Gå til innhold

Trekke meg fra handel


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg kjøpte akkurat en Ipad 2+div utstyr, fra en privatperson på finn.no. Vi ble enige om å benytte Finn betalingsgaranti. Jeg betalte 18/03 hele beløpet inn på Payex-kontoen og hadde god kommunikasjon med selger hele veien.

 

Selger nevnte først når jeg hadde satt inn penger på Payex-kontoen at han holder til i Spania og sender varen derfra. Dette stod det ingenting om i annonsen, og jeg mener Finn betalingsgaranti kun gjelder for kjøp og salg innad i Norge.

 

Det betyr dermed at jeg må betale rundt kr 1000 for tollingen av varen når jeg henter den på postkontoret. Da kunne jeg like greit kjøpt en helt ny på elkjøp e.l.

 

Jeg har derfor lyst til å trekke meg fra hele handelen og sende den tilbake(har ikke mottatt varen enda) og få igjen pengene fra Payex.

 

Jeg har vel retten på min side når det dukker opp ekstra kostnader på denne måten, som jeg ikke ble informert om?

 

Takker for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er eg litt usikker på. I forhold til kjøpsloven bør det være urelevant at varen sendes fra et annet land, forutsett at den ellers er lik en som kan kjøpes i Norge(ladekabel og menyspråk, osv). Men betalingsgarantien fra FINN sier jo at den kun gjelder for bruk i Norge.

 

Men siden varen er sendt, er det litt mer komplisert. Eg ville tatt kontakt med FINN, forklart problemet, og bedt om råd. De vil samtidig sannsynligvis sperre kontoen til selger, og deretter blir dere enige om videre fremgang slik at du får pengene dine igjen og selger beholder varen.

 

Om selger i det hele tatt har varen.

Lenke til kommentar

Det er eg litt usikker på. I forhold til kjøpsloven bør det være urelevant at varen sendes fra et annet land, forutsett at den ellers er lik en som kan kjøpes i Norge(ladekabel og menyspråk, osv). Men betalingsgarantien fra FINN sier jo at den kun gjelder for bruk i Norge.

 

Men siden varen er sendt, er det litt mer komplisert. Eg ville tatt kontakt med FINN, forklart problemet, og bedt om råd. De vil samtidig sannsynligvis sperre kontoen til selger, og deretter blir dere enige om videre fremgang slik at du får pengene dine igjen og selger beholder varen.

 

Om selger i det hele tatt har varen.

 

Takk for utfyllende svar! Jeg ringer Finn.no first thing imorgen. Kan ikke skjønne noe annet enn at jeg må sende tilbake varen og få igjen pengene av Payex =)

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Det er eg litt usikker på. I forhold til kjøpsloven bør det være urelevant at varen sendes fra et annet land, forutsett at den ellers er lik en som kan kjøpes i Norge(ladekabel og menyspråk, osv). Men betalingsgarantien fra FINN sier jo at den kun gjelder for bruk i Norge.

 

Her gjelder ikke Kjøpsloven (privatsalg), men Avtalerett. Selger har ikke oppgitt en vesentlighet og da har du rett til å heve kjøpet. Med Finn betalingsløsning har du jo også en praktisk løsning. Men hva med å diskutere med selgeren og forsøke å få ned prisen?

Lenke til kommentar

Her gjelder ikke Kjøpsloven (privatsalg), men Avtalerett. Selger har ikke oppgitt en vesentlighet og da har du rett til å heve kjøpet. Med Finn betalingsløsning har du jo også en praktisk løsning. Men hva med å diskutere med selgeren og forsøke å få ned prisen?

 

Nå tror jeg du blander sammen lover.

 

Forbrukerkjøpsloven gjelder kjøp mellom forbruker og næringsvirksomhet (butikk osv), dvs. den gjelder ikke i dette tilfellet, men det har heller ingen påstått.

Kjøpsloven gjelder andre kjøp (typisk kjøp mellom privatpersoner), dvs. den gjelder i dette tilfellet.

I tillegg gjelder bestemmelsene i avtaleloven.

 

Ref Kjøpsloven § 1:

 

"§ 1. Alminnelig virkeområde.

(1) Loven gjelder kjøp for så vidt ikke annet er fastsatt i lov. For forbrukerkjøp gjelder forbrukerkjøpsloven. For kjøp av fast eiendom gjelder avhendingslova.

(2) Loven gjelder også bytte av ting så langt den passer."

 

Se http://www.lovdata.n...880513-027.html for hele kjøpsloven.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar
Her gjelder ikke Kjøpsloven (privatsalg), men Avtalerett. Selger har ikke oppgitt en vesentlighet og da har du rett til å heve kjøpet. Med Finn betalingsløsning har du jo også en praktisk løsning. Men hva med å diskutere med selgeren og forsøke å få ned prisen?

Sjekk ut kjøpsloven først du, så ser du at den gjelder salg mellom private. Akkurat hva som er tilfelle her :)

Lenke til kommentar

Det er eg litt usikker på. I forhold til kjøpsloven bør det være urelevant at varen sendes fra et annet land, forutsett at den ellers er lik en som kan kjøpes i Norge(ladekabel og menyspråk, osv). Men betalingsgarantien fra FINN sier jo at den kun gjelder for bruk i Norge.

 

Her gjelder ikke Kjøpsloven (privatsalg), men Avtalerett. Selger har ikke oppgitt en vesentlighet og da har du rett til å heve kjøpet. Med Finn betalingsløsning har du jo også en praktisk løsning. Men hva med å diskutere med selgeren og forsøke å få ned prisen?

Ehh, hva er det du babler om? Avtalerett er læren om når en avtale er inngått og hvordan avtalen skal tolkes. Kjøpsrett er læren om de rettsregler som regulerer et kjøp, og kilden til en del av disse reglene finner man i en (ferdig tolket) avtale, andre finner man i lovverket og andre steder. Så jo, selvfølgelig gjelder kjøpsloven.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...