Gå til innhold

Nikon d7000 vs d7100


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Både D5100 og D7000 er bra kameraer, og begge er omtrent samme generasjon fra Nikon med samme sensor og omtrent samme bildekvalitet. D7000 er likevel et nesten et år eldre, og selv om D7000 riktignok har bedre byggekvalitet og er bedre på noen andre punkter så virker det litt meningsløst gå fra D5100 til D7000 i dag.

 

Alternativer er D5300, D5500 og D7100. D7100 er bedre mekanisk (på nivå med D7000) og har bedre autofokus, mens alle tre har oppgradert sensor og annen elektronikk. D5300 og D5500 har vridbar skjerm som på D5100 og autofokussystem på linje med D7000. Er du interessert i video er gjerne siste generasjon best.

 

Og som rogkas spør, hva er galt med D5100 og hva vil du oppnå med å bytte?

Endret av se#
Lenke til kommentar

 

Jeg skal oppgradere fra Nikon 5100.....

 

Enkelt valg - Nikon D750

 

Ikke hvis man vil ha APS-C, eller DX-sensor i Nikonverden. Da er nok D7100, eller D7200 som ryktene sier skal lanseres snart.

 

D750, eller FX, krever oppgradering av objektiver også, antagelig en ganske betydelig oppgradering totalt altså.

 

 

Men først må nesten trådstarter fortelle hva han savner og hva han har behov for.

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

Det er vel egentlig en ganske håpløs påstand....

Gi ett eksempel på DX....som er dyrere enn FX?

 

 

Hvorfor det? Rogkas skrev jo bare man godt kan foretrekke DX selv om man har råd til FX.

 

Jeg har riktignok Canon, men kunne tatt meg råd til fullformat hvis jeg virkelig ville, men foretrekker crop-kamera og går heller til MFT enn fullformat selv om både E-M1 og GH4 ligger over rimeligste 6D.

Lenke til kommentar

 

Det er vel egentlig en ganske håpløs påstand....

Gi ett eksempel på DX....som er dyrere enn FX?

Har ikke peiling på hva du egentlig spør om her, Nikon sine DX-kameramodeller er stort sett billigere enn deres FX-modeller...hvis det var det du lurte på...(?)

 

 

Uansett...:

Trådstarter sitt behov og ønske er i bunn og grunn det som trengs for å kunne gi et slags råd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei!

Jeg skal oppgradere fra Nikon 5100. Jeg vurderer et av disse to. Vet at d7000 er et relativt gammelt kamera. Eventuelt kjenner dere til andre alternativer?

D7000 har samme sensor som D5100, så bildekvaliteten vil nok være i praksis helt lik. Du får bedre kontroller og bedre autofokusmodul, men går du opp til D7100 så får du en AF-modul som er enda bedre enn det igjen.

 

Prisforskjellen er ca en tusenlapp, og jeg vil si det er verdt det for de ekstra funksjonene du får i d7100. Men hvis du ikke har noe i mot å handle brukt, så kan du kanskje får en bra deal på D7000.

Lenke til kommentar

Takk for mange fine innspill! Først og fremst er byggekvaliteten til D5100 noe jeg ikke liker. Det at både d7000 og d7100 skal være bedre rustet for regn og uvær, er en ting jeg ser på. Utenom det er antall fokuspunkter også en detalj jeg syns er viktig. Vet ikke om dette stemmer, men d7*00- kameraene er vel generelt raskere enn d5100? Tenker på i forhold til action-fotografering

Lenke til kommentar

Vet ikke om dette stemmer, men d7*00- kameraene er vel generelt raskere enn d5100? Tenker på i forhold til action-fotografering

Hva slags action?

Hvor mange bps antar du er nødvendig?

 

I min "action-verden" holder det fint med Nikon D90 og 3 bps(CL-mode).....som jeg har postet noen eksempler i denne tråden:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1453178&p=19622350

Lenke til kommentar

Nei, mulig jeg ikke trenger å oppgradere. Jeg føler bare at jeg har satt meg inn i kameraet ganske så greit (kjøpte det da det kom ut i 2011), og derfor har hatt lyst til å oppgradere det. Men mulig jeg kan holde fast ved det litt til ;)

 

Misforstå meg riktig... ;)

 

Kjøp deg noe nytt, det inspirerer MYE, men ta et SKIKKELIG, stort steg opp i kvalitet når du skal oppgradere....

Lenke til kommentar

Nei, mulig jeg ikke trenger å oppgradere. Jeg føler bare at jeg har satt meg inn i kameraet ganske så greit (kjøpte det da det kom ut i 2011), og derfor har hatt lyst til å oppgradere det. Men mulig jeg kan holde fast ved det litt til ;)

Så lenge det ikke er noe teknisk feil med kamera, så tar det akkurat like gode bilder. Antagelig får du ikke mye bedre teknisk kvalitet fra et nytt kamera, muligens med unntak for noe bedre ISO-egenskaper.

 

Man skal ikke undervurdere lysten på noe nytt, det er alltid artig å pakke opp. Men man oppdager jo fort at bedre bilder blir det sjelden, for det handler ikke om nytt utstyr, det handler om kompetanse. Bruk altså heller noe penger på kurs eller lignende...:-)

Endret av rogkas
Lenke til kommentar

 

Nei, mulig jeg ikke trenger å oppgradere. Jeg føler bare at jeg har satt meg inn i kameraet ganske så greit (kjøpte det da det kom ut i 2011), og derfor har hatt lyst til å oppgradere det. Men mulig jeg kan holde fast ved det litt til ;)

Så lenge det ikke er noe teknisk feil med kamera, så tar det akkurat like gode bilder. Antagelig får du ikke mye bedre teknisk kvalitet fra et nytt kamera, muligens med unntak for noe bedre ISO-egenskaper.

 

Man skal ikke undervurdere lysten på noe nytt, det er alltid artig å pakke opp. Men man oppdager jo fort at bedre bilder blir det sjelden, for det handler ikke om nytt utstyr, det handler om kompetanse. Bruk altså heller noe penger på kurs eller lignende...:-)

 

Sant så sant. Kloke ord! Det beste kameraet er det du har med deg er det vel noe som heter

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...