Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alt du trenger å vite om MC-lappen


Thewiz

Anbefalte innlegg

Har lyst på Tung lappen, må jeg da innom Lett, Mellom og til slutt Tung? Slipper man unna noe om man har Førerkort for bil (Klasse B) fra før?

8456147[/snapback]

Hvis du er over 21 år, kan du hoppe rett på tungmotorsykkellappen, men hvis du er under, kan du begynne på mellomtung når du er 18. Og derheter kjøre tung fra og med 20års dagen din (siden da har du experience fra mellom)

 

Eneste fordelen med å ha bil sertifikat er at du har gjennomført trafikalt grunnkurs. Og du har sikkert litt erfaring fra veien ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse
Du skrev:

Pris: Har du A1 fra før koster det mellom 6000 og 10000 og få kjørt opp til A. Du trenger da et banekurs, ...

 

Hvis jeg har Bil og ikke A1 lappen. hvor mye tror du jeg må ut med total da ?

Har ikke mc enda..

8535369[/snapback]

 

Ja. har bare billappen foreløbigt og ingen sykkel..

Lenke til kommentar

Du må mest sannsynlig ut med fra 10000 til 20000. Spørs hvor flink til å disponere tiden på sykkelen (kjøretimene) og hvor flink du er, rett og slett.

 

Og dette varierer veldig fra kjøreskole til kjøreskole. Men ring og hør med din lokale kjøreskole for MC.

 

Lykke til ;)

Endret av Thewiz
Lenke til kommentar
Vurderer sterkt å kjøre opp tell MC lappen nå..

 

Men hvis jeg finner en feks Yamaha R6 med 100+ HK, er det enkelt å få fikset slik at det blir 34 HK da?

8556013[/snapback]

 

 

Enkelt er det nok ikke. Kommer nok til å koste deg litt. Tipper rundt 10000 av et verksted.

Lenke til kommentar
Hva har jeg lov til å kjøre? ved bestått førerprøve kan du da kjøre en motorsykkel på; 600ccm sylinder (eller mindre) Inntil 34HK/25.37KW effekt målt på bakhjulet. Etter fylte 21 år (spesielle bestemmelser for dem med A1 se lenger opp) kan du kjøre ubegrenset med hester så lenge motorsykkelens papirer stemmer overens med effekten på sykkelen..
Her er det et par ting som ikke stemmer.

 

Det riktige er maksimalt 25kW (lovverket bruker bare kW som enhet for effekt) OG maksimalt 0.16kW/kg. Følger man regelverket ordrett har skal altså spesielt lette sykler (under 156kg, i praksis bare offroad/enduro type sykler) ha mindre enn 25kW.

 

Det er heller ingen begrensninger på motorvolum på mellomtung. Det er selvfølgelig praktiske grunner til at det finnes mange myter om "maks 600" eller "maks 400" og mange slike varianter. Det er ikke fornuftig å strupe ned en moderne stor tung sykkel til 25kW. For mange veteransykler er det derimot anerledes. En Triumph Boneville fra midten av 60-tallet har et motorvolum på 650ccm og yter ca 28HK. Den er helt lovlig å kjøre på mellomtungt sertifikat.

 

Mange myter ute å går om diverse førerkort, så en slik sticky er på sin plass, bare pass på at det som står der er riktig.

 

http://www.vegvesen.no/servlet/Satellite?c...nholdMal&c=Page

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Trafikalt grunnkurs er slik du må ta for å få øvelseskjøre med moped når man er 15år, ikke sant?

Er det kurset likt for moped og lett motorsykkel?

Kan man øvelseskjøre med lett motorsykkel når man er 15år?

8692045[/snapback]

 

 

Når du har bestått trafikalt grunnkurs kan du øvelseskjøre for moped, lett motorsykkel og bil.

 

Teorien er litt annerledes på lett-mc, men du har lov til å øvelseskjøre med autorisert kjørelærer. Man kan starte med øvelseskjøring til moped/lett når man er 15år.

Lenke til kommentar

Ledsager skal:

 

1. Sitte bak på sykkelen, ledsager på eget kjøretøy er kun for moped.

2. Være over 25 år

3. Ha hatt førerkort på gjeldende klasse samenhengende de 5 siste årene.

 

To punkter som praktiseres litt ulikt rundtomkring:

4. Skal ha mulighert til å bremse kjøretøyet.

5. Ha toveiskommunikasjon med føreren.

 

Mulighet til å bremse blir ofte litt vanskelig på en privat motorsykkel, da jeg kjørte opp til klasse A selv fikk jeg høre av blitilsynet at det i utgangspunktet skulle være brems for ledsager, men at de så ofte litt gjennom fingrene på det. Bremsen på skolesykler er ofte koblet til bakhjulet og er helt ubrukelig for nødbremsing, nytten av denne kan diskuteres.

 

Kjøreskolen jeg kjørte opp på brukte heller ikke interkom, kun håndtegn og prating gjennom hjelmen når farten var lav. Det var ca 7 år siden, mulig praksisen har endret seg nå.

Endret av MailMan13
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...