Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Er Cola egentlig så farlig?


Leo L

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

3 liter cola om dagen er uansett for mye.

 

Begynn med kaffe eller te.

Du får koffein uten alt det usunne sukkeret.

Kaffe og te ansees som sunt i normale mengder.

Det finnes mange typer, så du finner sikkert en du liker.

 

Is-te som du kjøper på flaske i butikk er ikke det samme som te. Ofte er det like mye sukker som i cola.

Endret av Mannen med ljåen
Lenke til kommentar

En noe detaljert beskrivelse av hvordan kroppen reagerer på sukker og koffein... hvorfor er det så skremmende? Sukker eller tilsvarende får du (riktignok i helt andre mengder) fra det meste du spiser, dopamin inngår i viktige prosesser i kroppen og koffein er da viden kjent for å være vanndrivende. So what?

 

Derimot er mengden du har i deg ikke bra. 1200+ ekstra kcal om dagen fra rent sukker. Oppskrift på diabetes. Mineralene som blir fordrevet monner sikkert også i slike mengder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, hva er egentlig trygg dose sukker?

 

 

 

When mice ate a diet of 25 percent extra sugar -- the mouse equivalent of a healthy human diet plus three cans of soda daily -- females died at twice the normal rate and males were a quarter less likely to hold territory and reproduce, according to a toxicity test developed at the University of Utah.

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130813111722.htm

Lenke til kommentar

Ja, hva er egentlig trygg dose sukker?

 

 

 

When mice ate a diet of 25 percent extra sugar -- the mouse equivalent of a healthy human diet plus three cans of soda daily -- females died at twice the normal rate and males were a quarter less likely to hold territory and reproduce, according to a toxicity test developed at the University of Utah.

 

http://www.sciencedaily.com/releases/2013/08/130813111722.htm

 

Dette er jo fullstendig uinteressant med mindre man er ernæringsforsker. Veien fra "har effekt på mus" til "har effekt på mennesker" er veldig lang. Hvor er oppfølgningsstudiene og metastudiene av disse? Først da begynner dette å bli noe man som vanlig forbruker trenger å tenke på.

Lenke til kommentar

Det er 53g sukker i 0.5l cola 

Så spises det sikkert noe annet med sukker i også. 

Når en halvliter dekker det myndighetene mener er behovet, hva trur man 6-7 ganger så mye kan være godt for da hehe. 

Det er iallefall ikke fornuftige kalorier sett fra noen som helst synsvinkel. 

1500 kcal pr dag fra sukker, når 2300 kcal er snittet på det en på 70kg trenger.

 

Over halvparten av kostholdet er rent sukker, høres ut som klodens største idiot. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

WHO (verdens helseorganisasjon) har gitt ut nye kostanbefalinger som begrenser alle former for tilsatt sukker til under 10% av det totale, daglige energiinntaket, og under 5% vil gi flere helsegevinster.

 

 

 

4 MARCH 2015 ¦ GENEVA - A new WHO guideline recommends adults and children reduce their daily intake of free sugars to less than 10% of their total energy intake. A further reduction to below 5% or roughly 25 grams (6 teaspoons) per day would provide additional health benefits.

 

http://www.who.int/mediacentre/news/releases/2015/sugar-guideline/en/

Lenke til kommentar

Det er ikke nødvendighvis kaloriinnholdet i seg selv som er så "farlig", men det er de store mengdene med søtt sukker som skaper stor ubalanse i blodsukkeret og høy utskillelse av insulin. Over tid, kan dette føre til at fett- og muskelvev mister sensitiviteten til insulinet, og det skapes en insulinsresistans, noe som betyr at kroppen ikke lenger har evnen til å senke/regulere blodsukkeret. Dette er en del av årsaken til diabetes 2. 

 

Flere velger i dag å gå over til Cola Zero istedet. Et sukkerfritt alternativ, men inneholder det omdiskuterte stoffet Aspartam som flere hevder å være skadelig. Det er per i dag ingen som har klart å levere en god studie på at Aspartam er skadelig, så denne påstanden er per i dag ikke vitenskapelig bevist. Det er gjort en rekke studier på stoffet, og ingen beviser skadeeffekter, kun i store doser, men da ville hvilket som helst stoff vært skadelig. Korrekt meg om jeg tar feil, men jeg har per i dag lest en del studier om Aspartam, og ingen har konkludert med helseskadelige effekter. 

 

3 liter Cola om dagen er nok i overkant enten det er med eller uten sukker, mener jeg. Selv drakk jeg store mengder brus fremtil jeg begynte å lære om kroppen, hvor jeg fort innså at brus ikke er spesielt bra. Mistet lysten på brus, og begynte å drikke Farris, olden vann med smak, grønn te, kaffe etc. Funker bra for min del. 

Lenke til kommentar

Korrekt meg om jeg tar feil, men jeg har per i dag lest en del studier om Aspartam, og ingen har konkludert med helseskadelige effekter.

 

Det er korrekt. Eller, de studiene som har konkludert med helseskadelige effekter har blitt diskreditert under fagfellevurderingen med til dels grove metodefeil.

 

Stevia, som er det søtningsmiddelet mange aspartamfobikere sverger til, har en anbefalt maks daglig dose som er 100 ganger mindre enn for aspartam, noe som indikerer at dette stoffet er langt farligere. Dette ser dog ikke ut til å skremme noen - hvorfor kan jeg ikke fatte.

Lenke til kommentar

Nye produkter som kom fra koloniene i Sør-Amerika; Sukker, tomater, tobakk, kokain.

Hvordan skal man avgjøre hvilke av disse naturlige produktene som bør ses på som giftige?

Hvilke av dem får folk til å "drepe" for en dose av dem?

Sukker er et gyldig svar dersom folk er avhengige.

På 1800-tallet brukte man kokain i flere dagligvarer. På 1900-tallet var tobakk helt akseptert.

På 2000-tallet er det fortsatt en mengde billige sukkervarer i butikkene.

Jeg tror nok at mengden sukkervarer etter hvert vil reduseres. Det er lurere å bruke sukker kun som et tilsetningsstoff. Men det er heller ikke problemfritt, siden bittelitt sukker ikke vil gi noen tilfredsstillelse.

 

En sukkeravhengig kan fort føle seg som en utenomjordisk som har tatt på seg en menneskelig forkledning (en Edgar-suit):

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...