Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Bivirkninger av narkose


Qookers

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt full narkose 3 ganger tror jeg, de to siste husker jeg. Den ene gangen våknet jeg og var lys våken. Kjedet meg ganske stort på oppvåkningen og kjønte ikke hvorfor jeg ikke kunne gå derfra og opp på rommet med tv. Jeg fikk også etter en liten stund med mas gå på do på oppvåkningen.

 

Ellers tror jeg at ene gangen våknet jeg, og da blir foreldre og lignende hentet inn, for når jeg våknet var de iallefall der. Så har nok våknet og sovnet ganske fort igjen.

 

Men har ikke hatt noen bivirkninger av noe slag, hverken da eller nå. Er nok litt trøtt og sånn med en gang, anbefaler vel egentlig ikke å løpe rundt, men ellers var alt helt strålende.

Lenke til kommentar

En gang var jeg bare i narkose i ca12 min, da sov jeg en stund etterpå, men sto opp altfor tidlig, sjangla bortover gulvet, frøys veldig, blei svimmel og hvit/gronn i trynet. Kastet ikke opp før jeg kom hjem. La meg i senga og sov til dagen etter.

En annen gang var operasjonen litt større. Sov lenge etterpå, hadde vondt, fikk mye smertestillende, var kvalm og kastet opp flere ganger. Tror jeg sov mer eller mindre hele det første døgnet, klarte vel å få litt mer tanker på plass på kvelden dagen etter. Men blei liggende på sykehuset et par dager, og dro hjem litt tidligere enn jeg kanskje burde..

Lenke til kommentar

Når man får narkosen, får man først et bedøvende middel som doper deg noe kraftig ned i løpet av få sekunder. Deretter kommer narkosen, og etter det går mange timer før man våkner opp enten i gangen på vei til "oppvåkning" eller når man ligger på oppvåkning.

 

Eneste bivirkningene var ufyselig svimmelhet/trøtthet. Kom seg dagen etterpå. Men da begynte smerten å sette inn i kjeven, så gumlet mye smertestillende (De flyttet på litt ben fra under til overkjeven og slengte inn implantater).

 

Anyway. Ingenting å være nervøs for. Man blir høy, så bare slapp av og "nyt" det (ikke frik ut pga du ikke helt skjønner hvorfor du blir halvveis grønnsak, men bare pust rolig og "think happy thoughts"), før de setter narkosen og du slukner.

Endret av shabador
Lenke til kommentar
Jeg synes det høres jævlig ekkelt ut å bli tvunget inn i søvn.

Er det det? :ermm:

 

Var ikke noe ekkelt når jeg tok blindtarmen hvertfall. Som shabador sier får du en sprøyte med et middel som føles som tidenes vorspiel ganger 10. Hele rommet begynte å snurre for min del hvertfall :new_woot:

De legger så maska over munnen og nesa og ber deg telle ned fra ti og så sovner du i løpet av et sekund eller to.

 

Du er litt groggy når du våkner, men jeg har hatt værre hangovers etter alkohol enn det narkosen ga.

Lenke til kommentar

Det bør vel tillegges at etterspillet etter narkose er avhengig av lengden på narkosen samt hvilket inngrep som er gjennomført. Fra mine dager på postoperativ avdeling kan jeg fortelle noen rare historier. De kan dog oppsummeres til det meste som har blitt refert til her i tråden; svimmelhet, kvalme, ekstrem tretthet, etc.

Men når du våkner kommer du til å lure på hvor du er, hvilken dag det er, og hvorfor du har en masse slanger og ledninger koblet til kroppen. Bruk noen minutter på å samle deg, ta det med ro.

Lenke til kommentar

"Det virker som om du har erfaring med dette. Så hvis jeg skal ta en operasjon som varer i ca 1 1/2 - 2 timer, vil det bli ille da? "

-------------------

Ettervirkninger av narkose er veldig individuelt.Noen føler seg kvalme og kaster opp,andre er i toppform når de våkner,og har ingen ettervirkninger. Jeg har aldri vært dårlig etter noen av mine 14-15 operasjoner,så jeg har bare "gode" erfaringer med narkose. Uansett,så vil normalt eventuelle ettervirkninger forsvinne forholdsvis raskt,gjerne et par timer. Sålenge man tar det piano,og sover så mye som mulig,vil man ikke merke noe som helst :-)

Lenke til kommentar
Det bør vel tillegges at etterspillet etter narkose er avhengig av lengden på narkosen samt hvilket inngrep som er gjennomført.

Det virker som om du har erfaring med dette. Så hvis jeg skal ta en operasjon som varer i ca 1 1/2 - 2 timer, vil det bli ille da?

Jeg glemte jo også å si at det finnes ulike grader av narkose, e.g. dyp narkose og lett narkose.

Men som Olaolablakken sier, det er store individuelle forskjeller.

Men om du kunne si noe om hvilken type inngrep som skal utføres samt hva det egentlig er du engster deg for, foruten det faktum at du skal i narkose...

Lenke til kommentar
Det bør vel tillegges at etterspillet etter narkose er avhengig av lengden på narkosen samt hvilket inngrep som er gjennomført.

Det virker som om du har erfaring med dette. Så hvis jeg skal ta en operasjon som varer i ca 1 1/2 - 2 timer, vil det bli ille da?

Jeg glemte jo også å si at det finnes ulike grader av narkose, e.g. dyp narkose og lett narkose.

Men som Olaolablakken sier, det er store individuelle forskjeller.

Men om du kunne si noe om hvilken type inngrep som skal utføres samt hva det egentlig er du engster deg for, foruten det faktum at du skal i narkose...

Jeg skal fjerne en cyste i bakhodet mitt som presser på lillehjernen. Jeg engster meg litt, for de fleste i slekta mi har blitt dårlige av narkose. Ikke vet jeg om dette går i genene, men når en i familien til og med dør av narkose, får det meg til å bekymre meg litt, til tross for alderen hans.

Lenke til kommentar

Hadde narkose da jegg var liten. Husker jeg følte jeg svevde når jeg pustet inn. Sp begynte jeg å "fly" rundt på oprasjonsrommet. Neste jeg huslker er at jeg våkner opp. Vil hjem. Sjangler bortover med støtte. Spydde et par ganger i bilen hjem, så var jeg helt fin.

 

Ønsker deg uansett lykke til!

Lenke til kommentar
Det bør vel tillegges at etterspillet etter narkose er avhengig av lengden på narkosen samt hvilket inngrep som er gjennomført.

Det virker som om du har erfaring med dette. Så hvis jeg skal ta en operasjon som varer i ca 1 1/2 - 2 timer, vil det bli ille da?

Jeg glemte jo også å si at det finnes ulike grader av narkose, e.g. dyp narkose og lett narkose.

Men som Olaolablakken sier, det er store individuelle forskjeller.

Men om du kunne si noe om hvilken type inngrep som skal utføres samt hva det egentlig er du engster deg for, foruten det faktum at du skal i narkose...

Jeg skal fjerne en cyste i bakhodet mitt som presser på lillehjernen. Jeg engster meg litt, for de fleste i slekta mi har blitt dårlige av narkose. Ikke vet jeg om dette går i genene, men når en i familien til og med dør av narkose, får det meg til å bekymre meg litt, til tross for alderen hans.

Da snakker vi altså om et inngrep der det er påkrevd en forholdsvis solid narkose. Narkosetiden er forholdsvis kort. Inngrepet er følsomt, men ikke av den massive typen der man åpner hele brystet.

Bivirkninger av narkose er umulig å si "går i genene". Derimot direkte allergi mot narkose, kan ha en viss heriditet. Kardinalspørsmålene er om du er allergisk mot vepsestikk, nøtter og skalldyr, gir en indikasjon på om du kan være allergisk mot narkose.

Du bør ta en prat med narkoselegen før operasjon, slik at han/hun er kjent med dine bekymringer.

Lenke til kommentar
Det bør vel tillegges at etterspillet etter narkose er avhengig av lengden på narkosen samt hvilket inngrep som er gjennomført.

Det virker som om du har erfaring med dette. Så hvis jeg skal ta en operasjon som varer i ca 1 1/2 - 2 timer, vil det bli ille da?

Jeg glemte jo også å si at det finnes ulike grader av narkose, e.g. dyp narkose og lett narkose.

Men som Olaolablakken sier, det er store individuelle forskjeller.

Men om du kunne si noe om hvilken type inngrep som skal utføres samt hva det egentlig er du engster deg for, foruten det faktum at du skal i narkose...

Jeg skal fjerne en cyste i bakhodet mitt som presser på lillehjernen. Jeg engster meg litt, for de fleste i slekta mi har blitt dårlige av narkose. Ikke vet jeg om dette går i genene, men når en i familien til og med dør av narkose, får det meg til å bekymre meg litt, til tross for alderen hans.

Da snakker vi altså om et inngrep der det er påkrevd en forholdsvis solid narkose. Narkosetiden er forholdsvis kort. Inngrepet er følsomt, men ikke av den massive typen der man åpner hele brystet.

Bivirkninger av narkose er umulig å si "går i genene". Derimot direkte allergi mot narkose, kan ha en viss heriditet. Kardinalspørsmålene er om du er allergisk mot vepsestikk, nøtter og skalldyr, gir en indikasjon på om du kan være allergisk mot narkose.

Du bør ta en prat med narkoselegen før operasjon, slik at han/hun er kjent med dine bekymringer.

OK, takk for svar :)

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...