Gå til innhold

Oppklaring rundt båtførerbevis og lovlig kjøring


Gissan

Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg er 16 om ca 1 måned.

 

Jeg har planer om å kjøpe meg en seilbåt. Den er 17 fot, og har en 2.5 hk motor. Det jeg lurer på er om jeg behøver båtfører bevis for å kjøre den alene?

Kort å godt: nei, du trenger ikke. Så lenge den er under 8 meter og 25 hk, så er du fritatt. Men er absolutt å anbefale. Detta er ikke et kurs som blir mildere og billigere etter hvert, og med en gang regelverket trer i kraft i 2010, kommer prisene til å stige dramatisk. Og etter hvert som årene går, vil også reglene bli stramma inn med mer opplæring, strengere prøver, praktiske prøver osv. Og før eller seinere i løpet av livet, kommer du sikkert tel å kjøpe deg en annen båt, så det billigste å mest praktiske for deg, er nok å ta det nå. I tillegg er det et lærerikt kurs som kan være med å øke din kompetanse på sjøen, å det er jo positivt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

 

Jeg er 16 om ca 1 måned.

 

Jeg har planer om å kjøpe meg en seilbåt. Den er 17 fot, og har en 2.5 hk motor. Det jeg lurer på er om jeg behøver båtfører bevis for å kjøre den alene?

Kort å godt: nei, du trenger ikke. Så lenge den er under 8 meter og 25 hk, så er du fritatt. Men er absolutt å anbefale. Detta er ikke et kurs som blir mildere og billigere etter hvert, og med en gang regelverket trer i kraft i 2010, kommer prisene til å stige dramatisk. Og etter hvert som årene går, vil også reglene bli stramma inn med mer opplæring, strengere prøver, praktiske prøver osv. Og før eller seinere i løpet av livet, kommer du sikkert tel å kjøpe deg en annen båt, så det billigste å mest praktiske for deg, er nok å ta det nå. I tillegg er det et lærerikt kurs som kan være med å øke din kompetanse på sjøen, å det er jo positivt.

 

 

Takker for svar.

 

Ja, jeg kommer til å ta båt fører bevis. Har planer om å sette meg på ventelista i løpe av uka. Har hørt det er stor kø der.

 

Men la oss si at jeg ikke får båtfører bevis før 2010, og får jeg da kjøre med det nye reglemanget?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Ok takk, så teoretisk sett så kan jeg kjøre båt som er under 26 fot og 25 hester uten båt fører bevis da.

 

Men nå har jeg meldt meg på kurs, så det blir null problem.

 

 

Er det noen som vet om bøker som du kan lese til båtførerbeviset? Og hvilket kurs har du meldt deg på ?

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 3 uker senere...
Hei.

 

Jeg tok båtførerprøven på ungdomsskolen i 2000, men jeg har ikke beviset lengre, kan jeg finne ut om det er registrert noen plass om jeg fortsatt har det?

 

 

Mvh Robert.

 

 

 

Jeg er usikker på om Norsk Test i Kirkenes har tatt over Sjøfartsdirektoratets gamle arkiver også, men hvis du tar kontakt med en av de så får du rede på det. Min far tok dette en gang på 60/70-tallet og fikk utstedt et nytt for et par år siden, så det burde ordne seg for deg også

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg tok akkurat en slik gratis test på livredd.no angående båtførerprøven, og kom til et spørsmål hvor det var snakk om vikeplikt mellom en seilbåt, en motorbåt og et skip i nyttetrafikk.

 

Og jeg har alltid hørt det at i lovverket så står det at seil har forkjørsretten, regardless om det er nyttetrafikk eller ei.

Dette har jeg også fått bekreftet av tidligere kaptein på Christian Radich.

 

Men når jeg tok denne testen var riktig svar:

Motorbåten B og seilbåten C har vikeplikt for nyttefartøy A

 

Hva er riktig?

 

Selvfølgelig burde seilbåter vike for nyttetrafikk, men da bør det presiseres i prøven at "Hvem BØR vike for hvem?".

Lenke til kommentar

Nøkkelordet her er det lockdog ikke nevner, nokså sikker på at livredd spesifiserer "i norsk havneområde".

 

Sjøveisregel 44, et norsk tillegg til de internasjonale sjøveisreglene: "Lystfartøy og åpne båter som drives frem med årer, seil eller maskin, skal mest mulig holde av veien for større fartøy, rutegående ferger og annen nyttetrafikk, når de passerer et trangt farvann, en sterkt beferdet lei eller et havneområde." I åpent farvann gjelder derimot den internasjonale regel 18, som grovt forenklet sier at både seilfartøy og maskindrevet fartøy skal holde av veien for alle fartøy som ikke kan forventes å vike uansett (rorskade, maskinskade, undervannsarbeid etc), samt at maskindrevet fartøy skal holde av veien for seilfartøy.

 

Veldig gøy når vi har norske særregler som motsier internasjonale regler, skaper jo overhode ikke farlige situasjoner for turister i Norge og nordmenn i utlandet :ohmy:

 

Fartøy med tre grønne lanterner i masten skal man forøvrig holde av veien for uansett hvor stor og nyttig man selv er, overtredelse kan straffes med døden selv i fredelige Norge.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Det sies at fritidsbåter skal vike for nyttefartøy. Men er ikke hundre prosent sikker på hva reglene sier her.

 

Både fritidsbåter med motor samt seilbåter skal vike for nyttefartøy.

 

Nå har jeg tatt båtførerprøven samt bestått. Det jeg ikke fotstår er at denne så absolutt burde hvert obligatorisk for ALLE. At kun de født etter '80 må ha denne forstår jeg ikke.

Lenke til kommentar
Det sies at fritidsbåter skal vike for nyttefartøy. Men er ikke hundre prosent sikker på hva reglene sier her.

 

Både fritidsbåter med motor samt seilbåter skal vike for nyttefartøy.

 

Nå har jeg tatt båtførerprøven samt bestått. Det jeg ikke fotstår er at denne så absolutt burde hvert obligatorisk for ALLE. At kun de født etter '80 må ha denne forstår jeg ikke.

 

Men som posten over deg sier så er det kun i trangt farvann at man skal holde av veien for nyttetraffikk.

Det virker for meg som det er en feil i båtførerprøven, da Color Magic skal vike for små seilbåter om det er god nok plass, etter hva jeg har forstått.

 

For all del, det er ikke den værste vranglæren, men er det ikke litt feil å gjøre det på denne måten?

 

Edit;

 

Fartøy med tre grønne lanterner i masten skal man forøvrig holde av veien for uansett hvor stor og nyttig man selv er, overtredelse kan straffes med døden selv i fredelige Norge.

 

Hva betyr tre grønne lanterner i masten?

Endret av lockdog
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Noen som har tatt kurset nå nylig?

Jeg tok eksamen 1. desember, bestått og alt var god potet, men har fortsatt ikke fått beviset.. Bør jeg ringe å høre hva som skjer?

 

Var vell egentlig bare en useriøs lek hele kurset spør du meg.. Lærte litt om navigasjon og sjømerker, ellers var det helt bortkastet. Også gikk vi gjennom begge prøvene vi kunne få på eksamen uken før vi skulle ha eksamen :p Seriøst?? ehnei..

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354
Nå har jeg tatt båtførerprøven samt bestått. Det jeg ikke fotstår er at denne så absolutt burde hvert obligatorisk for ALLE. At kun de født etter '80 må ha denne forstår jeg ikke.

For da slipper alle i stortinget å skaffe seg båtførerevis :p

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...