Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hva er en fjortis?


Anbefalte innlegg

For foreldre og unge så er det vel ganske vanlig å ha hørt uttrykket fjortis?

Jeg har hørt det en masse ganger, men tenkte aldri over spesiell betydning av det.

 

Men i går gikk jeg litt dypere inn på temaet, lyst til å vite litt mer om fjortiser (aldersgruppa) og få et litt mer innblikk i det?

 

 

Les bloggen min her på dette innlegget

 

Mvh

 

Vegard H

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ingen alder, men en mental tilstand.

 

Stikkord:

 

- Henger rundt på kjøpesenter hele dagen. (Bruker gjerne halve tiden på å røyke ved inngangene)

 

- Blir "dritings" 1-2 øl/rusbrus

 

- Blir medlem i alle Nettby-grupper (10-20 grupper per dag)

 

- Bimbo/sinnsykt "kule"

 

Lista er uendelig..

Lenke til kommentar

hver person har sin subjektive oppfatning av hva som ligger i begrepet. selv oppfatter jeg fjortis som en ungdom som er på vei inn i puberteten, og som resultat av store forandringer i kropp og sinn kanskje oppleves som vinglete og ustabil i humøret og kanskje en smule opprørsk. man er på vei til å danne en sosial identitet og begynner å bli mer klar over hvordan den sosiale rangstigen fungerer. med denne nye bevisstheten følger selvfølgelig et ønske om å bli akseptert av med-mennesker hvilket igjen fører til en litt komformistisk atferd. andre karakteristikker for en fjortis kan være en kortsiktig tankegang; man er mer opptatt av nytelse i nuet og i nær framtid og tenker ikke like mye over eventuelle langvarige konsekvenser av handlingene sine - man har ikke ennå utviklet et like godt framtidsperspektiv som det man har når man er voksen. typisk for fjortiser er at man ofte er i en alder hvor man vil løsrive seg fra foreldre og bli mer selvstendig.

 

det er hvertfall hva jeg legger i begrepet. tjohei

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...