Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Til dere med angst, ta en titt her


Bluehorse

Anbefalte innlegg

Sliter som mange andre med angst, mitt tilfelle (sosial angst) men jeg har utdannet meg selv litt på dette her og jeg forstår at mange av de fysiske symptomene er de samme for andre typer angst også. Jeg har nå blitt kvitt alle fysiske symptomer det vil da si; hjertebank, sommerfugler i magen, kvalme og lignende kroppslig ubehag.

 

Jeg har prøvd medisiner og alle mulige råd der ute men dette er hva som funker. Kutt ut all behandlet mat fra dietten; Pasta, brød, og lette karbohydrater. Kun drikk vann og 100% juice, selv melk gir meg de klassiske angstsymptomene, det har med laktose å gjøre. Hold deg unna sukker generelt, og spesielt  i sportsdrikker, iste, saft og brus.  Spis grønnsaker, og frukt og komplekse karbohydrater med kjøtt,fisk og fugl. Legg til 2 spiseskjeer linfrøolje daglig for å regulere humøret, og gjerne også et eksta Omega 3 tilskudd for å sikre at du får den daglige dosen. 

 

Kutt koffein fullstendig !!! Dette er det viktigste av alt. Det gjelder kaffe, sjokolade, iste, sposrtsdrikk, energidrikk, u name it. Koffein er en stimulant som påvirker sentralnervesystemet. Det vil i praksis si, at selv en sjokoladebit kan trigge "fight or fligth" responsen og fyre av symptomer som kan bygge seg opp til et panikkanfall.

 

Dette er kanskje et "standard" råd som du hører hele tiden, men bare overser. Vel, dette fungerer 100% så hvis du er seriøs med å ville bli kvitt angst så gjør du dette her. 

 

En annen ting er dehydrering, selv mild dehydrering fører til angst så sørg for å drikk mellom 2-3l vann utover dagen. Det er også viktig at det holder blodsukkeret jevnt, for hvis dette blr lavt vil du også få angst. Kroppen reagere med å sende ut mer adrenalin og kortisol og du føler deg shaky.Spis regelmessige måltider og få i deg nok kalorier daglig.

 

For å helgardere deg bør du trene 2-3 ganger i uken, hvorfor? fordi dette minker blodtrykket og du vil få en lavere hvilepuls, og hjertet trenger ikke jobbe like hardt for å pumpe blod. Hvis du er en av de som belønner deg med en Bigmac, så vit at dette tetter blodårene og jobber i mot deg. Du får også økt endorfiner som gir elvære, og du kan balansere serotoninnivåene i hjernen (gull hvis du er deprimert).

 

En siste ting, skru av alle lys når du sover, og da mener jeg alle lyskilder. Selv små lysklder fører til mindre melatonin (søvnhormon) og med dårlg søvn og resitusjon setter du deg selv opp til angst neste dag. Få 6-8 timer søvn daglig, og ikke sett på slumring. Når du slumrer så forstyrrer du hormonnivåene i kroppen, og du kan våkne med økt kortisol i kroppen når du står opp og føle deg enda trøttere.

 

Jeg er helt målløs av hvor jævlig enkelt det var å bli kvitt dette her, men merk at dette er kun fysisk, og det kognitive krever en annen approach. Når det er sagt, vil du har ekstremt mye bedre utgangspunkt til å jobbe med tankene, når du slipper disse symptomene her.  Det føles merkverdig å gå rundt med angst i hodet og kke i kroppen, men jeg tror nøkkelen fremover er medtasjon og NLP.

 

Meditasjon roer amygdalaen som er fryktresponsen i hjernen. Dette skjer ved at hjernen ikke er like aktiv under meditering, og gråmaterien krymper i disse områdene, og vokser i andre områder som kan føre til bedre rasjonalisering, hukommelse og kognitiv funksjon. Jeg har holdt på med det en liten stund, og merker at jeg ikke reagerer like sterkt på høye lyder. Hvis du er veldig skvetten f.eks har du en overaktiv amygdala og et veldig sensitivt stressenter, så ikke undervurder styrken av meditasjon, det er ikke no new-age hipster shit, det funker. Og det er en haug av studier tl å backe det opp. Det gir deg også et helt annet fokus, du vil merke etter en ukes tid at du har sterkere sanser nesten, fordi fokuset ditt ligger mer eksternt enn internt, noe som også letter på mange av de jævlige tankene. Å meditere er dritvanskelig, for cluet er å ikke tenke mens du gjør det. Av og til kommer tankene driftende, og da må du lære deg å skifte fokus. Etterhvert som du blir bedre på dette, merker du at man gjør dette automatisk i hverdagen hvis du er på vei inn i dystre tanker. Du lærer å "snap out of it", og det er en ganske viktig ting for å ikke la seg selv drfte inn i negative tankemønste.

 

NLP er noe du lærer hos en psykolog, det står for neurolinguistic programming. Men for å spare deg de pengene kan jeg forlare deg hva det går ut på. Når du tenker negative ting skaper du et minne i hjernen. Jo oftere du gjør dette jo sterkere blir tilgangen på disse tankene. Dette kalles neuroconnections, og det man gjør i kognitiv atferdsterapi er å lære og koble om disse tankene. Dette høres ut som bullshit, men måten det funker på er at du tvinger inn positive tankemønstre, og skaper nye nevroner og "broer" i hjernen. Se på det som en omkobling av kabler i hjernen. Dette kan tar rundt 90 dager og er den eneste permanente løsningen på å bli kvitt disse tankene. Etterhvert som du lærer deg å rasjonalisere disse tankene, vil nevronene svekkes der du før har kun tenkt negativt og nå vil du bli kvitt angsten.

 

Dette er så klart en forenkling av problemet, og det er noe som krever en del arbeid, men ikke kompliser problemet å gjør det verre enn det er. husk! Alt starter inne i hodet ditt, og det er her ting må endres for å bli kvitt det fullstendig. Hvis du vil vite mer er det bare å spørre;-)

Endret av Bluehorse
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette funker sikkert for noen, men blir en umulig oppgave når man verken har tid eller ressurser til å hjelpe en på vei.

Når man først sitter helt fast i livet, er det ikke mye man får gjort med det uten de tingene som nevnt over. Tillegg kommer også vilje og egeninnsats inn i bildet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Dette funker sikkert for noen, men blir en umulig oppgave når man verken har tid eller ressurser til å hjelpe en på vei.

Når man først sitter helt fast i livet, er det ikke mye man får gjort med det uten de tingene som nevnt over. Tillegg kommer også vilje og egeninnsats inn i bildet.

hvis du ser paa det som umulig saa har du allerede tapt. Tid og ressurser er bare en unnskyldning, du kan ta smaa steg for aa komme deg vekk fra der du er naa. Det vet jeg av erfaring. Om det er mangel paa vilje og egeninnsats kan man bare ha det saa godt

Lenke til kommentar

Wow. Du er klar over at angst og depresjoner ofte går hand i hand, sant? Og du er klar over at symptomene på det inkluderer mangel på håp, initiavtap og en følelse av håpløshet?

Man kan altså seile sin egen sjø om man viser symptomer på andre ting enn angst. Skal notere meg det for fremtiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Wow. Du er klar over at angst og depresjoner ofte går hand i hand, sant? Og du er klar over at symptomene på det inkluderer mangel på håp, initiavtap og en følelse av håpløshet?

Man kan altså seile sin egen sjø om man viser symptomer på andre ting enn angst. Skal notere meg det for fremtiden.

jaja er klar over det, men merk at dette gjelder spesifikt for angst

Lenke til kommentar

Visste jeg hadde en dårlig dag.. Klarte selvsagt å ikke poste første avsnitt siden jeg skrev innlegget i Word først. Dette skulle også vært med i forrige innlegg:

 

Hm, vel og bra skrevet, men fortsatt ikke overbevist, TS. Fortell gjerne hvordan du hadde det før og hvilke problemer det skapte. Samt hva som ble løsningen for deg og hva i livssituasjonen ble endret. Ble du et nytt menneske? Ble flinkere på datingfronten og fått deg kjæreste? Kommet bedre i fysisk form? Gått fra intovert til ekstrovert og fått utvidet nettverk? Fått livet snudd opp ned rett og slett og har det perfekt nå?

 

Ellers er ingenting er umulig her i livet, alt avhenger av omstendigheter og hvilken situasjon man er i. Å kvitte seg med alle problemer angsten tar lang tid og krever både egeninnsats og hjelp utenfra. Joda, man kan begynne med små steg, men når man bare har helgene til å jobbe med det, så er det stor risiko for tilbakefall. Vi som sliter veldig med det trenger kontinuerlig støtte og kan ikke fikses med psykolog-/DPS-/BUP-time en gang i uka. Jeg vet egentlig eksakt hva jeg trenger for at jeg skal bli den personen jeg alltid drømmer om, men nåværende situasjon tilretteleggger det ikke dessverre og da mister man håpet og motivasjonen helt til å gjøre en innsats fordi det blir forgjeves uansett.

 

Begynte faktisk med NLP for noen år siden men fant ut det ble bare humbug for min del.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Visste jeg hadde en dårlig dag.. Klarte selvsagt å ikke poste første avsnitt siden jeg skrev innlegget i Word først. Dette skulle også vært med i forrige innlegg:

 

Hm, vel og bra skrevet, men fortsatt ikke overbevist, TS. Fortell gjerne hvordan du hadde det før og hvilke problemer det skapte. Samt hva som ble løsningen for deg og hva i livssituasjonen ble endret. Ble du et nytt menneske? Ble flinkere på datingfronten og fått deg kjæreste? Kommet bedre i fysisk form? Gått fra intovert til ekstrovert og fått utvidet nettverk? Fått livet snudd opp ned rett og slett og har det perfekt nå?

 

Ellers er ingenting er umulig her i livet, alt avhenger av omstendigheter og hvilken situasjon man er i. Å kvitte seg med alle problemer angsten tar lang tid og krever både egeninnsats og hjelp utenfra. Joda, man kan begynne med små steg, men når man bare har helgene til å jobbe med det, så er det stor risiko for tilbakefall. Vi som sliter veldig med det trenger kontinuerlig støtte og kan ikke fikses med psykolog-/DPS-/BUP-time en gang i uka. Jeg vet egentlig eksakt hva jeg trenger for at jeg skal bli den personen jeg alltid drømmer om, men nåværende situasjon tilretteleggger det ikke dessverre og da mister man håpet og motivasjonen helt til å gjøre en innsats fordi det blir forgjeves uansett.

 

Begynte faktisk med NLP for noen år siden men fant ut det ble bare humbug for min del.

Gikk fra aa gaa paa medisiner, og ikke kunne gaa ut av huset til aa flytte alene til utlandet og starte i ny fulltidsjobb, kaste medisinen og foelge meg hundre ganger bedre. Jeg er ikke no sosial datingguru men hovedpoenget med inlegget er ikke at jeg har blitt et nytt og perfekt menneske, men at jeg er kvitt de fysiske symptomene som var et relativt stort problem saa la jeg til noen ekstra tips. En ting jeg er nysgjerrig paa er hvordan du bare har helger til aa jobbe med det? det er det dummeste jeg har hoert. 

Lenke til kommentar

Ja, ok, bra at det funket for deg da.

 

Av den enkle grunn at fleste av oss jobber fulltid og ikke har nok energi til å utnytte dagen fullt ut. Særlig når man allerede har en krevende jobb der resten av kvelden går til lading av batteriene. Du har jo gått gjennom masse selv, burde selv vite at ikke alt er svart hvitt og alle mennesker er forskjellige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

CWFTYoV.png

 

Kan vi nå slutte med å late som at mentale lidelser bare handler om å "ta seg sammen"? Hvis du "fikset" det ved å bare "ta deg sammen", så var det ikke angst du hadde. Det ligger i definisjonen av angstlidelser er at de er mentale lidelser som hindrer en i å fungere i hverdagen på en tilstrekkelig måte, og at man ikke evner å hjelpe seg selv ut av tilstanden.

 

Mye av de rådene du kommer med er gode råd som er veldig fornuftige for alle mennesker å følge, uavhengig av om de har angst eller ikke, men det er et ganske stort sprang i fra det til "gjør dette, så blir du kvitt angsten din".

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fint at du har fått bukt med et problem, og det er flott at du vil dele. Det er nesten så man skulle tro du ønsker å gjøre verden til et bedre sted, men så kommer den fiendtlige innstillingen. Er målet her å sverte de som ikke kommer seg ut av den onde sirkelen? Dette blir som folk som har slanket seg 40 kilo og plutselig er verdensmestre - til de legger på seg 45 kilo igjen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ja, ok, bra at det funket for deg da.

 

Av den enkle grunn at fleste av oss jobber fulltid og ikke har nok energi til å utnytte dagen fullt ut. Særlig når man allerede har en krevende jobb der resten av kvelden går til lading av batteriene. Du har jo gått gjennom masse selv, burde selv vite at ikke alt er svart hvitt og alle mennesker er forskjellige.

 

Fint at du har fått bukt med et problem, og det er flott at du vil dele. Det er nesten så man skulle tro du ønsker å gjøre verden til et bedre sted, men så kommer den fiendtlige innstillingen. Er målet her å sverte de som ikke kommer seg ut av den onde sirkelen? Dette blir som folk som har slanket seg 40 kilo og plutselig er verdensmestre - til de legger på seg 45 kilo igjen.

 

 

CWFTYoV.png

 

Kan vi nå slutte med å late som at mentale lidelser bare handler om å "ta seg sammen"? Hvis du "fikset" det ved å bare "ta deg sammen", så var det ikke angst du hadde. Det ligger i definisjonen av angstlidelser er at de er mentale lidelser som hindrer en i å fungere i hverdagen på en tilstrekkelig måte, og at man ikke evner å hjelpe seg selv ut av tilstanden.

 

Mye av de rådene du kommer med er gode råd som er veldig fornuftige for alle mennesker å følge, uavhengig av om de har angst eller ikke, men det er et ganske stort sprang i fra det til "gjør dette, så blir du kvitt angsten din".

Du vet ingenting om hva jeg har slitt med så hold kjeften din. Tipsene er her, det funket for meg. Gjør hva faen dere vil med det.. kommer her å sier at tid er et problem men å henge på et forum her på en onsdag det er liksom innafor? :nei:

Endret av Bluehorse
Lenke til kommentar

Jeg vet ingenting om hva du har slitt med, men så vet du heller ingenting om hva andre sliter med. Så det som du mener fungerte for deg er slett ikke sikkert fungerer for noen andre.

 

Det er derfor vi har det medisinske feltet av vitenskapen, sånn at vi kan prøve å finne ut hva som faktisk fungerer, for flertallet av pasientene.

 

Det er ingen her som ikke unner deg å ha blitt kvitt problemene dine, og at du ønsker å hjelpe er berømmelig, men det er nå en gang slik at personlige erfaringer ikke nødvendigvis er løsningen for alle og når du i tillegg inntar en fiendtlig holdning og går i den samme fella som mange andre med å tro at det handler om å "ta seg sammen" så gjør du mer skade enn nytte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For alt vi vet kan det først og fremst ha vært modning som gjorde at det løste seg, og at disse endringene trådstarter ser på som hovedårsaken, hører til på sidelinjen. Bevares, det er kjekt å føle seg som herre over eget liv. Men finner man løsningen på et slikt problem, vil det gjerne oppleves som lett, eller i hvert fall klart, fordi mestringsfølelsen er enorm og det ikke kreves ytterligere beslutninger underveis. Havner man i rett spor, er det bare å fortsette. Etterpå er det fort gjort å rakke ned på andre (dette var så lett at bare idioter lar være) eller hausse opp seg selv (dette var så hardt arbeid at jeg er et spesielt overmenneske).

Så kan en blåruss peke på trådstarter og si, "der ser dere, det var bare å ta seg sammen" og trekke enda mer i støtten til dem som ikke klarer det. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Når jeg først leste innlegget så syntes jeg det var bra skrevet og var glad på dine vegne, for at du hadde funnet DIN måte å bli "frisk" på, og  ville dele det med oss. Mitt første svar var ikke kritisk ment, for deg eller andre, var bare nysgjerrig på den lange veien du har hatt til nå. 

 

Men støtter henrikwl likevel. Folk sliter med masse rart om dagen og alle håndterer det forskjellig.

 

At jeg sitter i forumet i arbeidstida kalles å ta seg en pause. Andre tar seg kaffe og skravler, jeg velger å være på nettet og dele mine tanker.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg vet ingenting om hva du har slitt med, men så vet du heller ingenting om hva andre sliter med. Så det som du mener fungerte for deg er slett ikke sikkert fungerer for noen andre.

 

Det er derfor vi har det medisinske feltet av vitenskapen, sånn at vi kan prøve å finne ut hva som faktisk fungerer, for flertallet av pasientene.

 

Det er ingen her som ikke unner deg å ha blitt kvitt problemene dine, og at du ønsker å hjelpe er berømmelig, men det er nå en gang slik at personlige erfaringer ikke nødvendigvis er løsningen for alle og når du i tillegg inntar en fiendtlig holdning og går i den samme fella som mange andre med å tro at det handler om å "ta seg sammen" så gjør du mer skade enn nytte.

 

For alt vi vet kan det først og fremst ha vært modning som gjorde at det løste seg, og at disse endringene trådstarter ser på som hovedårsaken, hører til på sidelinjen. Bevares, det er kjekt å føle seg som herre over eget liv. Men finner man løsningen på et slikt problem, vil det gjerne oppleves som lett, eller i hvert fall klart, fordi mestringsfølelsen er enorm og det ikke kreves ytterligere beslutninger underveis. Havner man i rett spor, er det bare å fortsette. Etterpå er det fort gjort å rakke ned på andre (dette var så lett at bare idioter lar være) eller hausse opp seg selv (dette var så hardt arbeid at jeg er et spesielt overmenneske).

Så kan en blåruss peke på trådstarter og si, "der ser dere, det var bare å ta seg sammen" og trekke enda mer i støtten til dem som ikke klarer det. 

Nei nei nei...jeg snakker her om fysiske symptomer som forsvant, det har ikke noe med modning aa gjoere det er etter jeg gjorde en helomvendig i dietten min. Kognitivt har jeg mye aa jobbe med fremdeles !

Lenke til kommentar

Når jeg først leste innlegget så syntes jeg det var bra skrevet og var glad på dine vegne, for at du hadde funnet DIN måte å bli "frisk" på, og  ville dele det med oss. Mitt første svar var ikke kritisk ment, for deg eller andre, var bare nysgjerrig på den lange veien du har hatt til nå. 

 

Men støtter henrikwl likevel. Folk sliter med masse rart om dagen og alle håndterer det forskjellig.

 

At jeg sitter i forumet i arbeidstida kalles å ta seg en pause. Andre tar seg kaffe og skravler, jeg velger å være på nettet og dele mine tanker.

 

Jeg vet ingenting om hva du har slitt med, men så vet du heller ingenting om hva andre sliter med. Så det som du mener fungerte for deg er slett ikke sikkert fungerer for noen andre.

 

Det er derfor vi har det medisinske feltet av vitenskapen, sånn at vi kan prøve å finne ut hva som faktisk fungerer, for flertallet av pasientene.

 

Det er ingen her som ikke unner deg å ha blitt kvitt problemene dine, og at du ønsker å hjelpe er berømmelig, men det er nå en gang slik at personlige erfaringer ikke nødvendigvis er løsningen for alle og når du i tillegg inntar en fiendtlig holdning og går i den samme fella som mange andre med å tro at det handler om å "ta seg sammen" så gjør du mer skade enn nytte.

 

Ok, hvis du sliter med angst saa sier jeg hvertfall gi det et forsoek! jeg har brukt mye tid paa aa kartlegge ulike kroppslig reaksjoner med utg.pkt i vitenskap. Dette fungerte raskt og effektivt etter over 5 aar med angst.. Merk at det fortsatt vil vaere et problem kognitivt. Og paa den delen, saa trenger folk ulike loesninger, helt enig. jeg tenker bare, hvis dette gikk for meg, hvorfor skal det ikke fungere for deg ogsaa? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...