Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Neglisjeringen av neglisjering som en form for dårlig behandling


Gjest Wildberg

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg ønsker å dele erfaringer og løsninger med noen som har opplevd følgende problem eller en variant av det: å ikke få grunnleggende psykologiske/sjelemessige behov møtt av foreldrene sine. En annen side av dette er foreldrenes psykologiske utilgjengelighet.

 

Jeg regner det som en mer vanskelig og subtil form for dårlig behandling enn vold og seksuelle overgrep, for de to sistnevnte er lette å se. Kanskje ikke lette å snakke om, men lette å se. I tillegg innebærer de to sistnevnte oppmerksomhet(!). Kanskje en rar ting å belyse, men jeg tror jeg kan forsvare at det har betydning. Konsekvensene av å ikke få grunnleggende behov møtt er, over et lengre tidsrom, faktisk mer destruktive enn ved vold i hjemmet og seksuelle overgrep. Neglisjering har tapt i kampen om oppmerksomheten til fordel for vold og seksuelle overgrep.

 

Kanskje spesielt ved min situasjon er at det har skjedd under en oppfatning blandt alle rundt at foreldrene mine har sitt på det tørre. Én av grunnene til det er at, sett overfladisk, har jeg fått mye oppmerksomhet - foreldrene mine har vært mye hjemme. En annen grunn er at jeg er enebarn. Samtidig påstår jeg det jeg gjør fordi jeg ikke måler oppmerksomheten bare i kvantitet (hvor mye) men også kvalitet. Hva er denne oppmerksomheten verdt hvis foreldrene alltid forholder seg slik man gjør i en sekundærgruppe og knapt det?

 

Sekundærgruppe: upersonlig konakt. Ikke en vurdering av hele mennesket. Kontakten er ikke preget av omsorg for hverandre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Takk!

 

 

Du har nok rett.

 

Kanskje dette hjelper (eller kanskje jeg går i samme fella igjen XD):

 

Hvis du ikke har blitt "speilet" av dine foreldre (tankemessig, emosjonelt og handlingsmessig) kan/bør du svare på denne post'en. Likeledes hvis du aner en følelsesmessig/tilknytningsmessig leverandørsvikt hos dine foreldre.

 

Hvis de er emosjonelt likegyldige overfor deg (de kan fortsatt ha en intellektuell forståelse av deg og deres omsorgsplikter) vet du hva jeg snakker om.

 

Dette er en av mine beskrivelser av foreldrene mine: varig svekkede sjelsevner

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...