Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bare jeg som synes foreldrene mine er strenge?


Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg syns det er litt strengt ja, men jeg skjønner i grunn at de ikke vil la deg dra hvis du på død og liv skal reise alene!

 

Vet ikke hvordan det er med Hove, siden jeg ikke dro i fjor. Fikk lov men, hadde ikke penger. Jeg endte opp med å dra på Storåsfestivalen i stedet. Vet ikke hvordan det er med Hove men på Storås så var det store flertallet på fylla alle dagene festivalen varte. Ikke at det gjorde meg noe, og foreldrene mine stoler nok på meg til å la meg dra, selv om de vet hva som foregår på slike plasser.

 

Selv var jeg 16(nesten 17) og de spurte ikke meg eller typen om legitimasjon i det hele tatt, og bare ga oss voksenbånd. Så jeg var på butikken å handla alkohol selv opp til flere ganger. Alle andre jeg kjenner måtte vise leg,

og søstra mi (tvilling) spurte de ikke om leg og ga henne ungdomsbånd. Det skjer jo ikke ofte, men glipper skjer liksom.

 

Flere av mine venner og typen min dro på Hove og de hadde det alle kjempe bra, men foreldrene til noen av vennene mine var veldig skeptiske til å la dem dra, men gikk tilslutt med på det da de var en vennine gjeng som hadde kjent hverandre lenge, og foreldrene kjente dem godt.

 

Hvorfor vil du dra alene? Å ikke kjenne noen på en festival er gør kjedelig, med mindre du er super sosial og blir kjent med nye folk så lett som bare det.

Lenke til kommentar

Eg synes det ikkje er så strengt.

 

Skal prøve å sette det opp iforhold til korleis eg trur foreldra dine ser det (og tips til korleis kva du kan gjere for å løyse knuten).

 

I) Du er 16 år og samfunnsmessig forsatt umoden (At mange 18-åringer også er umodne skal me ikkje ta her). Din egen modenheit vil påvirke dette positivt eller negativt. Korleis dei andre punkta blir bearbeid kan avgjere veldig dette punktet.

 

II) Når du hardnakka krever å reise med eller utan foreldenes samtykke så presser du dei til å sei nei. Litt meir fleksibilitet i forhandlingsgrunnlaget hadde kanskje gjort bedre utslag.

 

III) Å reise åleine, det får meg til å heller tru at du ikkje vil ut med kven du skal reise med (aka bad boys, belasta miljø)

 

Løysninga her kan meir vere å spele ball med foreldra.

Kva må til for at dei vil la deg reise?

Litt sjansespel då du må ofre noko for å spele ball her.

Worst case er at Hove-turen i sommar blir kutta ut. Imot f.eks lov til å reise til neste år.

Worst case har ein bonus, om du godtar at det ikkje blir Hove i år så viser du ein stor modenheit og dermed vil sansynligheiten for å kunne reise på andre ting auke.

 

 

IV) Så har me det med avstand til festivalen. Viljen til å la ungen reise på festival er nok motsatt graf iforhold til lengda mellom heim og festival. Dess lengre dess mindre vilje/ønske om å la poden dra.

 

I utgangspunktet kan dette vere punktet som vipper bestemmelsen i eine eller andre retningen.

Langt = NEI, Kort = JA.

 

 

Kortversjonen:

Tenk langt.

Tenk logisk.

Benytt deg av gi og ta-strategien

(gi først og så er det lettare å få ta etterpå)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg fikk såvidt lov å dra i fjor, da var jeg 16. Hadde aldri drukket, røyket eller noe, som foreldrene mine visste om.

 

Men så er jo Hove blitt noe negativt fremstilt i Media; hvert år står det "narkobad på hove - x gram hasj funnet" eller noe lignende. ;p

Bare fortsette å mase da, jeg maste i tre månder før jeg fikk lov. : ]

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...