Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Bare jeg som synes foreldrene mine er strenge?


Gjest Malley

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har i år tenkt å komme meg på Hove Festivalen, jeg er super fan av Disturbed og SlipKnot, og bare må dra dit.

Men foreldrene mine nekter meg, og sier det ikke en gang er vits å diskutere det. De lar meg bare dra om de har ferie i den tiden for å kunne være med. Jeg er 16 år gammel! Er det virkelig ikke normalt å få lov å dra med venner alene for å dra på konsert?

Det virker som om de ikke stoler på meg, selv om jeg ikke har gjort det gram for at de ikke skal kunne stole på meg, jeg har aldri drukket, røyket eller gjort "store" pøbelstreker.

Er det normalt?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bludd: Problemet er vel mest at jeg ikke vil ha med noen ;) Kunne sikkert fått med noen, men vil helst dra aleine.

Nå står du og foreldrene dine tvert i mot hverandre. Det dere trenger er et kompromiss, noe som får foreldrene dine til å slappe av og derfor noe som gjør at du får komme deg på festivalen. Hvis du foreslår et kompromiss kan det hende at de blir imponerte av modenhet fra din side.

Lenke til kommentar

Syns egentlig ikke at det er rart. Både å la deg gå og nekte deg syns jeg er helt ok. Kommer ann på deg og foreldrene dine.

Hvis du er så moden som du tror, så har kanskje ikke foreldrene dine fått med deg det. Og det kan være din feil! Du må varme opp foreldrene dine. Feks. Hvis du ønsker å være med på en stor nasjonal konsert så bør du først ha vært på noe mindre, slik at tanken på at du ute i den store verden kan modnes hos dine foreldre.

Lenke til kommentar

Strenge foreldre? Bare å dra til sørstatene i USA, så skjønner du fort hvor snille foreldrene dine her. Har en venninne der borte, (hun er ca førti nå), og da hun var jente hadde hun ingenting hun skulle ha sagt. Når de voksne snakket holdt barna kjeft og sa kun noe når de ble snakket til. Om de sa noe feil eller uten lov fikk de ofte kjenne det, og jeg mener fysisk. Mennene hadde lov til å være utro så mye de ville, men damens plass var hjemme for å ta seg av huset og barna. Selv døren til soverommet måtte være vid åpen døgnet rundt, for "man bare lukker døren om man har noe å skjule".

 

Dette er en noen år siden, men selv den dag i dag har mange det slik selv her i vesten. Det er kanskje noe å tenke på... ;)

Lenke til kommentar
Strenge foreldre? Bare å dra til sørstatene i USA, så skjønner du fort hvor snille foreldrene dine her. Har en venninne der borte, (hun er ca førti nå), og da hun var jente hadde hun ingenting hun skulle ha sagt. Når de voksne snakket holdt barna kjeft og sa kun noe når de ble snakket til. Om de sa noe feil eller uten lov fikk de ofte kjenne det, og jeg mener fysisk. Mennene hadde lov til å være utro så mye de ville, men damens plass var hjemme for å ta seg av huset og barna. Selv døren til soverommet måtte være vid åpen døgnet rundt, for "man bare lukker døren om man har noe å skjule".

 

Dette er en noen år siden, men selv den dag i dag har mange det slik selv her i vesten. Det er kanskje noe å tenke på... ;)

 

Å komme med noe slik, er omtrent det samme som i si: "Hvordan kan du virkelig føles synd på deg selv, når barna i Afrika sliter?". Hun sier ikke at foreldrene er satan selv, men lurer på om det er for strengt å bli nektet å dra på en festival.

 

Selv er jeg litt usikker. Jeg med mine nitten år hadde selv blitt ganske sur om jeg, i en alder av 16, hadde blitt nektet, men jeg kan godt se hvorfor. Mine foreldre kjørte en moderatstreng linje frem til jeg fylte atten, ikke så veldig ulik din, noe som egentlig er ganske greit. Du er "bare", 16. Det å dra på Hove alene er kansje ikke den beste ideen for å si det slik. Har du en fetter, kusine eller eldre venn som kan bli med deg? Noen familien din stoler på? I så fall burde det være en smal sak å overtale de.

Lenke til kommentar

Syns ikke det er helt urimelig.

Skjønner godt at mange foreldre ikke ønsker at barna sine skal surre rundt fritt på Hove.

 

Jeg var med på Hove i '07, og da var jeg 15 år gammel, og fylte 16 to måneder senere.

Eneste grunnen til at jeg fikk dra dit var at jeg var med en kamerat og nærmeste nabo som er ett år eldre (og moden) hele tiden, og siden jeg bor i Arendal kunne jeg bare ta bussen hjem og sove der.

Syns ikke det er helt strengt, foreslå en løsning der du drar med en mer ansvarlig person foreldrene dine kjenner til.

Mye det samme som er sagt tidligere, men det fungerte veldig godt for meg.

Lenke til kommentar

Synes overhodet ikke det er for strengt, etter å ha vært der selv første året (07?) er jeg ikke helt overbevisst om at jeg ville latt mine barn reise dit alene heller med mindre jeg visste at de var modne nok til det, om du aldri har vært på lignende hadde ikke Hove vært det første stedet jeg slapp deg løs på heller. Det var maaaaaaange umodne 14isser der....

 

På den andre siden så hadde det heller ikke vært veldig liberalt å latt deg reise, det kommer helt ann på modenheten din og forholdet deres.

Lenke til kommentar

Jeg synest egentlig det er helt rett av dem og gjøre dette(vist de da vet hva hovefestivalen er). Du kan jo ikke si at du reiser på en konsert for det er jo en hel uke med ekstremt mye folk som drikker og lager bråk. Jeg var der i 2008 og synest ikke det er stedet for en 16 åring.

 

Vist jeg hadde unger ville det ikke vert problem å sende ungen min på en konsert, men en festival er noe helt annet.

Lenke til kommentar

syns de er litt strenge... foreldra mine sendte meg avgårde til Roskilde i danmark da jeg var 17. Mye skumlere det. der kunne jeg jo tilogmed kjøpe sprit! I tillegg betalte de for reisen xD hehe

Og søstra mi har dratt til Island ganske ofte fra da hu var 15-16.

 

men bare fortell dem at de kan ringe hver dag og sånn.

jeg tror ikke det er utrygt å dra dit. skjer det noe, så er det helsepersonell der og du skal ikke utenlands heller, så det skal nå gå greit!

 

Å la ungene få oppleve å være på egenhånd fra tidlig alder er kjempesunt!

Både jeg og søsknene mine har blitt sendt på egenhånd til tanter og besteforeldre fra vi var små...

det er litt enklere da og bli sendt ut i verden når man blir 18+og skal leve på egenhånd.

 

jeg har ihvertfall reist mye alene, og sammen med andre fra da jeg var under 18 og til nå.

Det er kjempegøy, kjempelærerikt, og det er en fantastisk følelse å slippe å være med foreldrene hele tiden!

man er nødt til å ta ansvar for seg selv, og følge med og finne ut ting på egenhånd.

det er jo sunt det?

Lenke til kommentar

festivaler er ikke så farlige, sålenge du holder deg nærme der det er sånne som jobber, og ikke går et sted der det er lite folk... ikke stå foran under konsertene hvis du ikke vil bli klemt flat.

Jeg var på Roskilde da jeg var 17, og det er vel fler der enn på Hove. 70 000 stk var d på roskilde da jeg var der. Vi sov i et falleferdig telt, jeg var med folk som kjøpte og solgte marihuana, vi ble tilbudt alt mulig slags dop og drikker...

Men det er så enkelt som å bare si nei!

 

Jeg gikk meg litt småvill noen ganger , siden området er så stort, men jeg huska på å legge merke til bilder, flagg og spesielle ting rundt der jeg hadde teltet mitt, så jeg fant veien tilbake.

 

Ikke ta imot drikke fra noen du ikke kjenner, om det ikke er øl du har sett er blitt solgt på festivalen!

 

Jeg kom hjem, stinka piss, hadde ikk dusja på 10 dager, hadde noe influensa-lignende greier og lå til sengs 4 dager i strekk etter at jeg kom hjem fra Roskilde. Men jeg angrer IKKE, og jeg vil dra dit igjen, og jeg anbefaler alle å dra på en festival!!

Det var morsomt og en utrolig opplevelse!

Lenke til kommentar

Og etter den opplevelsen du har beskrevet synest du foreldrene burde gi ungen sin mer lov til å reise? Alt går bra så lenge du passer på å ikke gå alene/ prøve hasj/drikken til andre.

 

Deretter komme hjem etter en uke uten å dusje og sjuk. Kanskje du synest det er verdt det men jeg tviler på at dette er noe foreldrene til en som er 16år synest.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...