Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Korsbånd-operasjon og skade. Har du noen spørsmål?


MilKman'

Anbefalte innlegg

Jeg skjønner dette med at det er vanskelig å undersøke rett etter skade fordi det er jo mye hevelse og smerter. Men en ting jeg lurer litt på er hvorfor kneet mitt ikke hovnet opp så veldig mye den siste gangen jeg ødela korsbåndet. De to første gangene ble det hovent med en gang, og da hadde jeg ikke revet av hele korsbåndet. Det var festet som hadde røket og revet med seg en beinbit i tillegg til at litt av korsbåndet også var blitt ødelagt. Den siste gangen hadde jeg revet av hele korsbåndet, og jeg syntes det var rart det ikke hovnet opp så mye som de to første gangene. Dette vart jo også en av grunnene til at de bare trodde det var forstuelse. I undersøkelsen før operasjonen kjente jo kirurgen at det ikke var noe korsbånd der da han undersøkte kneet fordi han sa det var utrolig ustabilt. Heldigvis fikk han ordnet det i operasjonen og jeg håper det skal bli bedre nå. Men som sagt, er det noen som vet hvorfor kneet mitt ikke hovnet så veldig opp den tredje og forhåpentligvis siste gangen?

 

En annen ting jeg lurer på er at når jeg var ute og luftet meg litt i går skjedde det noe rart. Jeg brukte begge krykkene for å avbelaste kneet. Plutselig var det akkurat som om det begynte å kneppe inni der for hvert skritt jeg tar. Det kommer ingen lyd, men det er noe innunder kneskåla som går borti noe annet der og det gjør vondt for hvert skritt jeg tar... Det er tre uker siden operasjonen og dette bekymrer meg litt. Noen som har en teori på hva det kan være? ;)

 

Det kan ha noe med at de 2 første gangene du skadet korsbåndet så rev du av festet samt et benfragment/brusk. Det vil ofte gir mer inflammasjon (betennelse) og derav mer hevelse. Den siste gangen røk du kun korsbåndet uten å skade annet i kneet, da med mindre hevelse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når det gjelder hevelse så har jeg den samme erfaringen som deg. Røk korsbånd for 6 år siden. Da var det stor hevelde som tok tid å få ned. Trente og stod i med ustabilt kne i fire år før jeg fikk en stygg veidning/karatespark i kneet ved innetrening. Samme smertene, men ingen hevelse.

Mitt råd er uansett å oppsøke spesialist tidligst mulig om man får til det. Jeg var hos ortoped to ganger og fulgte det offentlige kjøret med venting månedsvis på MR, og det var ikke smart. Ortopeden klarte ikke si hva som feilet kneet, utrolig nok. Mr var ikke tydelig på skaden. Trente da med ødelagt kne for lenge med påfølgende vridning. Det første til langdistansekne, ødelagt menisk, og garantert avrevet korsbånd.

Via helseforsikring på jobb fikk jeg ny MR i løpet av to dager og så dro jeg til Ringvollklinikken og spesialist der hvor skaden ble påvist etter første sjekk og jeg fikk operasjon påfølgende uke.

Desverre kan ikke alle ortopeder idrettsskader, så evt. forsikre dere at ortoped fastlegen henviser dere til kan slike skader.

Det samme gjelder opptrening og fysio. Je var så heldig å kjenne en fysio som har jobbet på NIMI med knær i noen år og som er idretssspesialist. Uten tvil et godt og heldig valg..

Lykke til! :-)

Lenke til kommentar

Hei Melchior

 

I og med at du er lege og greier så kan jeg jo spørre deg hvor lenge man kan forvente at det skal være knepping/problemer med arrvev.. Kirurgen sa at dette kunne ta år...

1-2-3-4-5 år eller hva?

Er ganske sår og irritert rundt kneet, noe jeg stadig føler forverres ved tung styrketrening.

jaja.. Får trøste meg med at jeg ennå ikke er pensjonist og at det går an å lege uten å løpe maraton og trene maks styrke.. :)

Lenke til kommentar

Hei Melchior

 

I og med at du er lege og greier så kan jeg jo spørre deg hvor lenge man kan forvente at det skal være knepping/problemer med arrvev.. Kirurgen sa at dette kunne ta år...

1-2-3-4-5 år eller hva?

Er ganske sår og irritert rundt kneet, noe jeg stadig føler forverres ved tung styrketrening.

jaja.. Får trøste meg med at jeg ennå ikke er pensjonist og at det går an å lege uten å løpe maraton og trene maks styrke.. :)

 

Hei.

 

Det er veldig individuelt og avhenger av hva slags skade som har skjedd, og om det oppstod andre skader i kneet i tillegg. Det som er bevist er de som har gjort en god jobb med fysioterapi og opptrening har mindre plager.

Jeg vet ikke hvor lenge siden du ble operert, men knepping og hevelse kan forekomme i flere år etter operasjonen. I mitt tilfelle har det nå gått 3 år siden operasjonen, kneet mitt føles stabilt og jeg trener som før skaden. Av og til blir jeg litt hoven og stiv i kneet etter hard trening, men det har jeg akseptert som normalt.

Lenke til kommentar

Så praktisk at det dukket opp en lege i denne tråden da.

Jeg har også et spørsmål og to :)

Er det slik at transplantatet er blitt like sterkt som det opprinnelige korsbåndet etter et år, eller tar det lenger tid?

eller er det slik at det aldri vil bli like sterkt?

Vil det opererte benet være litt tynnere og svakere enn det friske i flere år etterpå, uansett hvor mye man trener?

Jeg er snart 11 mnd postop og sugen på å prøve litt ballspill igjen snart, men sliter med det mentale.

Frykter jo for reskade, vet jo at det aldri blir helt risikofritt men man hører jo om fotballspillere som kommer tilbake på samme nivå etter kanskje bare 6-7 mnd. Noe jeg synes virker litt crazy

Lenke til kommentar

Så praktisk at det dukket opp en lege i denne tråden da.

Jeg har også et spørsmål og to :)

Er det slik at transplantatet er blitt like sterkt som det opprinnelige korsbåndet etter et år, eller tar det lenger tid?

eller er det slik at det aldri vil bli like sterkt?

Vil det opererte benet være litt tynnere og svakere enn det friske i flere år etterpå, uansett hvor mye man trener?

Jeg er snart 11 mnd postop og sugen på å prøve litt ballspill igjen snart, men sliter med det mentale.

Frykter jo for reskade, vet jo at det aldri blir helt risikofritt men man hører jo om fotballspillere som kommer tilbake på samme nivå etter kanskje bare 6-7 mnd. Noe jeg synes virker litt crazy

 

En vellykket fremre korsbåndrekonstruksjon kan ofte gi samme styrke og stabilitet som du hadde før skaden. Ikke tenk så mye om det nye korsbåndet er sterkere eller svakere. Etter en operasjon og flere uker på krykker er jo den muskulaturen betydelig svekket.

 

Poenget er at korsbåndet er kun en liten del av det hele bildet. Det er mye som "holder" kneleddet på plass. Sidebånd, fremre lårmuskulatur og leggmuskulatur spiller også en stor rolle. Det er grunnen til at spesielt idrettsutøvere klarer å komme tilbake til toppnivå allerede etter 6-7 måneder. De trener hardt og bevisst på å gjøre kneet sterkere. De har også et støtteapparat som hjelper dem å trene riktig for å bli så sterk som mulig.

 

Det er mange som sliter med det mentale, i mitt tilfelle hjalp det å trene masse, bli enda sterkere enn det jeg var. Det løsner nok etterhvert skal du se :)

Lenke til kommentar

Dette var en fin tråd!

 

Jeg ble operert i oktober 12, og er under full opptrening. Syns tiden går litt sakte, men har så smått begynt å løpe litt igjen, i tillegg til sykling og styrketrening. Sliter ennå med å få til overstrekken på kneet, og kan fort bli stiv om jeg sitter lenge stille.

Når jeg løper så kan jeg føle en rar nummenhet rett under kneet, som om det "pitrer" under huden. Noen som opplever det samme? Har slitt litt med dårlig følelse i huden på det området også.

 

Ellers så er jeg veldig fornøyd med at jeg tok den avgjørelsen om å operere :) Jeg gleder meg til å spille håndball igjen!

Lenke til kommentar

Heisann! jeg kan bare uttale meg på grunnlag av egne erfaringer.

Men erindrer at det første halvåret etter inngrepet var preget av endel småsmerter,hevelse og stivhet som du beskriver,

det går seg til etter hvert.

Sykling er den aktiviteten jeg synes har best effekt på kneet sammen med styrketrening. Startet forøvrig rolig jogging på mykt underlag etter ca 4mnd.

jeg hadde også litt nummenhet og nedsatt førlighet et sted nedenfor kneskålen og leggen.

Det er bedre nå men fortsatt er det nedsatt litt nedsatt følelse.

Lykke til med videre opptrening :)

Lenke til kommentar

Jeg er nå 4,5mnd post-op. og lurer på hvilke øvelser dere trente i denne perioden og mengde/belastning/hyppighet???

 

Litt vrien den perioden der syntes jeg vertfall.

Du må bare prøve deg frem med gradvis økende belastning og lengde på øktene.

Får du tiltagende smerter og eller hevelse så er det bare å roe litt ned.

Jeg startet med rolige kvarters joggeturer på den tiden, men det gikk mest i sykling.

Kjedlig men utrolig bra for kneet :)

Lenke til kommentar

En bra ting er å hinke.

Hink på ett bein, først rett opp og ned i serier på 30x3.

Hopp fram og tilbake med samme serie.

Hopp i kryss (tegn opp en firkant og hopp diagonalt fra hjørne til hjørne).

Dette gjør at støttemuskullatur opparbeides og trenes.

Videre er det generelt mye trening av stabilitet i hofte som jeg har jobbet mye med.

 

 

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

kan jo dele min historie etter å ha lest et par av deres, kan sikkert svare på et par spørsmål også hvis dere har noen :p

 

Året var 2011, jeg var 17 år og drev med en ganske rar idrett. Den heter tricking og jeg kan forsikre dere om at det er plenty av muligheter til å ødelegge knærne i den. Jeg hadde holdt på siden sommeren 2009, og jeg elsket den mer enn noe annet på jord. Jeg tok jeg denne sporten så seriøst at jeg endte opp med å trene rundt 5-7 ganger i uken. Karakterene mine gikk ned, men jeg dreit litt i det for jeg hadde nok å være opptatt med å bare holde på med denne sporten.

 

For at dere kanskje skal forstå litt bedre så går denne sporten på å gjøre flips og twists på bakken, på gress også videre, men det er ganske vanskelig å forklare. Det er en idrett som ikke har noen konkurranser og heller ingen særlige utsikter på å tjene penger på det heller. Man trener seg selv opp ved å se på videoer på youtube og bare trene som man best kan. jeg trente med en fyr som fortsatt holder på nå til denne dag, og han blir bedre og bedre for hver dag.

 

Ihvertfall, i 2011 så skadet jeg meg først i sidebåndet i i høyre kne i en hard landing når jeg faila på et triks, tre uker senere så var jeg tilbake og fortsatte å trene igjen. To måneder senere så tok jeg igjen et triks og faila, jeg hørte et høyt popp i høyrekne, men det føltes ikke særlig utsatbilt ut for jeg hadde ikke med mobil og endte opp med å gå en kilometer hjem som var sykt vondt. jeg kom på legevakten etter å ha bedt broren min om å kjøre meg, han fylte år den dagen i tillegg så dritt å ødelegge for han og. Jeg kom på legevakten og hadde ikke særlig vondt, kunne slappe av liksom.

 

Tre uker senere så begynte jeg å jogge og greier, jeg hadde driti i fysio for jeg tenkte ikke noe særlig på opptrening, men bare på trening, hvis dere skjønner. Jeg var ganske utålmodig og da, når jeg var ute og jogget som jeg best kunne så valgte jeg å ta noen øvelser for et triks, den hadde en ganske hard vridning på slutten og jeg landa selvfølgelig på høyre beinet som gjorde at jeg gikk rett i bakken med et høyt popp, og et høyt skrik. Igjen hadde jeg lagt mobilen hjemme og klarte såvidt å halte meg selv hjem med intense smerter i kneet, det var rundt 5-600 meter :p på legevakten så klarte jeg ikke å sitte stille jeg gråt ut øynene mine pga smertene var så intense. Dette var ca 1-2 uker inn i sommerferien så unødvendig å si så lå jeg hjemme i sengen mesteparten av den ferien. det litt heldige var at jeg var så sta på å komme tilbake til treningen at jeg dreit i operasjon og nesten også fysio, men jeg var som sagt heldig og kom tilbake uten korsbånd og utstyrt med en donjoy ortose som jeg fikk våren etter (av velferdsstaten norge :), den kosta 12000 så jeg kunne betale den selv). jeg fortsatte å trene med røket korsbånd og hadde en god del episoder der jeg kunne ha ødelagt kneet rett som det var igjen, men det skjedde heldigvis ikke.

 

Mennnnn, så året etter, 2012, første sommerferiedag, skolen var sluttet og alt var fryd og gammen. jeg hadde trent ca 10 dager i strekk og var ganske sliten. Siden jeg landa på venstrebeinet mitt i alle triks jeg gjorde (jeg kunne ikke lande på høyrebeinet mitt) så overbelasta jeg det noe heeelt drøyt. ihvertfall, første dag av sommerferien og jeg lander på venstrebeinet mitt helt feil, jeg ryker korsbånd og menisk og nesten sidebåndet og faller sammen i smerte en gang til, samtidig som jeg får oppleve den deilige følelsen av et ledd som vris ut og bare blir ødelagt tredje gang i mitt liv. sommeren går, jeg ligger i sengen, og dette kneet var mye verre enn høyre. men det var ikke ille nok til at jeg følte jeg trengte operasjon, men det var nok til at jeg hadde gitt opp alt håp om å forsette å trene det jeg elsket å holde på med. Denne sporten var det jeg identifiserte meg selv med, jeg dreit i venner, jenter, skole alt, for jeg bare trente. jeg ble deppa, men jeg kunne fortsatt løfte vekter og sånne ting så jeg begynte å trene meg selv opp igjen. etter ca 5 måneder så kunne jeg ta 115 kg i knebøy og 125 kg i markløft. dette gjorde til at jeg fikk et mye sterkere kne, men det var ikke så stabilt og pålitelig som høyrekneet var. jeg glemte det litt og gikk for å ta en backflip, bare for å prøve og så aldri gjøre det igjen, men så grei var ikke gudene og jeg fikk kneet ut av ledd, denne følelsen kom igjen, den deilige følelsen for fjerde gang. 12/12.12 var datoen haha :p

 

etter dette var kneet dritt ustabilt. jeg gjorde ingenting og jeg ble mer og mer deprimert. så en dag, da jeg gikk og ventet på operasjon for nå var det nok, så lente jeg meg litt mer på kneet enn det kunne og det gikk ut av ledd. 5. gang. dette fortsatte å skje i en rekke episoder da jeg tok av meg knestøtten (enda en støtte jeg fikk til 12000 kr, var egentlig ganske heldig med den). Unødvendig å si, gikk jeg i en dypere depresjon der jeg kun tenkte at jeg ikke fortjente å kunne gjøre noe, jeg mistet evnen til å idet hele tatt kunne se på noe idrett, for jeg fikk hele tiden følelsen av at folka som spilte skulle plutselig falle og hyle i smerte og ta seg selv til kneet.

 

ihvertfall, jeg fikk nå heldigvis beskjed om at operasjonsventetida ble mye mindre for jeg hadde skadet kneet en gang til. i tillegg samarbeidet jeg med en av de største navnene innenfor kneskader, så hun klarte å flytte opp operasjonsdatoen, hadde ihvertfalll litt flaks :)

 

er i den åttende uken nå etter operasjon med hamstrings graft. har fortsatt irriterende nok hydrops og hevelse i kneet, men mindre og mindre smerter. jeg kasta krykkene etter en uke, men holdt meg i sengen. jeg går til fysio 1-2 ganger i uken, men jeg trener nesten hver dag hjemme (ikke si det til noen ;)) og jeg føler meg så syyyykt mye bedre mentalt. jeg har lært så sykt mye de siste to årene og jeg har ett eneste tips til alle som får denne dritt skaden. HA FOKUS. fokuser på en ting som du har lyst til å komme tilbake til, og ikke la deg selv få lov til å tenke på noe annet.

 

for dere som har lyst til å se videoen jeg la ut av året jeg trente med røket kårsbånd i høyre kne, trykk på denne linken

 

 

ha en god dag :)

 

kneskaderen

Endret av kneskaderen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Hei igjen!

 

Det er nå en stund siden jeg har svart i denne tråden, men jeg har lest gjennom innleggene og ser at vi er mange som deler disse erfaringene med korsbåndsskader.

 

Jeg spurte jo om noe knepping etter den siste operasjonen jeg hadde. Denne begynte jo en liten stund etter at jeg begynte å gå igjen, men nå har det blitt mye verre. Jeg opererte 10. januar, så det er jo litt over 4 måneder siden. Utviklingen har gått en del opp og ned. Kneet har fungert bedre og bedre og jeg har økt mye i styrke på øvelsene hos fysioterapeut. På tirsdag (3 dager siden) ble det ganske plutselig mye verre. Jeg hadde ikke gjort noe spesielt med kneet, det var bare at det plutselig ble mye verre. Jeg var hos fysioterapeut dagen etter, og etter oppvarmingen og noen repetisjoner på benpressen fikk jeg beskjed om å stoppe treningen for dagen da jeg forklarte smertene. Fysioterapeuten sa jeg skulle ta det rolig noen dager og avlaste med en krykke og ei skinne jeg har. Jeg skal ringe kirurgen som opererte meg på mandag.

 

Smertene er der hele tiden, slik som f. eks. når jeg sitter stille, men de blir mye verre når jeg går. Det verste er kneppingen. Den kommer i det jeg bøyer kneet for å ta et nytt skritt når jeg går. Altså uten belastning. Dette er for hvert skritt, men en gang i blant er det noen mye verre knepp som gjør mye vondere. Noen som vet hva det kan være, eller om det er noe å gjøre ved det?

 

Edit: Det er sikkert arrvev, men jeg har ikke helt skjønt hva arrvev er. Er det noen som kan gi meg en forklaring på dette? Er det hardt eller "bløtt"? Det gjør jo at kneet knepper, så er jo sikkert ganske hardt, men jeg vet ikke så mye om det.

Endret av Thingboy
Lenke til kommentar

Fikk endelig tak i kirurgen som opererte meg i dag etter å ha forsøkt i en ukes tid. Jeg skal inn og operere igjen, men det er bare en liten operasjon. Han skulle kikke inn og eventuelt fikse/fjerne arrvevet som ligger og irriterer. Jeg er ikke sikker, men jeg tror i alle fall at det er arrvev. Var en nedtur dette, det blir jo min femte operasjon med dette kneet på litt under 4,5 år... Håper bare det skal bli bedre etter operasjonen. Gjør veldig vondt når jeg går nå. Operasjonen blir dessverre mest sannsynlig ikke før mai/juni.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Hvordan går det med dere andre etter skaden deres?

 

Jeg fikk på forrige mandag vite at det indre leddbåndet (MCL - medial collateralligament) mitt også er slakt og mest sannsynlig må strammes + rekonstrueres. Dette fant kirurgen ut etter røntgen med og uten valgusstrekk (at han dro foten utover til siden). Han gjorde det samme med høyrekneet som ikke er skadet og det hadde ikke så stor glippe mellom femur (lårben) og tibia (leggben) som venstre.

 

Jeg skal på kommende mandag inn på undersøkelse hos en ortoped og fysioterapeut på Nimi på Ullevaal Stadion. Vi ville høre hva de synes om denne operasjonen. Det er mulig at det går an å få trent musklene så mye at de holder kneet stabilt, men mest sannsynlig trenger jeg å få operert leddbåndet også. Rett som det er glipper kneet over til siden når jeg går helt vanlig, og dette er visst på grunn av det slappe leddbåndet. Den gode nyheten er i alle fall at korsbåndet er stramt og intakt.

 

Vet dere om det er vanlig å sjekke at resten av kneet er stabilt etter en korsbåndsrekonstruksjon og ikke bare teste selve korsbåndet før man vekker pasienten? Det virket som om kirurgen innrømte at han hadde glemt, eller ikke undersøkt dette ordentlig når han rekonstruerte korsbåndet. Hvis de hadde gjort begge deler samtidig hadde jeg jo sluppet ny operasjon nå. Han sa at rehab-tida etter den operasjonen jeg skal ha nå er omtrent lik som etter korsbåndsoperasjonen (Og den rehab-tida har jeg allerede vært gjennom 3 ganger...)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei på dere der ute!

Jeg skal nå snart ta korsbåndoperasjon og lurer derfor på om hvordan tilstanden deres var etter operasjonen? Høy smerter? Kvalm etter narkosen? Må dere overnatte på sykehuset? Håper virkelig på at jeg kan dra hjem etter et par timer. Hvor lenge må man vanligvis gå på krykker?

Hadde vært SUPER glad dersom noen av dere gidder å svare meg :)

Lenke til kommentar

Heisann! Situasjonen etter operasjonen varierer veldig fra person til person, men det aller vanligste når man opererer korsbåndet er å reise hjem samme dag. Hvor lenge etter operasjonen kommer an på formen din der og da.

 

Jeg har hørt om noen som har operert korsbåndet og gått fra sykehuset samme dag, også er det jo noen som må ligge over, men dette er nok veldig uvanlig.

 

Selv var jeg ikke veldig kvalm etter operasjonen, men jeg var jo selvsagt litt kvalm. Jeg hadde ikke så mye matlyst så hadde jo litt vondt i magen av sult, men det er vel ganske naturlig i og med at man faster først.

 

Sist gang hadde jeg mye smerter, men jeg fikk en del smertestillende i hånda og da roet det seg mye. Du blir i alle fall passet på.

 

Hvor skal du forresten operere? Det går nok uansett bra, lykke til! :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...