Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

@strato. Jeg vet Infotjenester selger regnskapsrådgivning over telefon og epost, uten at man har de som offisiell regnskapsfører. Jeg vet ikke om de opererer i en slags gråsone, men hvis de ikke gjør det, så må vel det være en måte å bistå folk med regnskap som frilanser?

 

Enten over telefon, epost, Skype eller enda bedre Team Viewer.

Endret av Forte
Lenke til kommentar

Som hovedregel, nei. Dette følger av regnskapsførerloven § 1 første ledd: 

 

 

 

Enhver som i næring påtar seg å føre regnskap for andre, jf. § 2 første ledd, skal være autorisert av Finanstilsynet i samsvar med denne lov.

 

"I næring" betyr i praksis alle samarbeidsforhold som ikke innebærer at den som fører regnskapet er ansatt hos den hvis regnskap skal føres, jfr. Ot.prp.nr.51 (1992-1993) s. 15. Hva regnskapsføring er følger av § 2 første ledd: 

 

 

 

Som regnskapsføring etter denne lov regnes utføring av oppdragsgivers plikter etter regnskaps- og bokføringslovgivningen og utarbeidelse av oppgaver og opplysninger for oppdragsgiver som denne skal gi i henhold til lov eller forskrift.

 

Infotjenester opererer i en litt annen sone - de selger råd om hvordan man fører regnskap selv. Dette er ikke regnskapsføring, men det er ingen hard grense mellom rådgivning og regnskapsføring. Jo mer detaljerte og konkrete råd, desto nærmere kommer man at det i realiteten er du som utarbeider oppgavene som den oppgavepliktige skal gi. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Bra innlegg, krikkert. 

 

Som medarbeider i et selskap kan man føre regnskap, men vet du om man er nødt til få lønnsutbetalingen direkte fra selskapet eller om de som er innleid fra et vikarbyrå også har rett til å føre regnskap? 

Lenke til kommentar

Hadde jeg vært TS hadde jeg ikke våget å føre regnskap til en bedrift,mot betaling, uten autorisasjon. Ihvertfall ikke om jeg var alene om det og hadde 100% ansvar.

 

Regnskap er mye mer komplisert enn folk skal ha det til. Dersom man sitter alene om en slik jobb uten erfaring vil det være lett å finne "kreative" løsninger på ting som man ikke helt kan. Da kan det fort bli svært alvorlig.

 

Så kan du si: Ja men jeg VET at jeg er 100% trygg og kan regnskap ut og in... bla bla bla.

 

Dersom dette var sant hadde du i det minste vært autorisert allerede.

 

I tillegg må det sies at INGEN kan alt om regnskap. Selv autoriserte må rådføre seg og ty til lovverket hele tiden. Man blir flinkere hele tiden, ja... men så er dette en bransje hvor det også skjer nye ting hele tiden. Bare se på autorisertes minimumskrav til kurs hvert år for eksempel...

Lenke til kommentar

Henvisningene i Ot.prp.nr.51 (1992-1993) s. 15 går kun på at det skal foreligge et ansettelsesforhold. Jeg vil anta at innleie fra vikarbyrå vil være likestilt med midlertidig ansettelse (innleie ble først lovlig i 2001 og er naturlig nok da ikke kommentert), men her kan man fort komme inn i en gråsone. 

 

I tvilstilfeller vil nok Finanstilsynet legge vekt på de klassiske "frilans/næring"-kriteriene - hvis arbeidstaker har så stor selvstendighet i utføringen av oppdraget at det ligner mest på et næringsforhold, f.eks. fordi arbeidsgiver ikke har noen forutsetninger for å overprøve arbeidet, vil det tale for næring. Et annet moment er hvilke oppgaver arbeidstakeren utfører - "full pakke" eller bare deler av regnskapsføringen? Har arbeidstakeren regnskapsførerkvalifikasjoner (er dette et forsøk på å omgå kravet om autorisasjon og etterutdanning)? 

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg kjenner en kvinne som arbeidet med regnskap i om lag 40 år. Hun er selvlært og var først ansatt i et fiskematselskap, som var morselskap, men etter hvert begynte hun å føre for datterselskapene også.

 

Det var mest småprat, men jeg spurte da om det var noe gråsoner der, iom. at ansettelsesforholdet faktisk var i morselskapet, men ifølge henne var det en ikkesak, hadde ikke ofret det en tanke.

 

Hvis noen kan være innleid via vikarbyrå, så kan de i praksis jobbe 40% hos en kunde, 30% hos en annen og 40% hos den siste, og på det viset ikke behøve autorisasjon (?)

 

@TS. Dette visst du kanskje, men det store flertallet av de som jobber med regnskap i Norge er ikke autoriserte regnskapsførere. Selv i regnskapabyråene er det vanlig å ha en autorisert som har to ikkeautoriserte som jobber for seg (disse har typisk en kort utdanning fra Treider, på et halvår/år, eller så er de selvlærte).

 

Hun jeg kjenner som jobbet med dette sa at hun kunne fått en lærenem fersking til å bli operasjonell på under en uke. Bilagene var stort sett de samme året rundt, og man kunne søke i arkivet og se hvordan det hadde blitt ført før. Iblant måtte de spørre om hjelp.

Endret av Forte
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Håper denne tråen kan tas opp igjen. 

 

Jeg hadde authorizasjon under gammle regelverket og mistet den men jeg var langvarig syk.  Jeg har ikke lyst å bruke 3 år for å få den igjen.  Har derfor etter samtale og godkjenning av finanstilsynet, inngått avtale med ei som driver eget regnskapsfirma.  Jeg finner mine kunder, de skriver kontrakt med henne, hun fakturerer de, jeg fakturerer henne.  Jeg er veldig fornøyd med avtalen.  MEN ingen NARF eller finanstilsynet kunne gi meg klart svar på hvordan jeg kan markesføre meg??  Title jeg kan bruke??  Noe forslag her??  Frilans Renskapsfører....??  med info om at det er under paraply av XX Regnskapsfirma??  Haster litt å komme i gang...håper på noe lure svar !! :)

Lenke til kommentar

Håper denne tråen kan tas opp igjen.

 

Jeg hadde authorizasjon under gammle regelverket og mistet den men jeg var langvarig syk. Jeg har ikke lyst å bruke 3 år for å få den igjen. Har derfor etter samtale og godkjenning av finanstilsynet, inngått avtale med ei som driver eget regnskapsfirma. Jeg finner mine kunder, de skriver kontrakt med henne, hun fakturerer de, jeg fakturerer henne. Jeg er veldig fornøyd med avtalen. MEN ingen NARF eller finanstilsynet kunne gi meg klart svar på hvordan jeg kan markesføre meg?? Title jeg kan bruke?? Noe forslag her?? Frilans Renskapsfører....?? med info om at det er under paraply av XX Regnskapsfirma?? Haster litt å komme i gang...håper på noe lure svar !! :)

Du kan jo fint kalle deg regnskapsfører.

Lenke til kommentar

Den ordningen hadde jeg ALDRI gått med på. Bl.a. pga plikten til å utføre oppdragskontroll mm for de "ansatte" og risikoen for min bevilling for noen andre. Til nød kunne jeg gått med på å være daglig leder i et regnskaps AS (og selv da skulle jeg ha kjent vedkommende person veldig godt) og tatt godt betalt for de dagene i mnd når jeg var ute og kontrollerte arbeidet (fordi jeg da kunne sagt opp umiddelbart dersom selskapseier hadde kludret det til og ikke ville følge mine instrukser). 

 

Og la noen føre under eget merkenavn og regning men for min risiko, aldri.

 

Så - dersom du stifter et AS, og hun går inn som daglig leder i feks 5% stilling og bare driver med dokumentsjon/kontroll en dag eller to i mnd, så kan du markedsføre firmaet i det navnet du vil og drive i eget navn og regning fordi AS'et blir autorisert regnskapsførerselskap så lenge daglig leder er autorisiert. Men det må være reellt ansettelsesforhold, og daglig leder må ha kontroll på oppdragsløsningen. Alle avtaler etc er i ditt firma's navn, og om 3 år når du selv får autorisasjon, blir du daglig leder selv. 

Lenke til kommentar

Jeg hadde authorizasjon under gammle regelverket og mistet den men jeg var langvarig syk.  Jeg har ikke lyst å bruke 3 år for å få den igjen.  Har derfor etter samtale og godkjenning av finanstilsynet, inngått avtale med ei som driver eget regnskapsfirma.  Jeg finner mine kunder, de skriver kontrakt med henne, hun fakturerer de, jeg fakturerer henne.  Jeg er veldig fornøyd med avtalen.  MEN ingen NARF eller finanstilsynet kunne gi meg klart svar på hvordan jeg kan markesføre meg??  Title jeg kan bruke??  Noe forslag her??  Frilans Renskapsfører....??  med info om at det er under paraply av XX Regnskapsfirma??  Haster litt å komme i gang...håper på noe lure svar !! :)

Selve tittelen "regnskapsfører" er ikke beskyttet, så vidt jeg kan se, kun "autorisert regnskapsfører".  

 

Fra et juridisk perspektiv er dette ingen god ordning. Ingen som innehar et yrke som forutsetter autorisasjon bør "låne ut" autorisasjonen på denne måten uten å sikre den kontrollen som ligger i et ordinært ansettelsesforhold.

 

De fleste autorisasjonsbelagte profesjoner har forbud mot eller sterke innskrenkninger i adgangen til å sette ut leveranse av den autorisasjonsbelagte ytelsen til underleverandører og særlig underleverandører som ikke er autorisert selv (advokater i domstolloven § 231, helsepersonell i helsepersonelloven § 5, revisorer i revisorloven § 4-3 m.fl.), og regnskapsførerloven § 6 annet ledd må antagelig forstås på samme måte.

 

Du bør gå frem på den måten Taxman beskriver. Men daglig leder må ha reell kontroll - det finnes flere eksempler fra Klagenemnda de siste årene hvor nemnda og Finanstilsynet anser det som brudd på regelverket hvis oppdragsansvarlig/daglig leder ikke gjennomfører kvalitetskontroll av uautoriserte medarbeideres arbeid.

 

Jeg regner med at dette er fordi konsern er pålagt revisjon?

Nei, det er mer nærliggende å se det som en utvidelse av egenutførelsesretten. Når hvert enkelt selskap i konsernet kan gjøre det selv bør konsernet som sådan også kunne gjøre det for alle selskapene gjennom ett enkelt administrasjonsselskap eller lignende, uten at dette selskapet må ha autorisasjon som regnskapsførerforetak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det fremgår tydeligere i selve forskriften, se regnskapsførerforskriften § 5-1:

 

§ 5-1.Konsern og samarbeidende foretak

I konsernforhold kan regnskapsføring for øvrige konsernselskap utøves av ett av konsernselskapene uavhengig av bestemmelsen i regnskapsførerloven § 1 første ledd. Tilsvarende gjelder foretak hvor eierforholdene er av vesentlig samme karakter som et konsernforhold.

 

Bestemmelsen i første ledd får tilsvarende anvendelse for samarbeidende foretak hvor felles regnskapsføring fremstår som en naturlig del av samarbeidet. Ved vurderingen skal det legges vekt på samarbeidets varighet, karakter og omfang. Regnskapsføringen må utgjøre en mindre del av samarbeidet.

Annet ledd tar sikte på regnskapsførsel for f.eks. advokater i kontorfellesskap, hvor man har ett AS som står for husleie, kontorlokaler, fellestjenester, osv, mens alle advokatene har hvert sitt ENK/AS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...