Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Smerter i ansiktet, bak øynene og kroniskhodepine?


Xarus

Anbefalte innlegg

Okey, kan fortelle litt om sykehistorien min.

 

Startet lille julaften 2013, våknet opp og følte meg litt rar rett og slett. Første jeg la merke til var svimmelheten, tung i hodet, vondt i øynene og hodepine.

Fikk først høre fra legen det var bihulebetennelse og fikk antibiotika av legevakta (var i mellomjulen) og syntes det ga mening at det var bihulene.

På nyåret, fortsatt dårlig. Ringte legen og fikk time der, han mente også det var bihulebetennelse og fikk en kur antibiotika. Men nei, funka ikke.. Jeg gir det litt tid, og drar til optiker siden jeg rett og slett plages så veldig med øynene (Bruker briller fra før, har skjeve hornhinner og er langsynt)

 

Fikk prismebriller som jeg skulle prøve. Greit nok, brukte dem 24/7 i 2 uker men følte på en måte at de ikke stemte, at de var for sterke eller noe. Fikk meld om at jeg ikke måtte bruke brillene hvis det ikke føltes riktig. Så stoppet, og gikk tilbake til de gammle. Så bare det en periode jeg følte meg litt bedre, hodepinene og alle plagene lå der enda, men var ikke så ille som det var.Trodde det kanskje bare var et virus og at jeg skulle bli bedre.

 

I mars møtte jeg totalt veggen, fikk omgangssjuken oppi alt dette. Og da jeg prøve meg tilbake på jobb (jobber 100% i barnehage) gikk det bare ikke, sa til sjefen min at det rett og slett ikke gikk. Jeg må bare si at jeg er veldig glad i jobben min og trives kjempegodt, så å gå sykmeldt ga meg en rævva følelse. Er sjelden borte fra arbeid, og det å ligge hjemme å glane TV gjorde meg fort deprimert og fustrert. Til tiden, søvnvansker og angst for hva dette kan være for noe. Våkner rett og slett hver dag, men den samme følelsen. Hodepinen og ansiktsmertene er der ALLTID. Har gått ned fra 83kilo til 74 kilo siden desember. Tenker det er muskelmasse som forsvant, og kanskje litt deprisjon og lite matlyst inn i bildet.

 

3 april: og mye er forstatt det samme. Men har fått unnagjort noen tester, og har blitt i litt bedre humør, som er veldig godt for samboern min hehe.

 

Blodprøver osv er greit, litt forhøyet hvite blodceller (virus?)

Tatt røntgen av nakke var greit

Har tatt CT av bihuler og blodprøve for kyssesyken ( ennå ikke fått svar på dem) men håper de finner ut noe.

Øyelegen fant ikke noe galt med øynene mine, men musklaturen bak var noe slapp og henviste meg videre til ortopist.

 

Liten liste over symptomer, siden jeg kanskje har glemt noe.

 

-Kronisk hodepine, trykk bak øya og tinningen.

-Stiv, anspent, smerter i ansiktet/kjeven/kinn omreådet

-Øyne problemer, anstrengte øyne, røde øyne

-Smerter nakke og bakhodet

-Svimmel og rar

-Trøtt og sliten 27/4

 

Noen som har hatt eller følt det samme? Bare nysgjerrig om noen plutselig har følt seg slik? Skal en tur til tannlegen for å sjekke om envt det er kjeveproblemer. Har en bekjent som sa jeg burde sjekke om jeg har skjeveleddsdysfunksjon..

 

Noen her inne som er kjent, har eller har hatt disse problemene ? Helst alt på en gang! Vil gjerne vite hva det var, og hva dere har funnet ut.

 

mvh xarus

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei, ikke blitt henvist til nevrolog nei.Og har bare tatt CT av bihulene. Selv føler jeg det er ansiktet og hodet som er helt rart. Selve kroppen fungerer, men er sliten av å gå å ha vondt hele tiden. Er jo ikke noe som plutselig blir borte dette ser det ut som, jeg trenger hjelp til å finne ut av det. Må bare vente å se, kanskje de kan se om det er noe med musklaturen i ansiktet på den CT-skannen av bihulene. Ikke vet jeg, er liksom smertene i ansiktet og hodet som drar meg ned hele tiden..

 

mvh xarus

Lenke til kommentar

hei, ikke blitt henvist til nevrolog nei.Og har bare tatt CT av bihulene. Selv føler jeg det er ansiktet og hodet som er helt rart. Selve kroppen fungerer, men er sliten av å gå å ha vondt hele tiden. Er jo ikke noe som plutselig blir borte dette ser det ut som, jeg trenger hjelp til å finne ut av det. Må bare vente å se, kanskje de kan se om det er noe med musklaturen i ansiktet på den CT-skannen av bihulene. Ikke vet jeg, er liksom smertene i ansiktet og hodet som drar meg ned hele tiden..

 

mvh xarus

 

 

Vet jeg ikke hvor i landet du befinner deg, men hadde nok kanskje forespurt en henvisning til nevrologisk utredning og Xarus, kroppen er rimelig kompleks og symptomene du beskriver kan godt være nevrologisk artet.

Lenke til kommentar

Enig med technicality, ville spurt om en full neurologisk undersøkelse. Jeg ville også hørt om muligheten for en MRI scann av hode/nakke. Kan ofte være litt vanskelig å få siden det er dyrt (og lange køer), men syntes ikke det er urimlig ut i fra sykdomshistorien din.

 

Det er en øyelege du var til (ikke optiker)? Optikere er flinke folk, men en øyelege har ofte mer erfaring med å se sjeldnere og/eller mer alvorlige problemer/signaler.

Endret av eldavid
Lenke til kommentar

Hmm, ja godt mulig. Har litt angst for at det er noe jævlig noe, men prøver bare å få tia til å gå.. Å komme inn til alle spesialistene tar så jævla lang tid. Var øyelege jeg var til ja, som henviste meg til ortopist siden musklaturen bak øye var noe slapp. Håper jeg får noe briller eller noe der som hvertfall gjør at jeg slipper å anstrenge meg sånn (spesiellt foran pc'n) var ikke noe galt med øynene min bortsett fra det med musklaturen. Men hvilke tester tar en nevrolog?

 

Selv tror jeg, det kan kanskje være noe med øynene. Da jeg plagdes med øynene sist var det mye av det samme som jeg føler nå. Bortsett fra prikkingen i ansiktet. Tenkte jeg skulle vente på prøver, så bestille time igjen hvis det ikke vises noe.. Tror jeg egentlig ikke det gjør heller men.. Åsså skal jeg bestille time til tannlege just in case.

 

Xarus

Lenke til kommentar

Generelt så sjekker en neurolog etter problemer med nervebaner og/eller hjernen/lillehjernen selv. En neurologisk undersøkelse gir som regel ingen definetiv diagnose, men gir en god pekepinne om det trengs en mer utfyllende undersøkelse eller ikke. Det er som regel en neurolog eller en øyelege som henviser til MRI scann.

Lenke til kommentar

aha skjønner.. Blir vell kanskje nevrolog og scan av hodet i neste omgang da. Har ikke noe feber, kan svette litt men er mest hvis jeg ligger å tenker på alt som kan være galt og ikke får sove.

 

Har gått ned i vekt de siste månedene ja fra sånn 82 til ca 75. Har litt lite matlyst, sliten i kjevel og hele ansiktet. Tror jeg har mista mye muskelmasse også. Gått fra å trent styrke 4 ganger i uka til 0 liksom.

Men har tatt en del blodprøver, så regner med de hadde vist noe hvis det hadde hvert noe alvorlig :)

 

Men øynene og hodet er helt klart noe som irriterer meg. Blir sliten av for mye pc bruk, og føler det blir værre fortere. Har som PC som hobby, spiller litt spill osv. Så jævlig fustrerende når jeg bare må gi opp spillinga.

Endret av Xarus
Lenke til kommentar

Hei.

Kjente igjen dette altfor godt til å unngå å svare på dette, så lagde meg nettopp bruker her.

Jeg har periodesvis over flere måneder hatt samme symptomer inkludert et par til. Smerter og følelse av et trykk bak og rundt øynene. Generell svimmelhet og kvalme, i tillegg til svartning for øynene om jeg reiser meg etter å ha sittet stille lenge. Stiv og sliten i nakke, veldig spent i nakkeområdet nedover til skuldrene. Utover dette begynte jeg mot slutten å merke ilinger mellom skulderbladene om jeg løftet noe tungt. Har også iblant kjent smerte i brystet om jeg puster dypt inn. Er nærsynt og har sittet mye med pc og Ipad de siste årene.

 

Jeg leste litt om symptomene og kom frem til at de har en sammenheng. Det er stadig flere som opplever dette, og symptomene er veldig typiske. Da spesielt med tanke på hodepine, smerter bak øynene og svimmelhet i kombinasjon. Det høres i hvert fall ut for meg som om du har noe av det samme. Jeg kom frem til at å gå til kiropraktor var helt aktuelt for dette, og det har hjulpet meg veldig. Han forklarte at akkurat denne tilstanden henger sammen med de to øverste nakkevirvlene og generelt stivhet og spenninger i nakkeområdet. Han hadde en betegnelse for det som jeg ikke kommer på i farta, men spesielt typisk for dette er smertene bak øynene, som også er en type hodepine. Smerten jeg hadde i brystet kommer av at musklene og senene her for det meste er festet bak i ryggraden. Problemer her kan altså overføres til forsiden av kroppen og føles på denne måten. Vil tro at punkter her også kan overføres til senefester i kjeven og ansiktet i ditt tilfelle.

 

Ubehaget kan komme av flere ting. Det kan være et akutt traume i virvlene, eller noe som har utviklet seg mer gradvis. For det meste i dag henger det sammen med statiske sittestillinger, holdning og spenning av nakke, skuldre og rygg, såkalt Ipad-nakke. Videre kan det dermed utvikles knuter og spenningspunkter som ikke løsner seg opp helt uten videre.

 

Jeg har gått på 5 behandlinger til nå, og det er omtrent stabilt. Den første konsultasjonen tok ca en halv time, behandlingene etterpå 15 minutter. Behandlingen er omtrent det samme hver gang, han trykker inn i punkter i nakken og trykker opp leddene i hodet og nedover ryggraden i øvre del av ryggen. De første gangene var det veldig vondt, og jeg innså ikke før dette hvor anspent jeg faktisk har vært. I det siste kjenner jeg ikke noe når han trykker nøyaktig samme steder, er avslappet i nakken og opplever altså ikke noe ubehag lenger.

 

Synes du har gått igjennom mye allerede for noe som antagelig har en ganske lettvint løsning. Anbefaler deg veldig å gå til en kiropraktor som kan noe om og bruker triggerpunkter eller såkalt myofascial release. Dette er i utgangspunktet veldig lett for kiropraktoren å ordne opp i, og jeg har selv sett hvordan behandlingen gir veldig umiddelbare reaksjoner. Noe som virker inn på forbedringen er hvor mye slitasje det er i området, det vil gå fortere om du er ung. Videre har det mye å si hva du selv gjør under behandlingstiden og videre. Om du er mye på pc har jeg et tips: Bygg opp pc-en med for eksempel bøker under, slik at øynene er vendt rett ut istedet for nedover. I tilleg til å gi musklene litt mer dynamiske bevegelser og variasjon. Reis deg og gå rundt i rommet slik at nakkemusklene får bære hodet med litt annen belastning.

 

Håper dette kommer til nytte for deg!

:-)

Lenke til kommentar

heeei Vanilje! Først må jeg bare si jeg er veldig takknemmelig for at du laget deg en profil her inne for å hjelpe meg! Mulig du kanskje er inne på noe, du kan vel si jeg er en "gamer" selv om jeg ikke liker utrykket.

Har sitten mye foran pc skjermen siden jeg ble konfirmant, er nå 23år. Har ofte kjent at jeg har hatt vondt i nakken,øyne og hodet etter alt for mye spilling, men deet har gått fort over.

 

Har tenkt på fysioterapaut og kiropraktor før men har egentlig ingen erfaring eller trua på at det funker.

Men jeg er ganske desperat og må jo prøve det:) Hva er forskjellen pysioterapaut og kiropraktor?

 

tusen takk for svar

Xarus

Lenke til kommentar

Har også vært mye foran pc, og sittet med foroverbøyd nakke. Bare det at nakken er i statisk stilling over tid kan fremprovosere symptomene.

 

Det er mulig at du har spenninger og/eller trykk i leddene som du ikke kjenner noe særlig til vanlig. Problemer i nakkeområdet og ryggsøyla er forbundet med nerver og sener ut i hode, ansikt og kjeve, derfor kan du kjenne det her i stedet. Smerte bak øynene er noe som kjennetegner denne tilstanden. Eventuelle knutepunkter kan ha utviklet seg over lang tid, så du ikke har merket det. Altså, at du kjenner du er litt sliten rett etter en spilleøkt men kjenner ikke den konstante spenningen. Etter noen behandlinger ble jeg selv overrasket over hvor forskjellig musklene kjentes. Før var det spent hele tiden, uten at jeg var klar over det. Det er for meg liten tvil om at kiropraktor kan hjelpe deg. De er spesialisert på akkurat de plagene du nevner, selv om det kanskje ikke er det folk direkte forbinder med kiropraktorer. I tillegg er behandlingen veldig konkret, det vil som regel gi umiddelbar effekt dersom problemet ligger her.

 

En fysioterapeut driver i større grad med bevegelseslære, for eksempel ved idrettskader og generelt muskler. Kiropraktoren jobber med skjelett, nerver, ledd og bindevev.

 

Om du velger å gå til kiropraktor vil jeg berolige deg med at det er ganske greit. Noe av det kan føles ubehagelig, fordi han trykker på ryggsøyla så det kommer "knekkelyder." Men dette er overhodet ikke vondt. Lyden kommer av vakuum i leddene som slipper.

Lenke til kommentar

Har også vært mye foran pc, og sittet med foroverbøyd nakke. Bare det at nakken er i statisk stilling over tid kan fremprovosere symptomene.

 

Det er mulig at du har spenninger og/eller trykk i leddene som du ikke kjenner noe særlig til vanlig. Problemer i nakkeområdet og ryggsøyla er forbundet med nerver og sener ut i hode, ansikt og kjeve, derfor kan du kjenne det her i stedet. Smerte bak øynene er noe som kjennetegner denne tilstanden. Eventuelle knutepunkter kan ha utviklet seg over lang tid, så du ikke har merket det. Altså, at du kjenner du er litt sliten rett etter en spilleøkt men kjenner ikke den konstante spenningen. Etter noen behandlinger ble jeg selv overrasket over hvor forskjellig musklene kjentes. Før var det spent hele tiden, uten at jeg var klar over det. Det er for meg liten tvil om at kiropraktor kan hjelpe deg. De er spesialisert på akkurat de plagene du nevner, selv om det kanskje ikke er det folk direkte forbinder med kiropraktorer. I tillegg er behandlingen veldig konkret, det vil som regel gi umiddelbar effekt dersom problemet ligger her.

 

En fysioterapeut driver i større grad med bevegelseslære, for eksempel ved idrettskader og generelt muskler. Kiropraktoren jobber med skjelett, nerver, ledd og bindevev.

 

Om du velger å gå til kiropraktor vil jeg berolige deg med at det er ganske greit. Noe av det kan føles ubehagelig, fordi han trykker på ryggsøyla så det kommer "knekkelyder." Men dette er overhodet ikke vondt. Lyden kommer av vakuum i leddene som slipper.

 

heei igjen vanilje..Måtte flire litt det med pc og fremoverbøyd nakke, akkurat slik jeg sitter, med bærbar pc og ser ned haha..Men det med at jeg blir sliten og har vondt i hodet er ganske kronisk, det har alltid hvert der, helt siden 23 des, til tider har det hvert værre, og til tiden bedre. Men alltid vondt nakke, hode, øyne, svimmel osv. Er så mye symptomer. Men skal helt klart ha det i bakhodet med kiropraktor, du har overbevist meg om at det er vært et forsøk:)Virker som du har hatt mye av samme symptomene.

Plagdes også du med synet? Sliten øyemusklatur osv?

 

Må vente til jeg får lønning, siden jeg har brukt alle pengene mine på legetimer, og prøvd alt av medesiner, øyedråper, nesehorn og alt.

 

Takk igjen, skal poste igjen iløpet av uka!

 

mvh xarus

Lenke til kommentar

Hei :) Jeg vet virkelig hvordan du har det. Hatt det nesten helt likedan i godt over 3 år. Det begynte med at jeg merket jeg hadde konstant vondt i øynene. Også merket jeg etterhvert de andre plagene; vondt i kjeven, nakken, hodebunn, tinning, tilogmed stivhet i halsmusklaturen. Hvilke plager som kom først er vanskelig å huske, men det var ihvertfall øyeplagene som fikk meg til å søke hjelp. Har også vært mye sykemeldt fra jobb pga dette.

 

-Kronisk hodepine, trykk bak øya og tinningen. - JA

-Stiv, anspent, smerter i ansiktet/kjeven/kinn omreådet - JA

-Øyne problemer, anstrengte øyne, røde øyne - JA, har i tillegg tørre øyne :eek:

-Smerter nakke og bakhodet - JA

-Svimmel og rar - Nei, er ingenting svimmel.

-Trøtt og sliten 27/4 - JA

 

Jeg har også prøvd en del forskjellig. Synspedagog fant ut jeg hadde dårlig samsyn, svak øyemusklatur. Prismebriller hjalp ingenting. Ikke synstrening heller. Briller korrigert for skjeve hornhinner hjalp heller ikke. Vært hos fysioteriapi, fikk bløtvevsbehandling. Hjalp litt på nakkestivheten. Øyelegene sa at øynene er helt iorden, eneste svekket tårekanal. Tatt MR av hodet, ingenting galt.

Tannlegen fant ut at jeg gnisser/tygger tenner om natta. Fikk da en myk bittskinne, hjalp ingenting. Dette er lenge siden.

 

Var igjen hos en annen (veldig flink) tannlege nettopp, hun sa jeg måtte ha en hard bittskinne, så jeg fikk avtrykk når jeg var der. Skal bruke den om natten. Den myke jeg hadde fått tidligere var visstnok mest for å skåne tennene, gnisset jo forsatt like mye. Hun kjente på hele kjevemusklaturen, den var veldig øm. Hun ga med diagnosen kjeveledd dysfunksjon, selv om jeg har null problemer med å bevege kjeven. Har bare overbelastet den ved å gnisse tenner om natten. Hun fant også slitasje på tennene pga gnissingen. Og fortalte meg at smerter fra kjeven kan stråle mange forskjellige plasser. Og at den harde bittskinnen kan avlaste kjeven og få kjeven i en positur der det er umulig for den å gnisse. Jeg tenker der er logisk at skinnen kan fjerne smertene i kinnene, kjeven, nakken, hodebunn, hals. Men er mest spent på om skinnen kan fjerne smertene i øynene. Det er de som er de mest plagsomme synes jeg. De er konstant ømme og vonde. Skulle også gjerne ha prøvd kiropraktor, men har ikke tilbud om det hvor jeg bor.

 

Koster ca 2200 kr for den harde bittskinnen, hvis tannlegen finner ut du har problemer med kjeven, tanngnissing o.l. Ellers koster den noen tusenlapper til. Men du får nok en del dekt, med de kjevesymptomene du har :) Kan skrive tilbakemelding her, når jeg har prøvd den bittskinnen noen dager. Hvis du vil ? Jeg får den vel snart:)

Ønsker deg god bedring, og at du finner ut hva som feiler deg. :) Er fælt å gå med smerter man ikke vet hvordan man blir kvitt.

Endret av jeente91
Lenke til kommentar

hei jeente91, ser ut som vi har ganske like symptomer. Har også lest litt om kjeveledd dysfunksjon, og det kan gi smerter bak øyne osv også. At du har slitt med dette i 3år gjør meg engstelig. de siste 3 månedene har hvert et helvette for min del. Sykmeldt, jobber mye mindre fordi jeg ikke klarer det slik jeg er nå. Trener ikke, og sitte på pc'n er ikke så lurt, men gjør det iblant. Sitte foran tv'n er det enneste som kjennes kurrant for min del. Har også prismebriller, brukte de i 2 uker men ikke noe bedring. Er spent på hva han ortopisten sier.. Jeg skal finne ut av det , koste hva det koste vil. Klarer ikke å gå slik rett og slett..

 

Post gjerne her inne, eller send meg en pm på hvordan den bitteskinnen fungerer. Gnisser også litt tenner, kjenner kjeven knirker og er sliten etter spising. Men den låser seg ikke osv..

 

Håper å høre fra deg!

Lenke til kommentar

Heei igjen, har fått svar på prøven om kyssesyken og det viste seg at jeg har "hatt" kyssesyken..

Fikk ikke vite når, men bare at jeg har hatt viruset.. Og jeg tok det ikke med ro, jobba 100% på jobb, trente og drakk alkohol, først nå hviler jeg.. Hadde jo ingen anelse,om måtte selv spørre om å ta tester om kyssesyken. Er nå redd jeg har utviklet ME, og hele livet mitt blir slik jeg har det nå.

 

Skal til kiropraktor og en som skal sjekke kjeven min på torsdag. Noe jeg tror blir penger ut av vinduet nå, etter at jeg fikk høre det med kyssesyken:S sorry for det med negativiteten, men føler alt er dritt.

Lenke til kommentar

noen her som har hatt kyssesyken? Er det normalt å føle seg så slapp og dårlig selv om viruset tydeligvis er ute av kroppen? Har litt MS tendenser (lest litt om det) og blir bare uber deprimert, føler det aldri vill gi seg..

 

alternativ behandling some kan lindre smertene ?

Lenke til kommentar

Hei, det verste du kan gjøre i din situasjon er å google deg frem til den ene sykdommen etter den andre. MS tror jeg du kan utelukke da den ville gitt mange andre symptomer også. Ikke bare i ansiktet. Ta deg den turen til kiropraktor du så skal du se at ting løsner.

 

Akkurat nå tror jeg du er redd for at du har fått alle tunge vanskelige ting, men det har du nok ikke. At du ikke har tatt det med ro under kyssesyke kan gjøre at du er sliten nå ja, og det kan nok gi noen smerter men normalt sett ikke sånn som du beskriver det.

 

Du sier du er gamer og sitter i stive posisjoner, ergo får du låsninger i skjelettet ditt som beskrevet her oppe. Det er det kiropraktor som kan rette på. Det er ingen prøver som kan påvise ME men det kan man få av mange ting men du skal ha mange symptomer over tid for å få den diagnose også. MS påvises bl.a ved hjelp av tapping av ryggmargsveske/spinalpunksjon. Og hadde legen misstenkt det så hadde du vært lagt inn på nevrologisk for lenge siden.

Det som skjer hos deg nå er at du henger deg opp i symptomene dine og googler og leter og da kan man fort finne mye rart som igjen gjør det deprimert. Det er ikke å anbefale å leke lege selv.

 

god bedring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...