Gå til innhold

Nødvendig å starte en virksomhet/et firma?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

 

En venn og jeg er på gang med å utvikle diverse applikasjoner og nettsider, i første omgang så lager vi disse mest for læringens skyld, men vi kommer til å gjøre noen av disse abonnentbasert og sette en engangssum på andre.

 

 

Vi ser derimot ikke for oss at dette vil bringe inn store inntekter, men det vi lurer på er om vi er nødt til å registrere oss noe sted, eller om det går greit å bare få inntektene rett inn på konto, og så skrive det inn som en ekstra inntekt på selvangivelsen?

 

 

- T

 

Endret av Tassenmedo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som privatperson har du lov å selge hobbybasserte tjenester uten å måtte beskatte. Det finnes noen beløpsgrenser per salgsordre/per kunde og andre beløpsgrenser for samlet salg. Salg til bedrifter blir nok mer komplisert for da ber dem gjerne om ditt foretaksnummer, alternativt så må dem betale dette ut som lønn og da må den trekke forskuddsskatt for deg samt opprette deg som ansatt i firmaet.

 

Dersom beløpene overskrider de skattefrie minstesatsene, så har Skatteetaten et "forenklet skjema for prosjektjobber" (dere gjør jo en jobb for dem som bestiller denne tjenesten fra dere).

 

Ønsker dere å få fradrag for utviklingskostnader og løpende kostnader med denne virksomheten så kan du etablere et enkeltmannsforetak i Brønnøysundregistret. Det er gratis. Regnskapet kan du gjerne føre i Excell (maks 300 bilag), før summene føres over til Skatteetatens næringsbilag for selvangivelsen. Skatteetaten holder ofte gratise kurs for bedrifter under oppstart. Det kjekke er at dere kan drive flere år med underskudd og så få dette ført som fradrag i annet lønnet arbeid >> Mer penger tilbake på skatten :-)

 

OBS: Om du holder omsettningen lav (under 50.000,- per 12-mnd), så slipper du helt unna det med medverdiavgift. Det vil forenkle hverdagen betraktelig i en oppstartsfase.

 

Dersom dette helt klart er en hobbyvirksomhet hvor målet ikke er å tjene penger, så vil det ikke oppstå noen skatteplikt. Du bør da orientere Skatteetaten om dette (post 5.0), og samtidig ta vare på alle bilag for innbetalinger og kostnader (i tilfelle Skatteetaten ber om bevis på at dette ikke er en lønnsom næringsdrift).

 

PS: Det har ingen hensikt å ta alle utviklingskostnadene på egen kappe (som hobbyvirksomhet), for så å begynne å skatte senere (dersom det går bra). En smartere måte er å føre alle oppstartskostnadene til fradrag som næring, og så heller vente til Skatteetaten pålegger deg å slutte å føre opp dette. Etter 4-5 år med underskudd så er det ingen tvil om at dette ikke er en næringsvirksomhet som er egnet til å gå med overskudd. Da kan du fritt drive det videre som en hobbyvirksomhet uten innblanding fra Skattemyndighetene. Pengene du har fått tilbake på skatten kan du beholde. Det er helt lovlig å være en dårlig forrettningsdrivende som ikke evner å skape overskudd i egen bedrift :-)

Endret av Professor Balthazar
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Professor Balthazar anbefaler i siste avsnitt misbruk av skattesystemet for å finansiere hobbyer. Dette vil kunne føre til tilleggsskatt hvis det blir oppdaget. Skatteetaten "pålegger deg ikke å slutte". Skatteetaten fraviker bare selvangivelsen din, og viser til at du burde ha forstått at dette ikke var fradragsberettiget. 

 

Fremgangsmåten Skatteetaten anbefaler (nettopp for å unngå dette) er beskrevet her. I korte trekk fyller du ut skjemaet RF-1298 Oppstart av virksomhet for hvert inntektsår du har inntekter/kostnader til virksomheten. Dette sender du så inn sammen med din første næringsoppgave (når det er klart at aktiviteten er virksomhet), og så blir ligningen din endret. 

 

Det finnes ingen faste beløpsgrenser for grensen mellom hobby og næringsvirksomhet, med unntak av hagehobbyer (det finnes noen for arbeidsinntekt, men de gjelder ikke når grensen for hobbyvirksomhet er overskredet). Generelt sett går grensen mellom hobby og virksomhet ved overskudd. Hvis inntekten fra virksomheten over tid både overstiger utgiftene og gir en rimelig avkastning for arbeidsinnsatsen vil det være snakk om hobbyvirksomhet. 

Lenke til kommentar

Nei jeg oppfordrer ikke noen til å jukse. Svaret jeg fikk fra mitt lokale ligningskontor var at dersom jeg har til hensikt å annonsere en vare eller tjeneste og dersom hensikten er å kunne tjene penger på dette (på sikt), ja da er det næringsvirksomhet. Om dette reelt sett blir å gå med overskudd eller ikke vet man ikke før etter en stund (noen år). Mitt poeng er at det vil være smart å få med seg utgiftsføringen for kostnadene som denne næringsvirksomheten måtte pådra seg i oppstartsfasen. Det er helt lovlig det. Viser det seg at det ikke går som forventet, ja da bør en jo endre det til en hobbyvirksomhet. Jeg tenker at alt for mange gjør det motsatt og derveg går glipp av skattereduksjonene dem rettmessig har krav på.

Lenke til kommentar

Takk for bra svar!

 

Så hvis jeg har forstått det riktig så er disse tre de mest aktuelle formene:

  • Hobbyfirma, dersom vi ikke har mål om å gå i overskudd/ser at vi "aldri" kommer til å gå i overskudd, trenger ikke å registrere seg noe sted, men bær orientere Skatteetaten om «firmaet» vårt.
  • Enkeltmannsforetak, dersom man ikke driver med videresalg, er flere enn 5 personer eller selger for mer enn 50 000,-. Må registrere seg i Brønnøysundregisteret, men dette er gratis.
  • Enkeltmannsforetak + registrere seg i MVA-registeret, dersom man går over 50 000,-, registreringen i MVA-registeret koster penger

 

Og så lenge man ikke er MVA-registrert trenger man ikke bilagsføre alle utgifter/inntekter, men bare skrive ned generelle poster over utgifter og inntekter?

 

Selv om vi nå i starten gjør det mest for læringens skyld, så er jo det langsiktige målet å begynne å tjene penger. Så da går vi vel under enkeltmannsforetak. Ser at Skatteetaten holder et kurs i Trondheim rett over sommeren, så det passer for så vidt bra.

 

Er det noen grense på hvor langt tilbake i tid før man oppretter enkeltmannsforetaket man kan føre opp utgifter? Altså er det mulig å føre opp kjøp av ny PC som ble gjort for 5-6 måneder siden dersom jeg oppretter et enkeltmannsforetaket nå?

Lenke til kommentar

Hvorvidt det koster noe å stå oppført i MVA-registret vet jeg ikke, men har forstått at det medfører mye mer papirarbeid og mange flere regler å sette seg inn i (alternativt at man leier inn en regnskapsfører for dette).

 

Å ta vare på alle bilag vil være lurt uansett hvordan dere velger å etablere dere. Skatteetatens kurs er flotte og lærerike, men ikke regn med at du får vite om smutthull og alle dine krav på slike kurs. På en måte så blir dem din motpart dersom du velger/ønsker å utnytte muligheter som er lovlige men som ligger i gråsonen.

 

Jeg registrerte mitt enkeltmannsforetak i oktober med gyldighet fra 1.1. og da tok jeg med en større investering som ble gjort i februar. Det ble akseptert av ligningskontoret. Dersom PC'en er egnet for privatbruk ut over næringsvirksom bruk så bør du sikkert fordele kostnadene mellom næring og nytelse på en eller annen måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...