Gå til innhold

Er det mulig å drive næring uten selskap?


Anbefalte innlegg

Jeg lurer på å utvikle noen apper, kanskje blir det bare en hobbyinntekt, kanskje blir det noe som selger godt. Kostnadene man evt. kunne trekke fra på skatten er så små (et par tusenlapper i året) at det, i alle fall slik jeg ser det, ikke vil være verdt bryet med å sende inn alle papirene for å ha et ENK.

 

Er det mulig å bare føre opp inntektene fra appsalget på selvangivelsen uten å starte ENK, eller er det en absolutt grense ved 50.000 og går det over det så er det umulig (ulovlig?) å drive uten å starte selskap?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Registrering av et enkeltpersonforetak gjøres i to typetilfeller: 

1) Når du har en plikt til å registrere foretaket fordi du skal registreres i et statlig register (mest typisk i Merverdiavgiftsregisteret fordi du er mva-pliktig, eller i Foretaksregisteret fordi du driver handel i form av videresalg av varer)

2) Fordi kundene dine forventer at en seriøs aktør er registrert. 

 

Som næringsdrivende (uregistrert eller registrert) må du imidlertid føre regnskap. Så lenge du ikke har omsetning på over 50k kan du sende forenklet selvangivelse for næringsdrivende (da fører du bare driftsinntekter og utgifter i selvangivelsen, du slipper å sende inn næringsoppgave). 

 

Bikker du avgiftspliktig omsetning over 50k må du registrere deg, fordi da skal du inn i MVA-registeret. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fantastisk bra. 

 

Jeg har stålkontroll på inntekter og utgifter - jeg godtar aldri avvik i et regnskap uansett om det bare er vekslepenger det dreier seg om - og å føre et miniregnskap i Excel er enkelt, jeg tror det går greit når man har få bilag.

 

Hvis man selger apper så er hele verden markedet, og da man ikke skal momse på "eksport", er det da slik at man slipper å registrere seg i MVA-registeret selv om det virkelig slår an og blir mer enn en hobby?

Lenke til kommentar

Selv om du selger til utlandet betyr det ikke at du slipper mva-registrering.

 

Grunnen til dette er fordi varene du selger er innenfor mva-loven. Du skal likevel ikke beregne mva på salg som går til utlandet. Det vil si; det som avgjør mva eller ikke mva er hvor tjenesten din blir "konsumert". Med andre ord vil dette si at for eksempel salg mot amerikanske kunder skal du ikke beregne mva på.

 

Men du må likevel registrere deg i mva registeret. Fordi dersom du plutselig selger til norske kunder så skal du betale mva!

 

Det er faktisk en veldig stor fordel fordi du slipper å betale mva på mesteparten av omsetningen din, men du får likevel fradrag for inngående mva. Det vil si, du får mva igjen på alt du kjøper i Norge som er driftsrelatert (minus det som du ellers ikke ville fått fradrag for som mat etc.)

 

Andre yrker som har lignende fordeler er taxi-sjåfører.

Dette er fordi en taxisjåfør betaler 8% mva på all sin omsetning, men får for eksempel 25% fradrag når han kjøper selve taxien.

Endret av Strato
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Du bør nok sette deg inn i merverdiavgiftsregelverket. Eksport av apps er avgiftspliktig salg av elektroniske tjenester, men merverdiavgift skal beregnes med 0 %, jfr. mval. § 6-22. Som Strato skriver får dette den betydning at du får fradrag for inngående merverdiavgift, og du blir pliktig til å beregne utgående avgift til kunder som er hjemmehørende innenfor riket. 

 

Du vil også kunne bli avgifts-/registreringspliktig i de landene du selger apps til, avhengig av avgiftsreglene i disse landene (for Norges del, se mval. § 2-1 tredje ledd og § 3-30 fjerde og femte ledd). 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...