Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei :)

 

Jeg har et enkeltmannsforetak (frilanser) og holder på med regnskapet mitt. Jeg får mye av det jeg tjener gjennom PayPal, og lurer på en ting angående det: PayPal tar en avgift for hver sum jeg mottar fra klienter.

 

La oss si at jeg får 100 USD: Brutto er 100 USD, Avgift er 10 USD og Netto er 90 USD.

 

Skal jeg føre opp BRUTTO-summen i regnskapet og føre opp AVGIFT-summen på egen konto? I så fall, hvilken konto? Jeg regner med at NETTO-summen ikke skal føres opp? Eller tar jeg helt feil?

 

Og så har jeg et annet spørsmål. For regnskapsåret 2013 manglet jeg en innbetaling fra en kunde. Regnskapsføreren førte dette opp på egen post. Men i 2014 mottok jeg betalingen. Hva skal jeg da gjøre?

 

På forhånd takk! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reelt så har du jo bare mottatt USD90 (eller den norske verdien av det). Det er det du skal føre inn i regnskapet. Dersom du velger å føre USD100 som inntekt og USD10 som kostnad så blir summen det samme, men du ender opp med dobbelt så mange bilagslinjer. Siden begge disse beløpene kommer på samme fysiske bilag så ville jeg ha ført USD90 som ett bilag.

 

For bilaget som ble inntektsført på 2013 men ikke mottatt før 2014 så trenger du ikke gjøre noe (inntekten er jo allerede ført). Du kan se på dette som en gjeld til deg som nå har blitt betalt. Regner med det ble ført som en utestående fordring.

Endret av Professor Balthazar
Lenke til kommentar

Du skal føre brutto mottatt beløp (100 USD) som kredit på leverandørgjeld/salgsinntekt, avgiftsbeløpet (10 USD) som debet på 7770 Bank- og kortgebyrer, og restbeløpet (90 USD) som debet på PayPalkontoen i regnskapet ditt.

 

Bokføring slik Professor Balthazar beskriver (nettoføring uten kostnadsspesifikasjon) vil være i strid med bokføringsprinsipp #3 og #4, realitets- og nøyaktighetsprinsippet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...