Gå til innhold

Starte band. Ringerike/Hønefoss


Disorder

Anbefalte innlegg

Noen i området som vil starte band? Jeg er en bassist på 22 år, som gjerne vil spille rock (alternativt, indie, pop). Jeg har spilt i et par band før og har spilt bass siden jeg var 13. Kan litt gitar også.

 

Jeg har prøvd meg på gitarnorge og musikkweb sine forum, men det var vanskelig å finne noen som passet. Når det kommer til dyktighet og kunnskap, så er det samma for meg om du akkurat har starta eller om du er "proff". Jeg er gira på at bandet skal finne sin egen sound, så da kan det være like effektivt om du spiller veldig simpelt eller veldig teknisk. Selv er jeg ikke veldig teknisk god.

 

Håper på svar :)

 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Videoannonse
Annonse

Er ikke akkurat i veldig nære området, men bor på Åmot (Modum) og spiller trommer. Har ikke spilt så mye aktivt de siste par åra, har aldri spilt i band (selv om jeg også har kikket litt etter den muligheten) og er ikke spesielt teknisk god vil jeg si. Men god rytmefølelse vil jeg påstå, liker stilen til Phil Rudd i AC/DC. Har full jobb, så det jeg eventuelt ville sett etter var et hobbyprosjekt som eventuelt kan tas videre dersom forholdene ligger til rette for det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Bor i hønefoss for tiden (ikke der ifra). Jeg er 24 år har spilt gitar siden jeg gikk i 7 klasse, veldig mye av og på. Savner å spille i band ifra da jeg gikk på folkehøyskole. Er ikke kresen så er åpen på å spille det meste.Foretrekker selv rock ,hardrock og metal. Noe prog. hadde vært gøy og. Spilte veldig blandet fra folkehøyskole, egentlig alt mulig. Laget en viking metal sang blant annet.
Som sagt er ikke veldig kresen, og synest det er viktig å være åpen og fleksibel for å ha hoved fokuset på å ha det gøy. 
Finn en sang som alle har interesse for å lære seg, er ett bra grunnlag for en start.

Er veldig for å spille AC/DC  som EL ateisten foreslo. Digger mye av soloene av ad/dc. Har kunnet you shook me all night long soloen, samt, forsøkt på TNT, soloen, som er hakket mer komplisert, og er vell litt for rask i enkelte parti.

Er i jobb, så spilling mot kveldstid er ønskelig., samt div. helger, har stort ønske om  å finne noen å spille med fordi det er ett stort savn.

Lenke til kommentar

he he skjønner. Det er bare bra det!, Liker at det er trøkk i trommene. og det skal det være, da er det samme med noen tromme stikker

.Ja. Skal ha det i bakhodet. Jeg ble veldig ivrig her selv. tok fram gitaren med en gang og øvde in soloen til you shook me all night long på nytt. 

Vill anbefale Tuxguitar ett  gratisprogram program for å øve, veldig bra for mange instrument . http://sourceforge.net/projects/tuxguitar/

Du kan laste ned guitarpro filer .gp3, gp4, gp5(gitarpro filer -altså tabs filer orginalt for guitar pro, program som koster penger)

Og spille de av i tuxguitar. Tabsene er laget av andre folk og er gratis.
Har brukt guitarpro men det var tregt. tuxguitar er nesten like bra.
Du finner bla- ACDC tabs for( alle instrumentene) her http://downloadguitarprotabs.com/artist/acdc.

Prøvde nå laste ned tabs fra den siden siden. Fungerte bra, men Kunne vært litt mer varierende trommer på den jeg fant. Greit å prøve litt forskjellige, siden det er litt forskjellig kvalitet på dem .gp5 er som regel best (ser du gjerne da du har lastet ned fila)

Det du gjør for å bare få trommer er å åpne fila i programmet, gå på veiw--> mixer, så kan du mute alt unntatt trommene f.eks.

Brukte Tux for å lære meg  vanskelige sanger(hastighetskrevende) bla Disturbed - Indestructible.
 

Lenke til kommentar

he he skjønner. Det er bare bra det!, Liker at det er trøkk i trommene. og det skal det være, da er det samme med noen tromme stikker

.Ja. Skal ha det i bakhodet. Jeg ble veldig ivrig her selv. tok fram gitaren med en gang og øvde in soloen til you shook me all night long på nytt. 

 

Vill anbefale Tuxguitar ett  gratisprogram program for å øve, veldig bra for mange instrument . http://sourceforge.net/projects/tuxguitar/

 

Du kan laste ned guitarpro filer .gp3, gp4, gp5(gitarpro filer -altså tabs filer orginalt for guitar pro, program som koster penger)

Og spille de av i tuxguitar. Tabsene er laget av andre folk og er gratis.

Har brukt guitarpro men det var tregt. tuxguitar er nesten like bra.

Du finner bla- ACDC tabs for( alle instrumentene) her http://downloadguitarprotabs.com/artist/acdc.

 

Prøvde nå laste ned tabs fra den siden siden. Fungerte bra, men Kunne vært litt mer varierende trommer på den jeg fant. Greit å prøve litt forskjellige, siden det er litt forskjellig kvalitet på dem .gp5 er som regel best (ser du gjerne da du har lastet ned fila)

 

Det du gjør for å bare få trommer er å åpne fila i programmet, gå på veiw--> mixer, så kan du mute alt unntatt trommene f.eks.

 

Brukte Tux for å lære meg  vanskelige sanger(hastighetskrevende) bla Disturbed - Indestructible.

 

Man kan også forandre avspllings hastighet (Beats per minutes)

Lenke til kommentar

Kult, når jeg spiller selv så sitter jeg bare med øretelefonene og hører på låte og spiller med, og er i så måte selvlært. Det at tromme-tracket spiller også har aldri plaget meg egentlig.

 

Men ja, er enig i at det skal være trøkk, så jeg ser ikke noe negativt i å bli ivrig. Det er jo da det er skikkelig gøy å spille. Som tidligere nevnt er AC/DC bandet jeg hører mest på og spiller mest av, mye på grunn av den enkle men kraftige stilen til Phil Rudd. Superpresise og kraftige beats som samtidig har mye sving og følelse så det ikke høres mekanisk ut. Faren til en kompis av meg sa for lenge siden at trommer skal ikke slås, de skal spilles. Og det holder jeg med han i.

Lenke til kommentar

Ble litt "pumpa" selv nå skal jeg innrømme, må få satt meg bak settet oftere :p

 

Jeg liker personlig de sangene med tydelige og kraftige riff; Whole Lotta Rosie, Riff Raff, If You Want Blood og Get It Hot (fra Volts albumet, er en annen sang med samme tittel) for å nevne noen. Airbourne er et nyere band som ligner veldig på AC/DC i sjanger, du har sikkert hørt om de. Er ikke så mange som holder seg til den gode gamle hard rock stilen lenger, blir ofte for mye fjas til at jeg liker det. Men min musikksmak avhenger mye av humør, kan høre på stort sett det meste. Men spiller kun det enkle :p

Lenke til kommentar

Du prøvde programmet? veldig greit for å vite hvordan trommene skal være også, når man hører på forskjellige parti, hvor det skal være highhat, osv.
Ja, er for det meste selv lært i alt jeg spiller. Men det programmet er like god som en lærer for meg. He he.

 

Ja, de skal spilles, man trenger den menneskelige touchen :)  lydene i programmet er jo mekanist og helt identisk, så de er bare gode for øving og hære hva som skal være på hvilket parti i sangene.

Da mangler vi bare svar fra trådstarter(bassisten) ;).

Lenke til kommentar

AC DC og rock trenger ikke de mest avanserte trommespillingen, men de er helt avgjørende for at det blir bra. 

Ja sjekka ut sagene. Mye bra.  Jeg synest det er mye bra fra acdc, har desværre ikke hørt nok på det, men absolutt for å spille det.

Tror jeg har hørt om Airbourne, men aldrig hørt noe  på det.  Kansje hørt en sang her og der og ikke tenkt over det så mye.

De er virkelig i samme ballparken som acdc, det hører mann med en gang.

 

Ja, det varierer på humør med meg å. Jeg går helt fra rock til heavy metal- det er vell egentlig der jeg ligger.

Hørt mye på iron maiden, Det mest etter metalica, så er det vell dreamtheatre , veldig mye på det siste årene  samme med in flames og disturbed. Hører også på litt alternativt som Tool, (er genialt når man får sansen for det) og den takt skiftinga er syk, og litt for avansert å spille, hvertfall mye av det hehe. Når jeg tenker på det så er det veldig mye forskjellig :p.

Lenke til kommentar

Jepp, det beste jeg hører på ligger i rock og metal sjangrene, men kan godt høre på mye annet også. Liker blues-inspirert rock også når det skal være litt roligere. Hører på Metallica og Iron Maiden, også Megadeth. Men bortsett fra de helt enkle låtene så er det hakket over mitt nivå :p

Har også kun en enkel basspedal, noe som ikke funker så bra på mye av den metalen. Iron Maiden bruker vel bare enkel bass det jeg vet.

 

Har ikke prøvd prgrammet enda nei.

Lenke til kommentar

Det blir bra det her. Du har jo stabil rytme og ligger veldig godt an til å forbedre deg mye, med litt kombinasjoner, og det ikke med så veldig mye trening du trenger på å gjøre tror jeg. Du har noen vanskelig variabler som dem har som ikke er så lett for en som kan litt mer en basic, og det ser ut til at du tar det forholdsvis lett. Du kan helt sikkert spille 80% av alle sanger som er lagd :p

Når man ser bort ifra taktskifte ting, jazz, prog, heavy deathmetal, med 32dels takt osv, sånn mindfuck rytmer. :p. Har sett enn jazz øving på Greig akademiet, og det er sånn 8-13 dels takt og sånt, helt mind fuck, skjønte ikke tellinga dems en gang....

 

Du når langt med enkelt pedal helt til du kommer til heavy metal, da begynner det å bli ett krav. 

 

Nei, hvis denne bassisten svarer så er dette i boks til å vudere ett møte. 

Har ikke fått hørt om lokale, gjør det på mandag, Hører med sjefen min, hvis ikke på  bygget jeg jobber i så kan det hende han har noen noen tips.  Han Jobbet mange år i hønefoss lyd.

Hvor langt er det å kjøre fra deg og til hønefoss sentrum a 45 min?

 

Endret av MassEffect
Lenke til kommentar

Hvis du påstår det skal jeg ta imot komplimentet selv om jeg ikke er helt enig selv :p Dette var fra perioden da jeg var mest aktiv til nå, men det kommer igjen rimelig fort så lenge jeg kommer inn i det igjen.

 

Og ja, er ca. 40-45 min kjøretid fra meg til Hønefoss sentrum. Er ikke noe lokalkjent der oppe men får jeg en adresse å gå etter så klarer jeg meg. Så lenge det blir noe av ;) Er i full jobb så for min del passer det best på kveldstid eller i helga dersom det blir et treff.

Lenke til kommentar

Hvis du påstår det skal jeg ta imot komplimentet selv om jeg ikke er helt enig selv :p Dette var fra perioden da jeg var mest aktiv til nå, men det kommer igjen rimelig fort så lenge jeg kommer inn i det igjen.

 

Og ja, er ca. 40-45 min kjøretid fra meg til Hønefoss sentrum. Er ikke noe lokalkjent der oppe men får jeg en adresse å gå etter så klarer jeg meg. Så lenge det blir noe av ;) Er i full jobb så for min del passer det best på kveldstid eller i helga dersom det blir et treff.

Joda, men det kpommer fort, jeg har nesten ikke spilt gitar på 3-4 måneder . altså under 3 timer totalt kansje, Nå lærte jeg en solo på nytt som jeg hadde glemt egentlig, som jeg greide å finne fram til :)

 

ja samme her etter jobb eller helg.  Har tid denne helgen, neste helg blir jeg opptatt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...