Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Barn på besøk, ting blir rotet i, /borte


Gjest *gjest mamma 74 *

Anbefalte innlegg

Gjest *gjest mamma 74 *

Jeg er mamma til en på 11, og opplever ved flere anledninger at ting er rotet i, og ting også forsvinner når gutten har med besøk hjem. Det er vanskelig for meg å kontrollere dette, for han har sluttet på SFO, og har ofte med venner hjem. De faste gjestene kjenner vi, men gutten vår er veldig sosial og gjestfri og inviterer gjerne med andre som ikke har vært her før. Jeg vil gjerne ha et "åpent hus" og ønsker ikke å være fordomsfull og nekte "den og den", men nå har det skjedd at spill har blitt borte (stjålet) ved 3 anledninger, og sist ble det også tydeligvis lett gjennom mine papirer (egen hylle) etter verdisaker. Dette lå strødd på gulvet da jeg kom hjem. Ble kjempesint, men hva skal jeg gjøre? Sønnen min har ikke sett hva som har skjedd/hvem som har gjort det... Vi kan jo ikke akkurat anklage/ringe til alle barnas foreldre heller? Noen som har vært borte i samme situasjon?? Vi ønsker jo ikke at guttungen ikke får lov å ha med noen hjem. Han er alene her, og det er supert å ha noen med, så han har selskap, men hvor skal vi sette grensene? Hjelp!!!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hadde jeg vært deg hadde jeg bedt sønnen din fortelle hvem han har på besøk, eventuelt ringe dfeg på jobben og sifra om hvem som er der. be han ikke ta med mer enn en stykker pr gang..er det flere kan d fort skje slike ting. Når u har oversikt over hvem som er til stede så kan du jo også lettere finne ut hvem det er som tar ting eller roter opp i ting... jeg fikk ikke lov å ta med noen hjem når jeg var alene på den alderen, og tror nok det er lurest egentlig. Eer nok ikke lurt for sønnen din å ta med hvem som helst av venner når vokse ikke er til stede. barn kan fort bli fristet til å ta ting særlig hvis dem ike får så mye av foreldrene sine. be sønnen din kanskje være mer på vakt og se om noen tar ting osv, og hvem som gjør det..be han om å være forsiktig med ting og rydde alt på plass etter han har brukt dem... han er gammel nok til å forstå det.

Lenke til kommentar
Gjest gjest_mamma74

Takk for tilbakemelding og gode råd. Jeg har pratet med sønnen min i dag og blitt enige om at det heretter er kun lov å ta med en kamerat hjem, så lenge jeg selv ikke er hjemme. Da har han bedre oversikten.

Jeg har nå mine mistanker om hvem det er som har rotet/stjålet hos oss, men har ikke noe bevis, så jeg vet ikke om jeg "tør" å ringe foreldrene hans og anklage gutten heller. Syns bare det er så utrolig frekt. Det var ikke engang forsøkt å skjule at det var rotet i tingene. Det lå bare utover. Han må da ha forstått at jeg ville oppdage det?!

Lenke til kommentar

vis du har en mistanke om hvem som har tatt tingene, så synes jeg det er på sin plass med en telefon til denne ungens foreldre. de vil nok ikke annet en at sitt barn skal "renvaskes" både for seg selv og deres del. de setter seg nok ned med sitt barn og snakker, eventuelt leter etter tingene som har blitt tatt. du trenger ikke anklage gutten, men si du har en mistanke.

Lenke til kommentar

Tror ikke det er lurt å ringe foreldrene uten bevis... det er ik mange foreldre som hadde likt at man anklager ungen sin...selv om man sier det er en mistanke. og hvertfall hvis det viser seg å være feil så kan det lage en knekk på vennskaps forholdet. Lureste er nå å ha oversikt over hvem som kommer. og sjekke om noe har blitt borte..har han bare en på besøk så er dette lettere. det du kan gjøre er å sjekke om noe har blitt borte etter at gutten du mistenker har vært på besøk. hvis du finner ut at noe er borte etter han har vært der, så kan du ta kontakt med foreldrene:)

Lenke til kommentar

Det er alltid kjipt når slike ting skjer, men når det gjelder papirene så tror jeg kanskje det er en større sannsynelighet for at noen har fått revet de ned enn at noen har gått gjennom de og strødd de rundt med vilje. De hadde selvsagt ikke noe i nærheten av papirene å gjøre, men man kan ha kommet borti/flyttet på noe, som har ført til at bapirene har rast i gulvet i etterkant.

 

Gode råd her om å begrense antallet. Jeg vil også si at sønnen din er gammel nok til å få, og forstå, begrensninger i hva man får lov til og hvilke deler av hus/leilighet man får oppbevare seg i, slik at fristelser ungåes. Men det er selvsagt vanskelig å nekte noen å feks gå på toalettet og da mister man fort oversikt. Da er nok begrenset antall den beste løsningen. Ofte så er det jo også slik at når barn i den alderen ikke får noen begrensning på hvor mange de får lov til å ta med inn har de vanskelig for å si nei til gjevnaldrede de egentlig ikke vil ha med seg. Når man gjrø som du nå gjør, sier "ingen voksene tilstede betyr kun én kompis" så vil dette oftere være en venn de stoler mer på, og man har dermed også gjort det lettere for barnet.

Lenke til kommentar
Gjest Gjest mamma 74

Takk for svar alle sammen. Det er det jeg føler også, at jeg ikke vet om jeg tør (bør) ringe uten at jeg vet sikkert hvem det er, selv om mistanken er sterk. Jeg tror heller jeg får "la det ligge" for denne gangen.

 

Til Xell; Det er ikke bare rotet i papirene, det er både penger og Playstationspill som har blitt borte. Det har skjedd ved 3 anledninger nå. Det er snakk om penger som har ligget i en liten portemone/lommebok, som sønnen min har hatt for å kunne kjøpe noe hvis han trenger det. Plutselig finner jeg denne liggende slengt i en krok på gulvet, tømt for penger. Totalt har det forsvunnet i alle fall ca 250 kroner, i tillegg til 3 Playstationspill.

Lenke til kommentar

Det er ikke værre enn at du ber ham å ringe deg før han drar med seg folk hjem. Gjør han ikke det, gir du han en ekte preken om at han oppfører seg som en seksåring, er uansvarlig og barnslig.

 

Funket for meg. Mamma og pappa blir fortsatt irritert om jeg får besøk uten å si ifra. Jeg er nitten :wee:

Lenke til kommentar

Husker jeg som liten ble fortalt at mine venner drev å stjal ting av foreldre mine da jeg visste de ikke gjorde det. De ville selvfølgelig ikke høre på meg fordi jeg bare var en liten gutt og de både snakket med alle barna og ringte til alle foreldrene. For å si det sånn ble de ikke særlig likt da de fant ut at ingen av barna hadde tatt noe.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Nokon foreldre gjer alt for å beskytta ungane sine, og det kan vere vanskeleg nok å anklaga dei tilogmed utan bevis.

 

Viss du ikkje har bevis ville eg sagt noko til alle foreldra slik at dei foreldrea til han som stal ikkje følte at ungen deira vart direkte anklaga. Viss dei føle det kan mange foreldre ga inn i beskyttelses modus og nekte alt.

 

Viss du ikkje er HEILT sikker på kven det er, ville eg ha snakka litt med fleire foreldre for ikkje å virke urettferdig.

 

Kan du ikke ringe foreldrene og fortelle at sønnen din har lånt bort noen spill, men husker ikke til hvem så du vil gjerne at foreldrene til han det gjelder sjekker om de ligger hos de?

 

 

Den her!!!! Prøv!

Lenke til kommentar
Gjest Gjest Mamma74
Hvordan gikk det? Funnet ut hvem som har tatt ting?

 

Jeg er 99% sikker på hvem det er, men jeg lot det ligge. Turte ikke ringe siden jeg ikke kjenner foreldrene. Moren har jeg såvidt hilst på, faren har jeg aldri møtt. Jeg har derimot sagt fra til sønnen min at XX ikke får lov å bli med han hjem flere ganger. Det har han (sønnen min) godtatt. Han er jo selvfølgelig skuffet han også, over at noen han kjenner har stjålet fra han. Vi legger veldig vekt på å ha et "åpent hjem" hos oss, hvor alle er velkomne, men jeg kan ikke godta at barn går rundt og stjeler og roter i ting de ikke har noe med. Har snakket med en av de andre foreldrene på klassetrinnet, som har opplevd det samme, ting som er blitt borte når denne gutten har vært der, så det er tydelig at det er flere som har reagert. Får jo litt vondt av hele situasjonen. Jeg vet jo ikke hvorfor han stjeler. Det ender jo med at til slutt er det ingen som ber han med hjem.

Lenke til kommentar

Som du sier, det er jo litt dumt at det ender med at denne gutten blir utelukket. Det kan være mange årsaker til at han stjeler, som feks. at han føler at han ikke har det som alle andre og prøver å kompensere vet å "anskaffe seg" ting andre har. Da kan det kanskje være lurt å passe på at han blir inkludert når det er voksne til stede som kan passe på litt.

Lenke til kommentar

Ikke la gutten bli utelukket, så lenge han stjeler så vil han bli uønsket i fler og fler hus, og til slutt bli venneløs.

 

Bli heller sikker på at det er han som stjeler, ring til foreldrene og få dem til å snakke med han. Sett det da på prøve, men stjeler han enda en gang, nekter du han tilgang til huset. Da gjør ikke foreldrene en god nok jobb.

Lenke til kommentar

Selfølgelig kan du ringe hjem til foreldrene og høre med dem om de vet noe? Du trenger ikke være beskyllende, men snakk med de! Og du burde kanskje være litt mer konsekvent med gutten? Dersom de tingene skjer kan han kun ha med 2 venner hjem omgangen eller lignende.

Lenke til kommentar
Ikke la gutten bli utelukket, så lenge han stjeler så vil han bli uønsket i fler og fler hus, og til slutt bli venneløs.

 

Bli heller sikker på at det er han som stjeler, ring til foreldrene og få dem til å snakke med han. Sett det da på prøve, men stjeler han enda en gang, nekter du han tilgang til huset. Da gjør ikke foreldrene en god nok jobb.

 

Jeg er mye enig i det du sier. Det blir helt feil å utestenge denne gutten, det er mye viktigere å få gjort noe med problemet. Ikke vær så egoistisk, tenk på gutten som stjeler, ikke på at du kan få et dårlig forhold til foreldrene hans! Følgende av en slik utestengning kan hjemsøke ham i mange år fremmover. Ikke skyv dette problemet bort, bare fordi det ikke er ditt eget barn.

Lenke til kommentar

En 11-åring vet at han ikke skal stjele.

 

Denne gutten er ikke ditt ansvar og i ditt hjem gjelder dine regler, hvis du tror han stjeler kan du utestenge ham. Hvis han skal lære at det er galt må handlingene hans få konsekvenser. Hvis foreldrene hans ikke er flinke med ham skal ikke du overta oppdragelsen deres. Du vil ikke at verdisaker og spill skal bli stjålet fra hjemmet ditt bare fordi du er redd for at han skal føle seg utestengt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...