Gå til innhold

Anbefaling til erstatning for mitt havarerte Sony DSC-HX5V kompaktkamera.


Anbefalte innlegg

Hei, etter ca. 5 år tok kamera kvelden etter en meget forsiktig tur i golvet på sist ferie. Ser ut til at linsen står fast, for kommer ikke ut, og kamera kommer med beskjed om å slå strømmen av og på.

 

Siden det er blitt noen år, er det vel mest praktisk og lønnsomt å se seg om etter noe annet. Så er da spørsmålet hva man skal satse på, har ikke fulgt så godt med den siste tiden.

 

Har vært fornøyd med Sony kamera, regner med de fleste i tilsvarende klasse i dag er blitt ennå noen hakk bedre både på bildekvalitet og funksjoner.

Kravene er brukbar vidvinkel med minst 10x optisk zoom, god bildestabilisering, bra lysfølsomhet for bilder uten blits i mørket samt at det er lite forsinkelser under bruk. Er også viktig med god videokvalitet, og da gjerne med noe bedre lyd enn på DSC-HX5V som f.eks. var veldig følsom for vindstøy og forvrengte på høye volum.

 

Prisklasse opp til ca. 3500,- men kan strekke meg litt lenger om det er mye å hente på dyrere modeller.

 

Kamera brukes som hovedkamera, og selv om jeg ønsker bra bildekvalitet må det være kompakt å lett og ta meg i en jakkelomme eller lignende.

 

Så om noen har gode tips og anbefalinger å komme med hadde det vært flott!  :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kravene er brukbar vidvinkel med minst 10x optisk zoom, god bildestabilisering, bra lysfølsomhet for bilder uten blits i mørket samt at det er lite forsinkelser under bruk.

 

Det er dessverre ingen kameraer i denne klassen som har bra lysfølsomhet, men var du fornøyd med DSC-HX5V er dagens modeller minst like bra.

 

Mens 10x zoom var vanlig for noen år siden har mange av dagens toppmodeller 20x-30x zoom. Eksempler er Panasonic TZ70 og TZ60 (fjorårets modell). Hvis du foretrekker Sony har de også flere modeller i samme klasse, se for eksempel på HX90 (vel dyr), HX500 og HX60.

 

Det finnes også en del modeller som ligger under toppmodellene, er litt mindre og har noe mindre zoom. Har ingen oversikt over disse, men i prisguiden er det lett å søke på ulike egenskaper.

https://prisguiden.no/kategorier/digitalkamera?f[p][]=799&f[p][]=4019&f[371][]=10%20-%2012%20x&f[371][]=12%20-14%20x&f[371][]=15%20-%2020%20x

Lenke til kommentar

Takker for svar.

Er klar over at bra lysfølsomhet gjerne er litt feil å bruke i denne klassen, men da mitt gamle Sony kamera kom i 2010 var jeg ganske imponert over brukbare bilder med lite lys, samt bra videokvalitet for et kompaktkamera.

Så om jeg velger et lignende kamera i dag som er ennå bedre, blir jeg nok fornøyd. Det jeg irriterte meg mest over med det gamle, var at det noen ganger var tregt til å fokusere, samt endre zoom-utsnitt mellom flere bilder. Tok noen ganger lang tid om jeg tok et bilde, skulle zoome og fokusere for et nytt bilde.

 

Har stort sett kikket på noen av de Sony og Panasonic modellene du nevner, samt et par Canon kamera. Men er veldig usikker på hva som er "best" for meg av disse. Morsomt nok ser jeg i linken din fra Prisguiden, så selger Japan Photo fortsatt mitt gamle kamera! Dog til en litt lavere pris enn jeg ga i 2010  :wee:

Lenke til kommentar

Morsomt nok ser jeg i linken din fra Prisguiden, så selger Japan Photo fortsatt mitt gamle kamera! Dog til en litt lavere pris enn jeg ga i 2010  :wee:

 

La også merke til at det fortsatt var i salg. Sony må ha hatt et gigantisk restopplag...

 

Jeg ville valgt TZ70 eller TZ60 (for å spare litt), men det går mest på personlige preferanser og ikke at det et er mye bedre enn et annet på alle områder.

Lenke til kommentar

Ser ut til at noen av de Sony modellene gjerne har bedre video, har hvertfall mulighet for opp til 1920 x 1080 / 50p ved 50 Mbps.

GPS er også en funksjon jeg har likt å ha, den mangler vel også på noen av de nyere modellene i begge leire? Er av og til vanskelig å se om de har GPS eller ikke, har sett litt motstridende opplysninger på enkelte modeller....

 

Er det forresten noe særlig å hente på muligheten for RAW-filer i denne klassen? Tenker da på enkel etterbehandling i Lightrom for å pynte litt på eksponering og farger evt.

Lenke til kommentar

Panasonic pleier også å ha 1080p50, men har ikke sjekket TZ60. TZ70 har 50 bps. Du finner spesifikasjoner på Panasonics (og Sonys) nettsider. Der ligger gjerne nedlastbar brukerveiledning hvis det er en modell du trenger mer detaljer på. GPS mangler på TZ70, vet ikke hvorfor Panasonic har kuttet det, det hadde det på tidligere TZ-modeller, muligens også på TZ60.

 

RAW er alltid en fordel å ha tilgjengelig. Selv om det ikke er så veldig mye mer dynamikk å hente ut kan du få maks ut av det som er der, og farge/hvitbalanse kan justeres mye mer enn med JPG.

Lenke til kommentar

Til det allerede nevnte TZ70 fra Panasonic, vil jeg også nevne Sony HX90 og den litt tidligere (også litt billigere), Hx60. Begge er også i en "V" versjon, som HX90V. Da er GPS er innebygget. Wifi er forøvrig på HX90 og HX60, uten at de heter "V" på slutten. 

 

Edit: Så nå at disse allerede er nevnt tidligere, beklager. 

Endret av kornelen
Lenke til kommentar

Har så langt mest vurdert Panasonic TZ60, men den har noen småting jeg irriterer meg over. Nummerering av bildefilene ser ut til å bare være tall, som starter på 0 igjen når de vipper 99999. Hadde vært flott å kunne sette det slik at filnavnet inneholdt dato samt bildenummer den dagen, det kan jeg på mobilen.

Så er det spesialkabel for USB ser det ut til, noe som er upraktisk.

 

Veldig få andre modeller som har GPS og RAW format, så er spørsmålet hvilken av de tingene jeg vil ha minst bruk for....

Liker egentlig Sony sine funksjoner, tilkoblinger og slikt bedre, men finner ikke RAW funksjon på noen av de...

 

Har også sett på noen andre modeller som er litt mer proffe med bedre optikk og større sensorer, men da kommer jeg ikke opp over 5x zoom ser det ut til. Klarer meg gjerne med det også, men har blitt veldig godt vant med 10x.

 

Så jeg får tenke litt videre, tror uansett at om jeg velger TZ60 så vil jeg få et kamera som tar bedre bilder enn mitt gamle kamera.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...