Gå til innhold

Drive med underskudd hvor mange år er det tillatt / lov?


Anbefalte innlegg

På grunn av helseproblemer som har eskalert gradvis over de siste årene har omsetningen gått ned. Naturlig nok har jeg har også kuttet ned på utgifter, hvertfall de jeg kan.

 

Jeg tror det er 3 året nå at det går i minus (resultat næring).

 

Hovedinntekt er AAP.

 

Er dette ok eller går det en grense et sted?

 

Ser ut til at årets inntekter i næring er ca. 12.000 og utgiftene nærmere 45.000.-

 

Jeg håper dette er ok?

 

Eller hva er evt. alternativet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alternativet er å avvikle driften av virksomheten.

 

Det er lov å gå med underskudd så lenge man har positiv balanse (altså at du kan gjøre opp for deg).

Med positiv balanse mener du vel ikke resultat så klart da underskudd er jo negativt resultat (-). Du mener at man ikke skal drive på kreditorenes regning? At man betaler regningene? Det gjør jeg i såfall.

Lenke til kommentar

Det er ingen generell regel for alle selskapsformer om hvor lenge man har lov til å drive med skattemessig/regnskapsmessig underskudd.

 

I et aksjeselskap (og andre selskaper med begrenset ansvar) har man regler om dette (implisitt bl.a. i kravet om forsvarlig egenkapital), og her kan det også komme på tale å gjøre gjeldende ansvar mot styremedlemmer som driver på kreditorenes regning (ved å unnlate å begjære oppbud). Årsaken er nettopp det begrensede ansvaret: fordi eierne ikke risikerer å tape noe mer enn aksjekapitalen vil kreditorene måtte ta tapet, og da må man ha regler som sikrer at dette tapet ikke blir stort.

 

I et enkeltpersonforetak får ikke denne begrunnelsen samme effekt. Kreditorene kan alltid gå på deg som innehaver. Derfor spiller det mindre rolle om næringsvirksomheten din har en positiv balanse eller ikke, så lenge du betaler regninger når de forfaller.

 

Skatteetaten kan imidlertid anse virksomheten som opphørt hvis aktiviteten din og inntektene dine blir så lave at du faller utenfor skattelovgivningens virksomhetsbegrep. Du vil da ikke få fradrag for underskuddet i andre inntekter.

 

Merk også at underskuddsvirksomhet blir dobbelt ulønnsom på AAP, da man skal føre brutto antall arbeidede timer på meldekortet uavhengig av inntektenes størrelse.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er ingen generell regel for alle selskapsformer om hvor lenge man har lov til å drive med skattemessig/regnskapsmessig underskudd.

 

I et aksjeselskap (og andre selskaper med begrenset ansvar) har man regler om dette (implisitt bl.a. i kravet om forsvarlig egenkapital), og her kan det også komme på tale å gjøre gjeldende ansvar mot styremedlemmer som driver på kreditorenes regning (ved å unnlate å begjære oppbud). Årsaken er nettopp det begrensede ansvaret: fordi eierne ikke risikerer å tape noe mer enn aksjekapitalen vil kreditorene måtte ta tapet, og da må man ha regler som sikrer at dette tapet ikke blir stort.

 

I et enkeltpersonforetak får ikke denne begrunnelsen samme effekt. Kreditorene kan alltid gå på deg som innehaver. Derfor spiller det mindre rolle om næringsvirksomheten din har en positiv balanse eller ikke, så lenge du betaler regninger når de forfaller.

 

Skatteetaten kan imidlertid anse virksomheten som opphørt hvis aktiviteten din og inntektene dine blir så lave at du faller utenfor skattelovgivningens virksomhetsbegrep. Du vil da ikke få fradrag for underskuddet i andre inntekter.

 

Merk også at underskuddsvirksomhet blir dobbelt ulønnsom på AAP, da man skal føre brutto antall arbeidede timer på meldekortet uavhengig av inntektenes størrelse.

Hvor lavt i inntekt ? " inntektene dine blir så lave at du faller utenfor skattelovgivningens virksomhetsbegrep. Du vil da ikke få fradrag for underskuddet i andre inntekter."

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke ta styrt avvikling da?

Hva innebærer styrt avikling?

 

Ville det la seg gjøre å avikle nå i 2015 og i aviklingsprosessen ta med regnskapet fra 2015 på SA for 2014?

Det er her snakk om en omsetning i 2015 på ca. 13000 og noen utgifter så antagelig underskudd totalt sett.

 

Er det mulig? Det går mot avikling det er sikkert. Må forsøke å tenke på hva som gavner meg selv og er lovlig da sliter med helseutfordringer av markant art.

OBS! Mitt ENK er ikke mva pliktig lenger. 

Endret av infoerbra
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...