Gå til innhold

Påløpt lønn


Anbefalte innlegg

Hei, 

 

Mannen min har startet sin eget AS for noen måneder siden. Jeg hjelper ham med regnskap og nå prøver jeg å finne ut hvordan det er med utbytte/lønn. 

 

Han er ansatt i eget AS men har ikke utbetalt lønn til seg selv ennå. 

Hvis vi ikke utbetaler lønn til ham vi skal sikkert ha overskudd og må da betale selskapskatt av det.

Betaler vi selskapskatt blir det ikke lønnsomt å betale ut lønn i 2017. Forstår jeg riktig?

 

Vi vil utbetale lønn til ham neste året.

 

Kan man foreta periodisering av lønn hvis det går klart av arbeidsavtale at han skulle få lønn i 2016?

Blir det lovlig?

Hvis vi periodiserer lønn så blir kostnader i 2016 større og blir selskapsskatt mindre.  

 

Kanskje noen av dere har allerede vurdert en sånn løsning eller har litt større erfaring enn jeg og kan hjelpe med:)

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betaler vi selskapskatt blir det ikke lønnsomt å betale ut lønn i 2017.

Denne setningen gir ikke mening. Kan du forklare hva du spør om?

 

Kan man foreta periodisering av lønn hvis det går klart av arbeidsavtale at han skulle få lønn i 2016?

Blir det lovlig?

Hvis vi periodiserer lønn så blir kostnader i 2016 større og blir selskapsskatt mindre.

Det du spør om er om du kan periodisere (fradragsføre) lønn i 2016, som ikke kommer til utbetaling før i 2017.

 

Etter skatteloven § 14-2 skal lønnsforpliktelser fradragsføres i det året arbeidstaker får ubetinget rett til lønnen. Derfor skal feriepenger bokføres som en kostnad i opptjeningsåret, ikke i utbetalingsåret.

 

Dersom arbeidstakeren har en avtalefestet rett til lønn i 2016 kan denne bokføres i 2016, selv om lønnen ikke kommer til utbetaling før i 2017.

 

Jeg vil som regel anbefale personer å skaffe seg regnskapsfører for slike spørsmål. Det reiser seg en del andre relevante spørsmål, som for eksempel forskuddstrekk og innberetning via A-ordningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...