst til å jobbe og spurte dem om de hadde plass til en på praksis. Det hadde de, og etter et møte med saksbehandler var alt i orden. Da har du noe å gjøre en stund, og Nav betaler lønna di. Du får ikke godt betalt, men om det kniper får du resten som sosialstønad. Fordelen er at du med litt flaks får jobbe med noe du virkelig er interessert i, det kan til og med gi deg en fot innafor.

Hør med ditt lokale kontor.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Ja, det skal jeg gjøre. Hørtes jo ganske greit ut, jeg trenger bare litt penger så jeg får råd til å overleve. Jobber gjerne med hva som helst, for å være ærlig. Er jo faen ikke kvalifisert til å bære stein engang etter VGS. Er det rart selvmords raten er høy i dette landet, er jo umulig å leve hær...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...