Gå til innhold

Reparere ødelagte bilder?


Anbefalte innlegg

Minnebrikke full av bilder, de ble ved et uhell slettet fra brikken ved hjelp av kameraet, og brikken ble brukt til å ta et par bilder etterpå. Av de ca 300 bildene som er viktigst er bare 2-3 stk mulig å åpne. Filene har riktig størrelse, men kan altså ikke åpnes. Får melding om at Win Fotovisning ikke støtter formatet eller fordi jeg ikke har de siste oppdateringene til Fotovisning. 

Har prøvd mange programmer for å reparere filene, uten at det har nyttet. Har åpnet bildene i hex editor i håp om å få se noen helt åpenbare feil i tegnene, feks som at alle var like eller noe, men det er jo en MILLION rader og jeg er usikker på hva jeg skal se etter, om det i det hele tatt er mulig å gå den veien. 

Usikker på hva mer jeg skal nevne, tror det var alt. 

Forslag på løsning? Er det bare å gi opp?

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Minnebrikke full av bilder, de ble ved et uhell slettet fra brikken ved hjelp av kameraet, og brikken ble brukt til å ta et par bilder etterpå. Av de ca 300 bildene som er viktigst er bare 2-3 stk mulig å åpne. Filene har riktig størrelse, men kan altså ikke åpnes. Får melding om at Win Fotovisning ikke støtter formatet eller fordi jeg ikke har de siste oppdateringene til Fotovisning. 

 

Har prøvd mange programmer for å reparere filene, uten at det har nyttet. Har åpnet bildene i hex editor i håp om å få se noen helt åpenbare feil i tegnene, feks som at alle var like eller noe, men det er jo en MILLION rader og jeg er usikker på hva jeg skal se etter, om det i det hele tatt er mulig å gå den veien. 

 

Usikker på hva mer jeg skal nevne, tror det var alt. 

 

Forslag på løsning? Er det bare å gi opp?

 

Spør en butikk som driver med foto, evt en print butikk eller lefdal/elkjøp osv. De har sikkert opplevd dette før siden de ofte gjør oppdrag med og redde informasjon fra hardisker og minnepinner som har kræsja/blitt ødelagt.

Lenke til kommentar

Hvis du ikke lagret nye bilder på kortet er det bra sjanse for å få de tilbake. Ville lastet ned og prøvd noen forskjellige recoveryprogram. I hvert fall tidligere hadde de testversjoner som kunne testes, men gjerne med vannmerke eller uten lagringsmulighet i demoversjonen, så du må nok kjøpe programmet som virker (hvis du finner noe).

 

Har Sandisk kort så følger det med lisens for et recovery program med en del av disse kortene.

 

Ville heller ikke avskrevet fotobutikken helt. Neppe veldig komptanse, men mulig de har et annet program enn det du prøvde og ulike program kan gi forskjellig resultat.

Lenke til kommentar

Hmm har folk lest det jeg skriver? Datarecovery kan jeg, jeg driver en del med blant annet det i eget firma.. :) Det er redning av bildene, som alt er "recovra", jeg trenger hjelp til. Er ganske blank på området. Jeg har altså filene, jeg må "bare" få de til å virke.

Som man kan lese i første post ble det altså tatt et par nye bilder etter at de første var slettet. 

Lenke til kommentar

Datarecovery kan jeg, jeg driver en del med blant annet det i eget firma..

 

Greit nok at du kan datarecovery og at filene har korrekt størrelse, men lar de seg ikke åpne har recovery-programmet åpenbart ikke klart jobben korrekt og da er det å prøve flere recoveryprogram eneste enkle vei videre. For å få noe ut av en hex-editor må du kjenne filformatet godt og Jpg er godt dokumentert (antar det er JPG det er snakk om), men å sette seg inn i det godt nok til å fikse feil vil være en stor jobb.

 

Som Pc Lynet skriver kan du også prøve noen andre program for visning, noen er mer fleksible enn andre når det gjelder feil i filen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har prøvd både Photorec og Irfanview. De skal være temmelig fleksible, men filene mine er nok så skadet at de ikke lar seg åpne likevel. 

Har testet 5-6 recovery-programmer, se#, samme resultat på alle. Tror ikke det er selve recovery'n det er noe feil med, men heller filene i seg selv (filene blir reddet med samme type feil i flere programmer). Det ble som sagt tatt et par bilder etter at de var slettet, og det er vel der problemet ligger. Fant for øvrig ut at jpeg-indikatoren er feil, og at det står 0xbe 0xce, noe som er feil. 0xff 0xd8 er vel det som er jpeg, så får se om jeg får mekka på det senere i dag. Må på jobb en tur nå. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Har brukt EaseUS tidligere med godt resultat tidligere.  Gratisversjone lar deg se om det funker - men er begrenset til å få tilbake 2GB av data før du må betale for fullversjon  (2GB er jo ikke mye hvis du f.eks har 16 eller 32GB SD-kort.)

 

http://www.easeus.com/data-recovery-software/

 

Ellers hvis det er veldig verdifulle bilder (for deg) så ville jeg vurdert ibas også - det er de definitive ekspertene... men det koster... 

http://www.ibas.no/

http://www.ibas.no/data-recovery-for-private/

Lenke til kommentar

 

DEt første du må fortelle er om det er JPG eller RAW filer du prøver å få reddet ... Hvis f.eks. RAW fila bruker en TIFF kontainer så kan det være at headeren til TIFF fila er skadet og det er lite eller ingenting som kan redde de filene du har fått reddet, med mindre du vet hvordan man redigerer headers og metadata i en HEX editor ...

Det du bør prøve er f.eks Filescavenger som muligens har andre algoritmer enn det programmet du har brukt for å gjenopprette filene, det finnes også et program der som heter disk recoup som bygger opp et image av disk/minnekort sektor for sektor, som senere kan analyseres av filescavenger, dette brukes i utgangspunktet på skade disker, men kan kanskje hjelpe til med å få ut mer data på rett måte ...

disse programmene har jeg hatt god erfaring med både med bilder men også ganske heftige diskkrasj på bl.a. raid 5 der mer enn en disk har falt ut av raidet av en eller annen grunn og ikke har blitt akseptert inn igjen senere ... med disse verktøyene har jeg da klart å bygge opp image av raid og plukket ut data som ikke hadde blitt tatt backup av ...

 

EDIT: så av senere kommentarer at det er JPG du er ute etter ... det kan være at recoveryprogrammene du bruker leser minnekortet feil ... at de bruker en algoritme og starsektor som ikke stemmer med det som har vært brukt på partisjonen på ditt kort ... derav feil på indikatoren/header ...

 

 

 

 

Endret av StoltHD
Lenke til kommentar

Kommer an på.  Nye bilder vil definitivt skrive over eldre som da ikke kan gjenopprettes.

 

Formatering kommer det an på hvor grundig formaterings-metoden er.  Ofte er det bare innholdsfortegnelsen til til filene som fjernes - hoveddelen av data tilhørende bildefilene ligger der fortsatt, men det kan kreve type ekspertisen/verktøyene til Ibas å gjenopprette det hvis vanlige gjenopprettingsprogrammer ikke klarer det.

Lenke til kommentar

Kommer an på.  Nye bilder vil definitivt skrive over eldre som da ikke kan gjenopprettes.

 

Formatering kommer det an på hvor grundig formaterings-metoden er.  Ofte er det bare innholdsfortegnelsen til til filene som fjernes - hoveddelen av data tilhørende bildefilene ligger der fortsatt, men det kan kreve type ekspertisen/verktøyene til Ibas å gjenopprette det hvis vanlige gjenopprettingsprogrammer ikke klarer det.

 

Hvis det var mitt innlegg du mener "kommer ann på" så gjør det ikke det. Det som er skrevet over er ikke gjenopprettbart.

 

Alt annet kan følgelig reddes. En formatering i kamera overskriver bare supernodene og i-nodene. Referansene som benyttes av maskinen for å finne filene blir altså borte, en recovery går bare gjennom og rekonstruerer dette ved å kikke detaljert gjennom lagringsområdet og kjenner igjen og "rekonstruerer" filsystemet for å finne filer. (i-noder med pekere til datablokker). Som du også nevner forsåvidt.

Lenke til kommentar

Vel, med spesialisert utstyr som kan måle analogt, så kan det være mulig å hente ut også data som er overskrevet, men da snakker vi utstyr, kompetanse og metoder som ikke er relevant for privatpersoner.   Mener å ha lest at Ibas med tradisjonelle disker (diskplater m/magnetisk media) kunne bruke lignende metodikk for å hente ut data som var overskrevet inntil 3-4 ggr.

 

https://www.cl.cam.ac.uk/~sps32/DataRem_CHES2005.pdf

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Vel, med spesialisert utstyr som kan måle analogt, så kan det være mulig å hente ut også data som er overskrevet, men da snakker vi utstyr, kompetanse og metoder som ikke er relevant for privatpersoner.   Mener å ha lest at Ibas med tradisjonelle disker (diskplater m/magnetisk media) kunne bruke lignende metodikk for å hente ut data som var overskrevet inntil 3-4 ggr.

 

https://www.cl.cam.ac.uk/~sps32/DataRem_CHES2005.pdf

 

Ok, ser IBAS faktisk gjør gjenoppretting av også Flash, men utifra vannskelighetsgraden på det så høres det dyrere ut en vanlig HDD gjennoprretting.

 

http://www.ibas.no/nyheter/artikkel/ssd-og-flash-teknologi/

"Industristandarder for datastruktur på SSD/Flash-medier er ikke fullt ut etablert, noe som ofte krever tilpassede gjenopprettingsløsninger basert på den spesifikke produktleverandør og enhetsmodell/kontrollerbrikker."

Endret av MegaMann2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...