Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Det å miste hår...


Megnus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er 21 og har bruk propecia i godt over ett år nå, merket allerede etter et par måneder at jeg mistet mindre hår. Nå mister jeg ikke hår selv om jeg drar rimelig hardt, tidligere skulle det mye mindre til. Hadde fått en litt tendens til viker da jeg startet, men jeg er glad jeg startet da jeg gjorde. Vikene har kanskje blitt blitt mindre, de går ikke så djupt inn, og håret rundt har blitt tettere, så vikene vises ikke når jeg fikser håret slik jeg vil ha det.

 

Har brødre som begge har hatt et ganske drastiskt hårtap. Jeg er iallefall ganske sikker på at jeg ikke kommer til å miste særlig mye mer om jeg fortsetter med propecia.

 

Om en synes håret er en viktig del av en, ser at starter å få viker/måne, og er i ung alder, ville jeg ikke vært i tvil om å gå til legen og ordne et opplegg. Godkjenningsfritak ordnes lett. Det er mye lettere å forhindre tap enn det er å få det til å vokse ut igjen.

 

Ulempen er at tablettene koster nesten 5000,- i halvåret. De koster sirka halvparten i sverige, men jeg er ikke sikker på om en får de med norsk resept, ettersom propecia ikke er "godkjent" i Norge. Skal forhøre meg om akkurat det.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Her_*
Ulempen er at tablettene koster nesten 5000,- i halvåret. De koster sirka halvparten i sverige, men jeg er ikke sikker på om en får de med norsk resept, ettersom propecia ikke er "godkjent" i Norge. Skal forhøre meg om akkurat det.

 

Et lite gratistips fra meg (snill som jeg er). Gå inn på www.lillepille.com og kjøp 70tabeletter med 5mg proscar til ca 145$ (ca en tusenlapp). De skal jo deles opp i 5 (med en pilledeler som du sikkert kan få kjøpt på apoteket.)

Da har du til 70x5=350 dager... Altså ca 1000 lappen for nesten et år.. ikke 5000kr i halvåret.

Lenke til kommentar
Gjest Guest_nysgjerrig_*
Et lite gratistips fra meg (snill som jeg er). Gå inn på www.lillepille.com og kjøp 70tabeletter med 5mg proscar til ca 145$ (ca en tusenlapp). De skal jo deles opp i 5 (med en pilledeler som du sikkert kan få kjøpt på apoteket.)

Da har du til 70x5=350 dager... Altså ca 1000 lappen for nesten et år.. ikke 5000kr i halvåret.

 

er dette lovlig? virker litt suspekt og hvis det må gjennom tollen, så sjekkes det sikkert og da blir det nok stoppet eller hva?

Lenke til kommentar

Folk sier det er bra for veksten, men når det gjelder vanlig hårtap, tviler jeg på at det gjør noen stor forskjell. Det er ikke b-vitamin mangel som fører til MPHL (Male Pattern Hair Loss).

 

Her er en god forklaring på hvordan Propecia virker:

http://www.propecia.com/finasteride/propec...pecia-works.jsp

 

Og litt mer generelt om det:

http://www.propecia.com/finasteride/propec...rstanding-mphl/

 

Var på apoteket i dag, prisen der var visst 2050 for 3mnd, altså 800 kr billigere enn sist jeg kjøpte. En Norsk resept kan visst benyttes også i Sverige, hvor prisen er 1500 for 3mnd.

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Her_* (Pan)
Nei, det skal bli stoppet, det er et legemiddel. De har nok stoppet pakker fra den avsenderen før.

 

Du er tydeligvis ikke helt inne i regelverket (og smutthullene der) ser jeg. Medisiner skal i utgangspunktet stoppes hvis de er reseptbelagte.. Men.. Siden vi er medlem av EØS så kan du få ut reseptbelagte medisiner i feks Sverige ved å vise Norsk resept..

Du kan også gå til en svensk lege og få en resept og få medisinene ut i Norge..

Det intresange er smutthullet ved at du feks kan bestille reseptbelagte medisiner fra feks Kypros (lillepille.com) og de sender med en resept utskrevet til deg, noe som er fult lovlig. Er det derimot snakk om medisiner som går under "narkotika" som sobril, rohypnol osv så er selvfølgelig saken annerledes (noe du ser at de ikke tilbyr eller).

 

Det står jo forresten svart på hvitt her: (utdrag fra lillepille):

"We are working with European doctors who write out a prescription for you on the basis of the health information you provide when you order. Prescription sent to you along with the drugs you ordered."

 

 

(så til dere som har gått til lege fått resept og betalt ett par tusen for medisinene for 3mnd, pluss legehonorar, resept osv.

Så har jeg nettopp fått for ca ett år for en tusenlapp... Bare sånn til informasjon :))

Lenke til kommentar

Joda, fikk høre på apoteket at en kunne ta ut legemidler i f.eks Sverige og mange andre land med samme resepten. Trodde ikke det var så enkelt å bestille reseptbelagte legemidler fra nett, men når du sier at en kan sende med resept så er det igrunn logisk at det burde gå an. Jeg dro en litt for kjapp konklusjon der. Resept må en iallefall ha. Hvordan blir forresten kontrollører i tollen inneforstått med at mottaker har resept?

 

Hvordan ordner en forresten resept til proscar når en bare har hårtap og ikke forstørret prostata el.? Var legen velvillig til å ordne det? Selvfølgelig er dette noe jeg vil vurdere, men er usikker på om legen er med på det. Har du bestilt mange ganger?

Endret av kjaks
Lenke til kommentar
Gjest Guest_Her_* (Pan)
Joda, fikk høre på apoteket at en kunne ta ut legemidler i f.eks Sverige og mange andre land med samme resepten. Trodde ikke det var så enkelt å bestille reseptbelagte legemidler fra nett, men når du sier at en kan sende med resept så er det igrunn logisk at det burde gå an. Jeg dro en litt for kjapp konklusjon der. Resept må en iallefall ha. Hvordan blir forresten kontrollører i tollen inneforstått med at mottaker har resept?

 

Hvordan ordner en forresten resept til proscar når en bare har hårtap og ikke forstørret prostata el.? Var legen velvillig til å ordne det? Selvfølgelig er dette noe jeg vil vurdere, men er usikker på om legen er med på det. Har du bestilt mange ganger?

 

 

Resepten bli jo sendt med pakken.. Så de ser den når de åpner den (men de er nok kjent med pakker fra "eu-nettapoteker" så de sjekker vel kanskje ikke så veldig grundig.

 

Her er forresten et annet apotek http://europa-apoteket.com/

 

Du gjennomgår ingen undersøkelse om hva som feiler deg da, det er mer på eget ansvar prinsipp.

Du må mer bare krysse av for om du ikke tåler noen stoffer i legemidlet, ikke går på medisin X, osv.

 

Du må forresten betale toll når du bestiller utenfor Norge selvfølgelig.. Men det blir jo alikevel under 1500 for ett år...

Flere spørsmål?

Lenke til kommentar

Mange på din (og min forsåvidt) alder som har viker. De kommer nok til å grave seg innover (tror jeg), men hvorfor ikke bare barbere av hele stasen?

 

Jeg skinna meg på impuls her for et par mnd siden, og det var sykt deilig å slippe å ordne håret om morgenen etc. Klipp deg ned til 5mm, gi det 2 dager, så digger du det ; )

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har fått viker i forholdsvis ung alder og fikk anbefalt Bio+ Stimulant Shampoo og Bio+ Stimulant Lotion av frisøren min. Noen som har noen erfaringer med disse produktene?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...