Gå til innhold

Har enkeltmannsforetak. Stifte AS som skal "kjøpe" ENK.


Anbefalte innlegg

Heisann.

 

Jeg har i dag mitt eget enkeltmannsforetak som jeg nå vurderer å gjøre om til AS.

 

I den forbindelse har jeg lest litt rundt omkring. Denne feks; http://foretakshjelp.no/artikler/omdanning_enk_as/

 

Og kommet frem til at jeg driver i et omfang som kan svare seg å lage et nytt AS fra scratch (det vil si, jeg omdanner ikke ENK til AS, men kjøper ut alt i ENK med nytt AS).

 

Her er oversikt per i dag på hvordan ENK ligger an finansielt;

 

Sum eiendeler: 133.000

Omløpsmidler: 133.000

 - Varelager: 60.000

- Kundefordringer: 1000

- Kontanter: 2000
- Bankinnskudd: 70000

 

Egenkapital og Gjeld: 133.000

Egenkapital: 115.000

 - Innskutt EK: 50.000
- Annen EK (opptjent res): 10.000

- Udis resultat: 55.000

Gjeld: 18.000
- Mva: 18.000

 

 

Er det da slik at om AS skal kjøpe ut alt dette, så kan det da for eksempel bare betale mitt ENK kostpris for varelageret (evt noe over)? Samtidig som jeg avslutter ENK med da et resultat på 55.000.

 

På forhånd takk til de som tar seg tid til å svare! :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
  • 2 uker senere...

Hvis du skal gjøre en omdanning bør du nesten ha både en regnskapsfører, og en revisor involvert.

Så hvis du allerede har det så la dem gjøre jobben, og betal dem for det. Noe som nok koster en god del.

 

Et alternativ som du ikke har oppgitt at du vurderer, men som kan være en mulighet er å bare etablere en ny virksomhet med aksjekapital på 30 000 som gjør det samme som ditt nåværende selskap. Mao. du gjør ikke en omdanning, men en nyetablering. Nå kan du nok unngå både revisor og regnskapsfører hvis du ikke ønsker å bruke penger på denslags.

 

Det nye selskapet ditt overtar de oppgavene som ditt gamle enkeltmannsforetak gjorde. ASet kjøper varelageret ditt til kostpris etterhvert som behovet oppstår. Du tar ut innskutt kapital (det er skattefritt) etterhvert som den blir frigitt, og betaler ut gjelden i enkeltmannsforetaket.

 

Du har nå 2 selskap slik at sjonglere med kostnadene som ville tilfalle ASet, og skrive dem på enkeltmannsforetaket slik at mest mulig av skattepliktig overskudd fra enkeltmannsforetaket blir spist opp iløpet av året.

 

Jeg tror dette alt i alt er en enklere og billigere løsning enn en omdanning.

Lenke til kommentar

Hei. Tusen takk for svar!

 

Om det ikke kom klart frem; Det er absolutt nyetablering jeg ser etter.

 

Jeg tenker at om jeg starter opp selskapet med 30.000 i aksjekapital og samtidig skyter inn 50.000 av egne midler.

 

Så kjøper da AS hele varelageret til kostpris (som er samme verdi som VL) da får AS et varelager på 60.000 og et bankinnskudd på 20.000.

 

Samtidig som da ENK trinnvis trappes ned med 0 salg fra og med overdragelse av VL, og AS tar over.

 

ENK vil da avsluttes med resultat på 55.000.

 

Når AS kjøper VL må dette faktureres noe ala dette på ENK?

- Salgsinntekt 60.000

- Skyldig mva 15.000 (25% mva på VL)

- Kundefordringer til AS 75.000

 

Og følgende endring i regnskapet:

Kredit 60.000 konto 1460 Innkjøpe varer for videresalg (reduksjon i VL)

Debet 4300 60.000 inkjøp varer for videresalg

 

Da er VL 0 i ENK, samtidig som resultatet blir riktig der 60.000 er flyttet fra VL til salg.

 

All gjeld må vel beholdes i ENK og avsluttes der om jeg ikke tar feil?

Lenke til kommentar

Hei. Tusen takk for svar!

 

Om det ikke kom klart frem; Det er absolutt nyetablering jeg ser etter.

 

Jeg tenker at om jeg starter opp selskapet med 30.000 i aksjekapital og samtidig skyter inn 50.000 av egne midler.

 

Så kjøper da AS hele varelageret til kostpris (som er samme verdi som VL) da får AS et varelager på 60.000 og et bankinnskudd på 20.000.

 

Samtidig som da ENK trinnvis trappes ned med 0 salg fra og med overdragelse av VL, og AS tar over.

 

ENK vil da avsluttes med resultat på 55.000.

 

Når AS kjøper VL må dette faktureres noe ala dette på ENK?

- Salgsinntekt 60.000

- Skyldig mva 15.000 (25% mva på VL)

- Kundefordringer til AS 75.000

 

Og følgende endring i regnskapet:

Kredit 60.000 konto 1460 Innkjøpe varer for videresalg (reduksjon i VL)

Debet 4300 60.000 inkjøp varer for videresalg

 

Da er VL 0 i ENK, samtidig som resultatet blir riktig der 60.000 er flyttet fra VL til salg.

 

All gjeld må vel beholdes i ENK og avsluttes der om jeg ikke tar feil?

 

Ja det er ser riktig ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...